Del : SMS
Berlingske Business

Mærsk overvejer at sejle med grønlandsk uran

24BUSKvanefjeld.jpg
Ydersttil venstre, det uranholdige Kvanefjeld i Grønland, hvor Greenland Mining and Energy har store ønsker om at bygge en gigantisk mine til brydning af uranholdigt malm.

Australsk mineselskab bejler til A.P.Møller - Mærsk. Minefirmaet vil have storkoncernen til at sejle containere med af uran til Kina.

Artiklen fortsætter under annoncen

A.P. Møller - Mærsk er godt på vej ind i Arktis. Koncernen, der allerede har én olielicens i Grønland, viser nu for første gang åbenlys interesse for containersejlads med uranholdigt malm fra Kvanefjeld i det sydlige Grønland.

Årsagen til den specielle sag er, at det australske mineselskab Greenland Mining and Energy ønsker at bygge en mine med produktion og udskibning af et malmkoncentrat af sjældne jordarters metaller, uran og zink.

På den baggrund har mineselskabet henvendt sig til seks danske virksomheder, herunder Maersk Line, for at drøfte partnerskaber.

»Vi har haft indledende drøftelser med mineselskabet om, at vi fra 2017 vil begynde at sejle med bl.a. uran i vores containere. Det har vi aldrig prøvet før. Først skal vi tage en beslutning, om der er nok forretning i det, til at vi vil udforme en politik om at acceptere at sejle med det her i containerfart. Beslutningen skal træffes på topniveau i gruppens globale ledelse med skibsreder Søren Skou i spidsen,« siger Kristian Juhl Nymand.

Han er chef for Maersk Lines aktiviteter i Danmark, Norge og Sverige. Et samarbejde kræver dog også, at der skal bygges en havn i tilknytning til minen. Det er uvist, om A.P. Møller - Mærsk er interesseret i det.

Med lup på den politiske udvikling

Greenland Minerals and Minerals(GME) har således haft drøftelser med Maersk Line i et dristigt håb om, at også A.P. Møller - Mærsk vil byde på en kontrakt på at finansiere og bygge havnen i Grønland plus en langtidskontrakt på at drive havnen. Australierne vil blandt andet have Maersk Line til at sejle malmkoncentrat fra Grønland til industrielle aftagere i f.eks. i Kina, Sydkorea, USA eller lande i EU. F.eks. et af de baltiske lande.

Fordi der er uran i malmen, kræver containertransport, at uranen fragtes i specialbyggede containere.

I Maersk Line lægger man ikke skjul på, at sagen har stor interesse.

»Vi kigger fortsat på sagen og følger den politiske udvikling i Grønland,« siger Kristian Juhl Nyholm fra Maersk Line.

I forvejen er Maersk Oil i gang med at undersøge mulighederne for at lave prøveboringer efter olie og gas i Baffin Bugt ud for Nordvestgrønland.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere