Del : SMS
Berlingske Business

Lego-film har milliardpotentiale

qwwqdd
Overskrift
Foto:
 

Om få uger tager Lego det helt store skridt ind i biograffilmens verden, når The Lego Movie har premiere i flere end 60 lande verden over. Legos formål med at tage til Hollywood er først og fremmest at løfte selskabets globale brand til nye højder.

Artiklen fortsætter under annoncen

President Business, topchef i forretningsimperiet Octan, der officielt producerer alt fra film og musik til mælk og kaffe, har en skummel plan.

I skikkelse af den onde Lord Business, også kaldet Diktatoren, vil han lime alle Lego-klodser i verden sammen og vinde herredømmet i Lego-universet.

Men troldmanden Vitruvius samler en gruppe Lego-mesterbyggere til kamp, og den helt almindelige, lovlydige Lego-figur Emmet bliver ved et uheld hvirvlet ind i kampen mod den onde forretningsmand sammen med et væld af nye og gammelkendte Lego-figurer, som Grafittitøsen og Batman.

Sådan lyder oplægget til filmen The Lego Movie eller »Lego-filmen – et klodset eventyr« på dansk.

Læs også: Analyse af legetøjsbranchen: Konkurrenter halter efter succesfulde Lego

Filmen skal først og fremmest sikre succes for producenten, amerikanske Warner Bors., på niveau med filmklassikere som Toy Story, Find Nemo og Shrek, der alle har solgt for omkring én milliard dollar.

Men det er også en film, der skal løfte Legos varemærke og gøre det endnu mere kendt, end det allerede er, over hele verden.

»Vi tror på, at vi med en film, som er helt tro over for Lego, har lavet noget, der er fuldt ud lige så spændende og forhåbentlig også endnu mere spændende, end det børn ellers går ind og ser med deres forældre,« siger Mads Nipper, marketingdirektør og medlem af koncernledelsen hos Lego.

The Lego Movie har verdenspremiere i Danmark 6. februar og premiere i USA dagen efter. Foreløbig er filmen planlagt til at blive vist i flere end 60 lande, inden den senere på året kommer på DVD, video-on-demand og Netflix.

Hverken Lego eller Warner Bros. har oplyst, hvor stort budgettet for filmen er, men kilder har tidligere oplyst til »The Hollywood Reporter«, at prisen ligger i størrelsesordenen 60 til 65 mio. dollar eller 320 til 350 mio. kroner. Warner Bros. har investeret hovedparten af pengene.

Se traileren til den nye film:



Hverken Lego eller Warner Bros. er meget for at melde noget konkret ud om forventningerne.

Men de mange amerikanske filmmagasiner og filmhjemmesider, som hen over nytåret har lanceret deres liste over film, som de har størst forventninger til, har stort set alle The Lego Movie med på listen. Det skyldes ikke mindst instruktørerne, Phil Lord og Chris Miller, som havde succes med animationskomedien »Det regner med frikadeller« fra 2010, men også stjerneskuespiller som Morgan Freeman og Liam Neeson, der har lagt stemmer til figurerne. Flere udtrykker dog også en bekymring for, om filmen i virkeligheden vil vise sig at være verdens største reklamefilm for Lego.

Mere oplevelse end mersalg

Selv om danske børn, som en del af lanceringen i Danmark, f.eks. kan få rabat i Fætter BR-butikker mod at vise en biografbillet til Lego-filmen, afviser Lego og Warner dog, at filmen er lavet alene med det formål at sælge Lego-klodser.

Ifølge Mads Nipper er Lego-filmen først og fremmest født til at være en god Lego-oplevelse, der skal være med til at styrke Legos brand, mens direkte salg af Lego-klodser kommer i anden række.

»Hvis folk har en god Lego-oplevelse med filmen, og vi sælger lidt færre æsker af de produkter, der hører til, så er jeg gladere, end hvis folk ser filmen og siger, at det kun var en halvgod film, men køber en masse produkter,« siger Mads Nipper.

US-ENTERTAINMENT-TOY-FAIR

Sune Lind Thomsen, film- og distributionschef hos Warner Bros. i Danmark, er ligesom Lego optimistisk forud for lanceringen, selv om han ikke tør komme med noget bud på, hvordan filmen salgsmæssigt vil blive modtaget i Danmark.

Det skyldes først og fremmest, at filmen ifølge ham ikke ligner noget, man tidligere har set.

»Selv om Lego er et kendt brand i Danmark og i resten af verden, så er det her et fuldstændigt rent og nyt koncept. Filmen er anderledes end de TV-film, Lego hidtil har lavet,« siger Sune Lind Thomsen.

Det specielle ved filmen er ifølge Sune Lind Thomsen, at alt i filmen er lavet af Lego, og at historien er fortalt sådan, som børn leger med Lego, nemlig ved at blande mange forskellige figurer og springe fra univers til univers i højt tempo.

Bylinefoto2011

Lego-legen afspejler sig også i de spil og konkurrencer, som Warner og Lego har søsat som en del af markedsføringen af filmen. Her er konkurrencer, som opfordrer børnene til at bygge deres egne Lego-filmfigurer og -køretøjer, og spil, som appellerer til, at børnene slipper deres fantasi fri.

Lego har da også været dybt involveret i filmen, selv om Warner Bros. egentlig ikke var forpligtet til det ifølge kontrakten.»Det har været et utroligt partnerskab. Det, der er så unikt for Lego, er, at de har en dyb forståelse for deres kunder. Derfor er vi gået meget længere, end vores kontraktlige forpligtelser med dem tilsiger, og har konstant søgt råd hos dem,« fortalte Warners globale produktionsdirektør Greg Silverman til »The Hollywood Reporter« i oktober sidste år.

Dermed er historien, figurerne og ikke mindst moralen i filmen, nemlig at man skal tro på sig selv og følge sine egne ideer, når det handler om at bygge Lego, endt med at være nøje afstemt med det billede, Lego gerne vil efterlade, når lyset bliver tændt i biografsalen.

Det er et billede, som med Legos ord handler om at »skabe fremtidens byggemestre« og fremme kreativitet og læring hos børn.

For Lego bliver modtagelsen af filmen blandt børnefamilier verden over derfor helt afgørende.

»Hver gang, der står et Lego-logo på noget, så er der en forventning og et løfte forbundet med det. Hvis det ender med, at folk siger, at det var noget, vi gjorde kun for at sælge produkter, så vil jeg blive frygtelig ked af det,« siger Mads Nipper.


 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere