Del : SMS

Langt mellem køberne til Better Places elbiler

pix-betterplace
Foto:

Salget af Better Places elbiler ligger stadig langt under det krævede - det udløser et stort millionunderskud.

Artiklen fortsætter under annoncen
Et underskud på 96 millioner kroner. Sådan ser resultatet før skat ud for elbil-satsningen Better Place i årsregnskabet for 2011 - og det er mindre end forventet, siger selskabets topchef til Jyllands-Posten..

Problemet er ganske enkelt, at Better Place ikke får solgt nok biler.

"Når det gælder Renault Fluence, er der vel leveret 160-170 stykker. Og det er jo ikke 800," siger administrerende direktør Johnny Hansen ifølge avisen om den biltype, der udgør to tredjedele af salget.

Better Place er stadig ved at opbygge det netværk af batteriskift-stationer, der skal gøre bilen attraktiv for kunder, der kører på kryds og tværs af landet. Otte ud af 18 planlagte stationer er pt. i brug.

Elbiler_Business

Fordi udbygningen af stationer ikke er komplet endnu, tager Johnny Hansen det lave bilsalg med ro. For det er først, når alle batteriskift-stationerne er på plads, at virksomheden er parat til at tage i mod et stort antal kunder.

"For at få hele forretningen til at forrente sig selv, skal vi have 20.000 kunder om bord. Og det tager vel to-tre år at nå," siger han ifølge avisen.

Skal det ønske blive til virkelighed, skal Better Place for alvor til at skue op for salget. I august blev der solgt ti styk af elbilen Renault Fluence. Skal salget nå 20.000 på tre år, så kræver det et månedligt salg af alle biltyper på 556 biler, skriver Jyllands-Posten.

Better Place forventer at finansiere driften de kommende år via blandt andet et lån fra Den Europæiske Investeringsbank. I perioden 2008 til 2011 har virksomheden tabt 194 millioner kroner.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere