Del : SMS
Berlingske Business

Kvinder skaber jyske køkkenjob

09BUSsvane-inde-1.jpg
Overskrift
Brandmanagerne i TMK Camilla Giandrup og Merete Steenbjerg tryller med TMKs image og forvandler støvede spånplader og hylder til topmoderne køkkener med plads til liv og sjæl. Og det kan ses på TMKs bundlinje. Foto: Henning Bagger
 

Danmarks tredjestørste køkkenproducent blev hårdt ramt af finanskrisen. Nu genskaber kvindelige værdier og autenticitet væksten.

Artiklen fortsætter under annoncen

Landevejen fra Herning til Holstebro skærer monotont gennem det flade landskab. Rundkørsel følger rundkørsel, som lastbilerne skal helt ned i gear for at forcere, mens chaufførerne drømmer om motorvejen, som politikerne har lovet. Efter Aulum kommer omsider skiltet til Tvis, der huser Danmarks tredjestørste køkkenproducent, TMK.

»Det handler om iscenesættelse og autenticitet,« havde direktøren hævdet i telefonen.

»Vi er Danmarks ældste køkkenvirksomhed. Det hele begyndte jo med et snedkerværksted her i Tvis i 1952.«

Hans ord klinger hult, da Deres udsendte åbner døren til receptionen til TMKs anonyme administrationsbygning, der uden arkitektoniske dikkedarer læner sig op ad de kæmpestore fabrikshaller.

Så meget større er overraskelsen, da TMKs to brandmanagers, Merete Steenberg Thomsen og Kamilla Giandrup, tager imod. To yngre fashionistaer, der spiller en vigtig rolle i at trylle spånplader om til alle kvinders hede køkkendrømme. Dem vender vi tilbage til senere.

Køkkener som konjunkturindikator

Køkkenbranchen er en følsom konjunkturindikator, og de fleste danske producenter fik et drag over nakken, da finanskrisen ramte. Da det gik hedest til i årene frem til 2007, skiftede danskerne køkken hver sjette eller syvende år. Nu er frekvensen hver tolvte eller trettende år eller endnu sjældnere. Køkkensalget simrer, men der er langt til det vilde forbrug før finanskrisen.

TMK producerer mellemprisklassekøkkenerne Svane Køkkenet og Tvis Køkkenet og fik ligesom konkurrenterne bank under finanskrisen. Den adm. direktør siden 2007, Ole Lund Andersen, har netop aflagt 2013-regnskab for sin ejer, kapitalfonden Axcel, og TMK leverer fremgang i omsætning og bundlinje for fjerde år i træk.

»Vi nåede en organisk vækst på små ti pct. i Danmark sidste år. I Norge, hvor vi er startet for halvandet år siden, gik det helt forrygende med en omsætningsfremgang på 30 pct.,« fortæller han tilfreds.

»Vi mærker tydelig fremgang i de store byer. Folk flytter ganske vist mindre, men mange vælger i stedet at udstyre deres gamle hus med et nyt køkken. Det kan jo fås for et ejendomsmæglersalær, som man sparer, hvis man bliver boende.«

Det feminine touch

Der dufter af frisk træ i produktionshallerne, hvor der er overraskende stille – og stort. Nyansatte og gæster farer nemt vild. Små hjørner med kaffekrus og en åbnet pose med kanelsnegle vidner om en nylig pause mellem pladesave og montagebånd.

Ved en af arbejdsstationerne giver en kvindelig ansat en stabel kantlister den sidste kærlige finish. De små balustre fuges fint med en engangssprøjte. Bagefter går hun efter med en klud. Så er listen perfekt.

30 ud af 150 af de ansatte i produktionen i den mandsdominerede branche er kvinder.

»Vi gør en aktiv indsats for at tiltrække kvinder. De har den rette »gefühl«, de er detaljeorienterede og sikrer, at det nye køkken er rent og lækkert, når kunderne får det ind i huset,« siger produktionschef Henrik Dahlgaard.

Køkken 2014

TMK har i dag trukket al produktion hjem fra udlandet. For selv om lønnen er højere herhjemme, så er det billigere. Virksomheden sparer lagerplads, og kunderne får produceret efter ordre og præcis, som de vil have det. Der bliver også fyldt bedre op i produktionshallerne, hvor kapaciteten langtfra er udnyttet.

Tom Dixon og Stelton i kobber

Vi vender tilbage til de to brandmanagers Kamilla Giandrup og Merete Steenberg Thomsen, for det er i høj grad de to kvinder og deres kønsfæller i produktionen, der sikrer ny vækst i TMK. Men hvad gør de? For det første holder de sig up to date med trends, tager på møbelmesse i Milano, studerer de fremmeste boligblade og -blogs og samarbejder tæt med TMKs arkitekt.

De nye kataloger fra Svane og Tvis Køkkener ligner eksklusive boligmagasiner. Kamilla Giandrup og Merete Steenberg Thomsen har fotograferet Tvis- og Svane-køkkener i rigtige hjem frem for de sterile renderinger, som computerskabte køkkenfotos kaldes.

»Det er nemmere at skabe drømme med levende mennesker. Det giver større autenticitet,« forklarer Merete Steenberg Thomsen.

I det tykke glittede katalog kan kunderne beundre andre kunders køkkener i private hjem. Som f.eks. indretningsarkitekt Stefanie Conjes Svane-køkken i Berlin med rå, afskallede vægge. Mari Frengstads Svane Køkken i hendes viktorianske byhus i hjertet af London og et Tvis Køkken, der er installeret i en rustik skihytte i Hemsedal i Norge.

De to brandmanagers iscenesætter med de nyeste accessories, hvad enten det er Tom Dixons lamper og Steltons termokander af kobber eller forårets blege lakserosa modefarve i kataloger og butikker. Kamilla Giandrup har f.eks. indgået aftale med Stelton om at bruge virksomhedens produkter i de mange nyåbnede butikker i Norge.

»Nordmændene helt vilde med det,« forklarer hun.

Det er kvinderne, der træffer beslutningen. Drømmene lokker dem ind i køkkenbutikkerne, men så tager hverdagens behov over.

»Lågerne skal holde til, at børnene leger og støder ind i dem. Der skal også lukkes ned for rodet. Derfor har vores køkkener skuffer, der er beregnet til familiens opladere, stikkontakter, som forsvinder op i overskabet, og låger, der kan trækkes ned og gemme køkkenmaskinerne væk, når arbejdet er slut. Så bliver rummet smukt som en stue,« siger Merete Steenberg Thomsen.

Mangel på faglærte

Ude i fabrikshallerne arbejdes der i skift fra kl. seks morgen til midnat. Men der er plads til langt større produktion, hvis væksten fortsætter. Og hvis TMK kan få de rigtige folk. For nylig søgte Ole Lund Andersen seks maskinsnedkere og fik 550 ansøgninger. Men ikke ret mange uddannede snedkere.

»Under krisen forsømte mange at tage lærlinge ind, og nu er der mangel på de kompetencer, vi har brug for,« siger Ole Lund Andersen, der har mange års erfaring i møbel- og køkkenbranchen. Han er manden, der bankede Tvilum Møbelfabrik op til Danmarks største med en omsætning tæt på tre mia. kr. i 2007, hvor han rejste til TMK.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere