Del : SMS
Berlingske Business

Mærsk investerer milliarder i Nordsøen

Danfeltet
Foto:

Der skal presses mere olie ud af Nordsøen, og derfor investerer Mærsk årligt to milliarder kroner i de aldrende oliebrønde.

Artiklen fortsætter under annoncen

De sidste 10 år er der investeret mere end 40 milliarder kroner i den danske del af Nordsøen gennem DUC, Dansk Undergrunds Consortium, der står bag den danske olieudvinding. Det skriver dagbladet Børsen.

Trods stærkt faldende produktion fra de gamle oliebrønde hælder konsortiet stadig mange milliarder i investeringer i nye felter og ny teknologi. Over de sidste 10 år har Mærsk Olie og Gas brugt over 12 milliarder kroner på den danske del af Nordsøen. 

Mærsk olie-chef: Vi overvejer stadig opkøb



Alene i de seneste fire år har de tre store olieselskaber bag konsortiet, Shell, Chevron og Mærsk Olie og Gas, lagt lidt under 20 milliarder kroner i investeringer i Nordsøen. Det viser tal fra konsortiets operatør, Mærsk Olie og Gas.

- Der er stadig store værdier i Nordsøen, men de kommer ikke af sig selv. Vi har gennem alle de år, Maersk Oil har arbejdet i Nordsøen, investeret i nye teknologier, og det vil vi fortsætte med, siger vicedirektør Franz Willum Sørensen, som har ansvaret for at levetidsforlænge boringerne.

Fremtiden byder blandt andet på forsøg med at pumpe CO2 ned i oliebrøndene. Det ventes at give en betydelig større olieindvinding fra de gamle brønde.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere