Del : SMS
Berlingske Business

Mærsk investerer 170 milliarder kr. i olieudvinding

pix-moil
Jakob Thomasen topchef for maesk oil. Foto:

Gigantiske investeringer skal øge produktionen med 50 procent og sikre Maersk Oil i fremtiden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Førstemanden for Maersk Oil, CEO Jakob Thomasen, står over for den største opgave i sin snart 25-årige karriere i A.P. Møller – Mærsk. Med en massiv investering på op til 170 milliarder kroner skal han sikre selskabets fremtid og bringe selskabet længere frem i den globale olieliga.

“Udgangspunktet er, at vi forøger vores produktion med 50 procent i 2020 og derefter stabiliserer produktionsniveauet, så vi har et produktionsgulv på 400.000 tønder olie om dagen,” fortæller han til Berlingske Business Magasin.

Hvis fremtiden skal sikres, kræver det nye oliefelter. Derfor var en omfattende oprustning i ­Maersk Oils efterforskningsprogram nødvendigt. Fra 2005 til 2007 var efterforskningsomkostningerne ved hver ny tønde olie, som Maersk Oil fandt, steget fra 10,5 til 14,6 dollar. Dermed var det danske olieselskab langt dyrere og mindre effektivt end konkurrenterne.

En ny strategi betød, at man skruede op for efterforskningen, mens der blev fokuseret på de mest lovende områder først, og mindre attraktive projekter blev solgt fra. Effekten af strategien taler sit tydelige sprog. De samlede efterforskningsomkostninger steg med 57,5 procent, men den højere succesrate, betyder at omkostningerne per ny tønde olie er faldet til 3,9 dollar.

500 nye job

I første omgang handler fremtidens projekt om at få produktionen fra fire felter i gang inden 2014. Det drejer sig om Dunga-feltet i Kazakhstan, El Merk i Algeriet, Golden Eagle i Storbritannien og Jack i USA. Teknikere er allerede i gang med at svejse stål og bore brønde, og de fire felter skal efter planen give en produktion på 58.000 tønder om dagen. Men især anden fase af planen får Mærsk-aktionærerne til at slikke sig om munden.

Chissonga. Johan Sverdrup. Culzean. Navne på olie- og gasfelter i henholdsvis Angola, Norge og Storbritannien, der hver især har et enormt potentiale, som det stadig er for tidligt at sætte endelige tal på. Ifølge Jakob Thomasens plan skal produktionen på de tre felter begynde mellem 2017 og 2019.

“Vores fokus er på at eksekvere vores portefølje fremadrettet, og der er ingen, der siger, at det bliver en snorlige vej. Der er en drejebog, men det er klart, at når man eksekverer sådanne projekter, vil der altid undervejs komme noget, som vi skal forholde os til,” siger Jakob Thomasen.

Et andet usikkerhedsmoment er mandskab. Maersk Oil har i dag knap 3.500 ansatte, men der bliver brug for mange flere hænder i fremtiden, og erfarne oliefolk hænger ikke på træerne.

Det seneste år har Maersk Oil ansat omkring 700 personer, og på kort sigt regner man med at skulle finde yderligere 500. Hvor mange man får brug for på langt sigt, er det for tidligt at sige. Men oliebranchen har en demografisk udfordring, fordi branchen groft sagt primært består af gamle og unge, mens gruppen i midten er begrænset.  
 

Læs hele artiklen om Maersk Oils investeringer og udfordringer i Berlingske Business Magasin torsdag 22. november 2012.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere