Del : SMS

Louis Poulsens ejer gør klar til salg

02BUSlouis-poulsen.jpg_Business
Targetti Sankey med Lorenzo Targetti i spidsen som direktør er på udkig efter nye købere til Louis Poulsen Lighting. I dag har Targetti Sankey 100 procent ejerskab af den danske PH-lampeproducent.

PH-lampeproducent Louis Poulsen kan snart få ny ejer. Produktion og hovedkontor forbliver dog efter al sandsynlighed på dansk grund, fastslår ledelsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske Louis Poulsen Lighting bliver nu vist frem for potentielle købere, og den anerkendte belysningsvirksomhed kan få ny ejer i slutningen af 2013 eller mere sandsynligt i 2014, hvis den rette køber melder sig.

Det er dybe økonomiske problemer, som får selskabets nuværende ejer til at se sig om efter mulige købere til den danske virksomhed, som tidligere har været mere end en mia. kroner værd. Konkret er den italienske investeringsbank Vitale & Associati S.p.A. blevet bedt om at undersøge interessen blandt mulige købere til Louis Poulsen-gruppen, erfarer Berlingske Business. Louis Poulsens danske ledelse bekræfter.

»Der har været en masse delte rygter i markedet, og vi bekræfter nu, at vores ejer Targetti går ud og scanner markedet for at se, hvad muligheder der er fremadrettet for Louis Poulsen,« siger Søren Schøllhammer, vice president hos Louis Poulsen.

»Det, man undersøger i øjeblikket, er muligheden for at sælge Louis Poulsen som koncern med de tilknyttede selskaber i Europa, Asien og USA,« siger han og tilføjer, at der i første omgang er tale om en sondering af markedet, og at der først tages endelig stilling til et eventuelt frasalg senere.

LouisP_Business

Den danske belysningsvirksomhed med rødder tilbage til 1874 var 1,3 mia. kroner værd, da den senest blev handlet i 2007. Siden er salget af lamper i den vestlige verden dykket kraftigt under lavkonjunktur og byggestop, og derfor er det sandsynligt, at Louis Poulsen bliver solgt med et betydeligt tab.

Ansatte bør ikke frygte salg

De ansatte hos Louis Poulsen blev ifølge Berlingske Business’ oplysninger orienteret fredag om det mulige salg af virksomheden, efter at rygtestrømme om virksomhedens usikre fremtid er taget til hen over sommeren. I alt er cirka 300 ansat i Danmark, hvoraf cirka 240 er ansat i Vejen i Sydjylland, hvor en stor del af produktion og samling af lamper foregår. De resterende er på selskabets adresse i København. Ingen danske ansatte bør dog frygte, at deres arbejdspladser bliver flyttet til udlandet, lyder det fra Louis Poulsens danske ledelse.

»Louis Poulsen er en sund forretning, og vi har bevist, at det set-up, vi har for Louis Poulsen i Danmark, er rigtigt, så jeg er på ingen måde bekymret,« siger Søren Schøllhammer.

Men med en ny ejer er alt vel i spil?

»Jeg vil sige, at der kan ikke gives nogen garantier i denne verden, men hvis du spørger mig personligt, så er jeg ikke på nogen måde bekymret for, at et frasalg kan få konsekvenser for arbejdspladser i Danmark overhovedet,« siger Søren Schøllhammer, der selv har været med til at bygge lampefabrikken i Vejen op.

»Vi har senest flyttet vores produktionsapparat i 2006, og det er i dag optimeret i forhold til den opgave, som vi skal løse,« siger Schøllhammer.

Synergi på skrivebord

Louis Poulsen Lighting blev købt af Targetti Sankey i samarbejde med kapitalfonden 3i i 2007. Siden da har Targetti Sankey sikret sig 100 procent ejerskab af den danske PH-lampeproducent. Kongstanken var, at de to selskaber kunne samarbejde om både indkøb og distribution og nyde godt af hinandens markeder og kunder. Mens Targetti Sankey stod stærkt i Sydeuropa og svagt i Nordeuropa, var situationen modsat for Louis Poulsen. Fusionen af de to virksomheder skulle betyde, at Louis Poulsen kunne få markant omsætningsvækst på de sydeuropæiske markeder, men planen smuldrede i takt med, at den økonomiske krise fejede ind over Europa.

louis poulsen lamper

»Det var det perfekte match forstået på den måde, at Louis Poulsen var stærk på markeder, hvor Targetti ikke var – og omvendt. Desværre har vi hos Louis Poulsen ikke oplevet den vækst på primært de kriseplagede sydeuropæiske markeder, som vi havde regnet med,« siger Søren Schøllhammer, der mener, at virksomhederne fusionerede på et uheldigt tidspunkt.

»Louis Poulsen blev handlet på toppen af en højkonjunktur, og vi blev ramt på salget af en global økonomisk krise, som kom umiddelbart efter salget, og vi har på den baggrund ikke opnået de synergier, som vi havde forventet,« siger Søren Schøllhammer.

Targetti Sankey er efter længere tids økonomisk uvejr og senest en økonomisk restrukturering gået i gang med at udarbejde en ny forretningsplan. Inden sidste punktum sættes i den, forsøger virksomheden at undersøge, om den vil kunne opnå en god pris for Louis Poulsen.

»Jeg har en forventning om, at den forretningsplan ligger klar i løbet af andet halvår 2013, og det er min forventning, at den vil afklare, om man vil gå efter fortsat at udvikle Louis Poulsen selv – eller om det bedre kan betale sig at søge andre veje for Louis Poulsen,« siger Søren Schøllhammer.

Ser der ikke ud til at være tilstrækkelig stor købelyst i markedet, fortsætter Louis Poulsen i hænderne på Targetti.

Louis Poulsens omsætning er cirka 25 procent lavere end i succesåret 2007, men selskabet kom styrket gennem 2012 med en svag omsætningsfremgang på to procent til 382 mio. kroner og en forbedring af driftsresultatet fra fem millioner kroner til ni mio. kroner.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere