Del : SMS

Legos milliardstore licensudgift brager i vejret

pix-lego-licenser
Lego udvikler hele tiden nye byggeuniverser. Det kræver en del på licens- og royaltyposten, men det er penge godt givet ud. Foto:

Børnene vil have en konstant strøm nye Lego-universer - det stiller krav til både opfindsomhed og til rettighedshaver-betaling.

Artiklen fortsætter under annoncen

De kendte klodser er ikke længere bare blå og røde firkanter med dupper på oversiden. De er hele universer af alt fra storbyer, til lyserøde prinsessedrømme, Disney-samarbejder og mekaniske mekkaer af robotter og biler. Og den udvikling fortsætter. Mere end 60 procent, af de produkter Lego-koncernen sælger i løbet af et år, er nylanceringer, skriver firmaet i det nye regnskab torsdag.

»Det stiller store krav til udviklingsprocessen og vores evne til at levere, fordi vi år efter år skal kunne forudsige, hvad der vil interessere børnene, og omsætte det til relevante Lego-produkter - og det er lykkedes i 2012,« siger topchef Jørgen Vig Knudstorp i en kommentar i regnskabet.

De mange opfindere, designere og især rettighedshaverne - som for eksempel Lucas Film, der i dag ejes af Disney samt ejerne af Ringenes Herre og Marvel-universet - kræver betaling fra koncernen, og beløbet fortsætter med at stige. I 2012 blev det en post på hele 1.506 millioner kroner mod 1.249 millioner kroner året før.

Men det er penge godt givet ud. Blandt andet Lego Star Wars er igen et af de bedst sælgende produkter og Lego Friends til pigerne, som blev lanceret i starten af 2012, har klaret sig over forventning.

Legos eget navn bliver også brugt i andre sammenhænge, og det sikrer en indtjening på 250 millioner, hvilket er en forøgelse på 26 millioner fra 2011 til 2012.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere