Del : SMS
Berlingske Business

Lego City - tidligere kendt som Billund

lego
Overskrift
Billunds nye vartegn, Lego House eller Lego Huset, tegnet af den danske arkitekt Bjarke Ingels og hans amerikanske kollega Ralph Appelbaum, bliver 24 meter højt og knap 11.900 kvm. stort. De næste tre år vil Billund midtby ligge i byggerod. Som et plaster på såret har Lego lavet en model af det nye hus med tilhørende minifigur, som Billunds butikker får eneret til at sælge. Illustration: Lego-koncernen
 

Skoler, lufthavn, kirke og meget andet er over årene sponsoreret af Lego, og det har gjort båndene mellem kommunen og legetøjskæmpen stærkere end nogensinde. Nu er parløbet på vej ind i en ny fase. Selv om det helst ikke må se sådan ud, ligner Billund mere og mere »Lego City«.

Artiklen fortsætter under annoncen

Denne våde, tågede december-eftermiddag i 2013 er det ikke nemt af få øje på, at den lille sydjyske by Billund knap 30 kilometer vest for Vejle står over for noget stort og uprøvet.

Ved Rådhuspladsen står juletræet med lys og stjerne ensomt på den mennesketomme plads. Tusmørket lægger en grå dyne hen over bymidten, og ekspedienterne i Sportmaster, Matas og andre butikker på Billunds indkøbsgader omkring det gamle Rådhuscenter har god tid til at stille varerne pænt på hylderne. Stilheden brydes indimellem af et brøl fra en flyvemaskine, der letter gennem tågeskyerne fra Billund Lufthavn henover det vinterlukkede Legoland.

Tema: Følg Berlingske Business' serie om Lego her

Selv i Legos hovedkvarter 500 meter fra Rådhuspladsen er der ro på, selv om virksomheden hører til en af de mest succesfulde i Danmark i dag. De millioner af Lego-æsker, som ligger under juletræer verden over om ni dage, er for længst pakket og sendt ud til butikkerne.

Men det er stilhed før stormen.

Står det til Kjeld Kirk Kristiansen, ejeren af byens største aktiv, Lego-koncernen, og overhoved i landets suverænt rigeste familie med en skønnet formue på 69 milliarder kroner, og til Billund Kommunes borgmester Ib Kristiansen, Venstre-mand og tidligere entreprenør, bliver det den sidste rolige jul i Billund bymidte.

1. januar, når juletræet er kørt væk fra Rådhuspladsen, rykker nedrivningsmaskinerne ind for at jævne det gamle rådhus og Rådhuscenter med jorden, Der skal gøres plads til det seneste skud på stammen i et eksperiment i byudvikling, som næppe er set mage i en dansk by af Billunds størrelse.

Hvor det gamle, lidt kedelige firkantede rådhus og tilhørende center tidligere har haft til huse, skal der i løbet af de næste to år rejse sig en 11.900 kvadratmeter stor, 24 meter høj arkitektonisk perle af et oplevelsescenter, tegnet og indrettet af den verdensberømte danske arkitekt Bjarke Ingels i samarbejde med en lige så berømt amerikansk arkitektkollega, Ralph Appelbaum.

»Lego House« eller »Lego Huset« kommer bygningen til at hedde. Den vil blive drevet af virksomheden Lego. Prisen for herligheden kender kun Lego-koncernen, men den holder oplysningerne tæt ind til kroppen.

Huset bliver den seneste store og synlige manifestation af Billund Kommune og Legos fælles vision, Børnenes Hovedstad eller Capital of Children, som de kalder det i Billund. For i den lille provinsby med godt 6.000 indbyggere tænker både byen og Lego globalt.

Lego House er samtidig det seneste og største projekt i en række, som Lego-koncernen og ejerfamilien bag Lego har drysset ud over Billund med lind hånd.

I august i år åbnede en ny international skole, som har fået stor bevågenhed især i udlandet. Lego Fonden har blandt andet også betalt for at etablere såkaldte »Lego Education Innovation Studioes« på samtlige byens 11 grundskoler, et 10. klassecenter, og på handelsskolen og gymnasiet i Grindsted. Det er sket i samarbejde med Billund Kommune. Dertil skal lægges 32 helt nye boliger tæt på midtbyen til Lego-medarbejdere, og opførelsen i 2012 af det 13.500 kvadratmeter store kontorhus, som huser designere og marketingfolk, tæt ved det kommende Lego House, og et lige så markant parkeringshus til 300 biler tilhørende de mange Lego-ansatte, som dagligt pendler til Billund.

I det hele taget står der Lego på mange mursten i byen. Lufthavnen blev etableret af Lego, Legoland blev bygget af Lego, og Billundcentret, som udstyrede Billund med egen kirke, bibliotek og teater, blev bygget i 1973 som en gave fra Kirk-familien.

Et fremtidsbillede af et Billund, der er ved at udvikle sig til en virkelighedens Lego City, virker ikke længere så fjern.

BELGIUM ARTS

Ifølge borgmester i Billund Kommune Ib Kristensen er Capital of Children en vision, som er uden slutdata og endemål.

Det er en drøm om at tiltrække virksomheder, forskere og andre, som har fokus på børn og børns udvikling, læring og kreativitet, og at gøre Billund til et endnu mere attraktivt sted at bo for familier med børn.

»Det vil måske tage 30 år at indfri visionen. Billund skal være kendt over hele verden som »Børnenes Hovedstad«. Hvis man en gang i fremtiden siger Billund i New York, skal man tænke på byen som stedet, hvor al viden om børn, leg, læring og kreativitet er samlet. Vi skal udvikle skoler og daginstitutioner og tiltrække arbejdskraft til kommunen,« siger Ib Kristensen, der fremhæver, at Billund har en meget lav arbejdsløshed, og at 7.400 mennesker hver dag pendler ind til kommunen.

»Nogle af dem, ville vi gerne have til at slå sig ned i Billund,« siger Ib Kristensen, der heller ikke lægger skjul på, at en del af formålet er at gøre det lettere for Lego at overtale selskabets internationale medarbejdere til at flytte til Billund.

Legoskib

Fremtidsudsigterne for Billund var ellers ikke lyse for omkring ti år siden. Dengang tydede alt på, at byen var nødt til at frigøre sig fra de tætte bånd til Lego for at overleve.

I maj 2002 havde Venstre-manden Preben Jensen siddet i Billunds borgmesterstol i fem måneder, da han fik beskeden, der skulle gøre hans borgmestertid mere hektisk, end han oprindeligt havde forestillet sig.

Sammen med kommunaldirektøren og økonomidirektøren blev han kaldt til møde med Legos ejer Kjeld Kirk Kristiansen og daværende daglige leder Poul Plougmann hos Lego. På mødet lod Legos ledelse forstå, at Billund Kommune ikke kunne forvente samme stabile selskabsskatteindtægter fra Lego som hidtil. Selskabet var i krise, og det havde direkte effekt på Billund.

»Efter mødet stod det klart, at Billunds budgetter fra året før ikke holdt, selv om vi altid har været forsigtige og ikke brugt penge fra selskabsskatter til selve driften af kommunen. Men vi måtte have strikket et andet budget sammen. Vi havde ikke ret lang tid til at forberede os på den nye situation, og det blev et hektisk år,« fortæller Preben Jensen, der måtte skuffe sine kernevælgere ved at hæve skatten.

Kommunen droppede ned på en niendeplads på listen over kommuner med den laveste skat.

legoland

Mødet blev startskuddet til en årrække med usikkerhed omkring byggeklodsproducentens fremtid, og dermed hvilken retning Billund skulle tage. Det gjorde ikke usikkerheden mindre, at Legos krise faldt sammen med forberedelserne til kommunesammenlægningerne, der fik effekt fra 2007.

Selv om Lego overraskende hurtigt kom på fode og fik greb om legetøjsmarkedet og økonomien med den nye topledelse med ledelsesfænomenet Jørgen Vig Knudstorp i spidsen, var det værste ikke overstået for Billunds politikere, der var travlt optaget af den forestående kommunesammenlægning mellem Billund og Grindsted. En ny Billund Kommune, som vil få 26.000 indbyggere med Grindsted som største by.

I Billund og omegn taler de stadig om den sorte uge i juni 2006.

Først meddelte Danish Crown, at slagteriet i Grindsted skulle lukkes. Få dage senere kom meldingen fra Lego om, at selskabet ville flytte hele sin produktion, herunder støbningen af klodserne, til steder i verden, hvor omkostningerne er lavere. Den amerikanske outsourcingekspert Flextronics skulle stå for produktionen.

»Det gav sved på panden. Det handlede om 1.600 ud af kommunens 17.000 arbejdspladser. Vi var godt klar over, at det var slemt. Både med lukningen af slagteriet i Grindsted og med Legos udflytning. Når en virksomhed kommer med en udmelding af den kaliber og begynder at sælge ud af produktionsbygninger, så ved man, at det er alvor,« fortæller Ib Kristensen, der i 2006 var udset til at blive borgmester i den ny Billund Kommune.

22BUSduplo.jpg

I dag, syv år senere, støber Lego stadig legoklodserne i Billund. De små blå, røde og gule klodser triller langsomt ud fra støbemaskinerne i den store grå hal, som udgør én af Danmarks største plastikproduktioner.

Udflytningen af støberiet blev aldrig til noget, da det gik op for den ellers så roste topledelse, at ingen kunne gøre det så godt, som Lego selv. Kernen i Legos virksomhed – det, der gør en Lego-klods til en Lego-klods og ikke en hvilken som helst anden byggeklods – er mikromillimetertæt præcision, en ekstrem kvalitetskontrol og en evne til at producere høj kvalitet i meget stor skala.

Legos ledelse erkendte samtidig, at selskabet var nødt til selv at have styr på pakning og distribution. Det var for stort og komplekst for Flextronics, og kontrakten med det amerikanske selskab blev opløst.

Siden 2006 er selskabets omsætning tredoblet, overskuddet mere end firedoblet og medarbejderstaben alene i Billund er vokset fra 2.600 i 2006 til små 4.000 i 2013. Og familien Kirk Kristiansen, som ejer Lego 100 pct., er i dag Danmarks suverænt rigeste familie med en formue på anslået 69 milliarder kr. ifølge den seneste opgørelse fra Berlingske Business Magasin.

Lego er forandret og har taget et skridt op i en helt ny liga. Det smitter af på Billund. Faktisk ser Legos succes ud til at ville påvirke byens udvikling endnu mere, end selskabets fiasko i begyndelsen af 2000-årene.

Lego House klar i 2016

Lego House skal efter planen åbne i 2016. I højsæsonen ventes op til 2.500 hard core Lego-fans, børnefamilier og andre interesserede dagligt at indløse en billet og sætte liv i den ellers så søvnige bymidte. Alt i alt ventes 250.000 betalende gæster hvert år at lægge vejen forbi Lego House.

Men Lego House er mere end bare en ny, spændende turistattraktion, der skal trække turister til Billund midtby, og et monument for Kjeld Kirk Kristiansen og hans familie i hjembyen, på linje med men noget mindre end Mærsk McKinney-Møllers operahus i København. Og det er også mere end en kommunes ønske om at brande sig og en virksomheds behov for at gøre sin hjemby mere attraktiv for udenlandske medarbejdere.

I hvert fald, hvis man spørger Lego Fonden.

»I Lego Fonden er vi i høj grad optaget af leg og legens rolle i det at lære og udvikle kreativitet. Vores vision er at hjælpe børn til at lære og være kreative gennem leg. Vi har et fælles værdisæt i Lego Fonden og Lego-koncernen, nemlig kreativitet, sjov, fantasi, læring, kvalitet og omsorg. Det er udgangspunktet for Capital of Children-visionen. Vi ønsker, at Billund skal være et rart sted for børn, og vi ønsker at gøre Billund til et centrum for arbejde med og viden om børns leg, læring og kreativitet,« siger Hanne Træholt Odegaard, der er seniorpartner i Lego Fonden med ansvar for Capital of Children.

Lego House skal ses i denne sammenhæng som et sted, hvor gæsterne kan lære Legos værdier og historie at kende og få et indblik i, hvad Legos tanker om leg og læring betyder i praksis.

»Den internationale skole og de Innovation Studios, som vi har etableret på skolerne er nogle af de ting, som hører sammen med visionen om Børnenes Hovedstad,« siger Hanne Træholt Odegaard, der også fremhæver et samarbejde om børnenyheder med DR Ultra og konferencer om læringstile og robotteknologi.

Pæne ord uden indhold

Børnenes Hovedstad er blevet kritiseret lokalt for ikke at levere resultater og for at være pæne ord uden reelt indhold, samtidig med at normeringerne skrues ned i Billunds børneneinstitutioner. Det afviser folkene bag initativet og henviser til, at der er tale om en langsigtet vision.

»Det er direkte forkert, at sige Børnenes Hovedstad er ord uden reelt indhold. Du kan spørge 1.000 børn i kommunen, og de vil sige, de allerede har været med til en masse, som de ikke vil undvære,« siger borgmester Ib Kristensen med henvisning til legepladser og arrangementer, som Capital of Children indtil nu er mundet ud i.

Samtidig henviser han til, at Billund er ved at bygge nye rammer for 200 millioner for kommunens institutioner og skoler.

»Det er voldsomt meget for en kommune som vores,« siger han.

Capital of Children Company er et aktieselskab ejet af LegoFonden og Billund Kommune i fællesskab med Kjeld Kirk Kristiansen og borgmester Ib Kristensen som bestyrelsesmedlemmer. Også det har givet anledning til løftede øjenbryn.

Konstruktionen med et aktieselskab, hvor en privat virksomhed og en kommune skyder penge ind, er i sig selv usædvanlig, og det tog da også Billund Kommune og Lego godt et år, at nå frem til den rigtige juridiske konstruktion.

Både hos kommunen og Lego Fonden er man opmærksom på risikoen for et demokratisk underskud i takt med at Capital of Children vokser, og projekterne bliver i Lego House-størrelsen.

»Hvis man vil noget med et samarbejde, er det vejen frem. Men det giver selvfølgelig nogle udfordringer, når Capital of Children Company er underlagt aktieselskabsloven. Det kræver et tæt samarbejde med økonomiudvalget i kommunen,« siger Ib Kristensen.

»Det er meget vigtigt at have respekt for, hvad vi kan hver især fra kommunens og fra fondens side, og at vi ved, at Ib Kristensen har hele byrådet bag sig i denne sag,« siger Hanne Træholt Odegaard, der afviser, at Kjeld Kirk Kristiansen skulle være ved at udvikle sig til en slags skyggeborgmester i Billund Kommune. Det samme gør den folkevalgte borgmester.

»Alle vil udviklingen i Billund by. Især handelslivet har råbt på udviklingen i mange år. Nu kommer den, og vi kunne ikke ønske os en bedre partner end Lego. Lego har historisk været en stor del af udviklingen af Billund By, men det er altid sket med respekt for demokratiet, og sådan er det også nu. Kjeld Kirk Kristiansen har passion for udviklingen af Billund, og det skal vi være taknemmelige for,« siger Ib Kristensen.

 

Hos Lego Fonden vil Hanne Træholt Odegaard ikke gå med til at kalde Billund for »Lego City«. Men hun lægger ikke skjul på, at fonden og kommunen overvejer, om der kan blive for meget Lego i Billund.

»Derfor arbejder vi i øjeblikket på at få flere virksomheder og organisationer engageret i Capital of Children. Vi vil gerne have flere til at støtte op om visionen, så det ikke kun bliver Lego. Billund skal ikke være en ren Lego-by,« siger Hanne Træholt Odegaard, der er vokset op og bor i Billund.

Men måske gør det ikke så meget, hvis Lego og Billund smelter endnu tættere sammen. Borgmester Ib Kristensen udtrykker borgernes holdning til Lego sådan her:

»Hele byen føler, at man er en del af Lego. Der er en stolthed og glæde over, at det går godt for Lego,« siger Ib Kristensen.

Hvad ville der ske, hvis katastrofen en dag ramte, og Lego forsvandt fra Billund?

»Det scenario vil jeg nægte at tro på. Det indgår slet ikke i mine overvejelser. Men vi lader ikke stå til. Capital of Children er et eksempel på, at vi seriøst arbejder på at tiltrække nye virksomheder.«

Jens Ruskov Bojsen (Berlingske Research) har bidraget med tal og fakta til denne historie.

Berlingske Business har forsøgt at få Kjeld Kirk Kristiansen i tale i forbindelse med artiklen, men han giver ikke interview og kommentarer, meddeler Lego Fondens presseafdeling.

Se præsentation af "Lego House" her

Kilde: Lego


0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere