Del : SMS

Kan Legos topchef forvandle Lego-klodsen?

17BUSJoergen-Vig-Knudstorp.jpg
Legos topchef Jørgen Vig Knudstorp har overtalt bestyrelsen i Lego, til at investere en milliard kroner på, at gøre Lego-klodsen mere bæredygtig og nedbringe CO2. Arkivfoto: Søren Bidstrup

Inden han går på pension, vil Jørgen Vig Knudstorp gøre Lego-klodsen miljøvenlig. Det kræver samarbejdsvilje blandt forskere, myndigheder og andre store virksomheder – samt omstillingsevne i en hidtil sort og CO2-svinende plastindustri.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der findes overraskende, dramatiske og blodige revolutioner, og så findes der dem, som presses igennem fyndigt og diplomatisk på et årti eller to, men som også viser sig at have mærkbare effekter for planeten.

Jørgen Vig Knudstorp forsøger nu at stille sig i spidsen for det sidste. Den 46-årige topchef har overbevist Legos stenrige ejerfamilie om, at han vil og kan forandre Lego-klodsen, så den bliver betydeligt mere miljøvenlig, mens den bevarer sine højt værdsatte egenskaber.

Opgaven er så stor, at Jørgen Vig Knudstorp kommer til at bruge de næste 15 år på den, og han har sat en mia. danske kroner af til den og taget initiativ til et nyt center for udvikling af bæredygtige materialer i Billund og over 100 nye arbejdspladser.

Men Lego-topchefen kan ikke gennemføre forandringerne alene. Store dele af plastindustrien og en række aktører omkring den skal i de kommende måneder overbevises om, at fundamentale forandringer i industrien er nødvendige, og at alle må bidrage. Det fortæller Knudstorp i et interview med Berlingske Business, hvori han rækker hånden ud efter samarbejdspartnere, som vil trække i samme »grønne« retning som Lego.

Legomanden får EU-Domstolens ord for at han er unik

Hvorfor investerer I en mia. kroner i at gøre Lego-klodsen miljøvenlig?

»Vi formulerede allerede i 2012 en vision om, at Lego i 2030 skulle være baseret på bæredygtige materialer, og vi ansatte videnskabsfolk til at arbejde med det. Men det har vist sig at være meget udfordrende og komplekst at få skabt bæredygtige materialer, som vi selvfølgelig er i dialog med producenter om verden over. Derfor har vi i ledelsen i maj bedt ejerne om mulighed for at tage et voldsomt skridt opad på området ved at dedikere de økonomiske midler og afsætte 100 arbejdspladser og et forskningscenter, som skal forsøge at accelerere vores indsats, så vi får større sikkerhed for, at vi rent faktisk kommer i mål med at få udviklet en bred vifte af materialer inden 2030,« siger Jørgen Vig Knudstorp.

Hvad er miljøproblemet ved de Lego-klodser, som I sender på markedet i dag?

»Udfordringen er, at de er lavet på olie, og når du kigger på hele Lego-klodsens værdikæde, så kommer godt 75 procent af CO2-udledningen fra producenterne af råmaterialet. Hvis de skal nedbringe CO2-udledningen, så skal de bruge en anden, mere bæredygtig måde at fremstille plastgranolatet på,« siger han.

Så I vil sørge for, at der bliver brugt mindre olie til at fremstille klodserne?

»Ja, eller jeg vil hellere hæfte mig mere ved, at der skal bruges mindre CO2.«

Tirsdag

Når I får meget specifik viden om, hvordan man fremstiller materialerne mere miljøvenligt, skal I så selv overtage den opgave fra jeres leverandører?

»Nej, på ingen måde. For det er nogle meget store kemiske industrikoncerner, som kan lave plast. Så det vil ligge helt uden for, hvad der er vores fokus. Men enhver god kunde er i dialog med sine leverandører, og det er vi også. Vi prøver at inspirere hinanden til innovation og nyskabelse, og vores samarbejdspartnere og leverandører ser jo også dette som en meget positiv mulighed, fordi det er et område, som de også gerne vil udvikle sig på. Og når vi vil sætte ressourcer af til sammen med dem at forske i området, så er det en udstrakt hånd til dem om et langstrakt samarbejde,« siger Knudstorp.

Hvor miljøvenlige skal Lego-klodserne være? Skal de eksempelvis kunne nedbrydes hurtigere, så vi ikke kommer til at se så mange Lego-klodser ligge i de store plast-øer af affald, som flyder rundt på verdenshavene?

»Nej. For fremtidens Lego-klodser skal have samme funktionsegenskaber som de nuværende. De skal være langtidsholdbare, og de skal ikke være let nedbrydelige. Det er ikke vores sigte,« siger han.

Angry Bird

Politikere har det med at udstede løfter, som ligger så langt ude i fremtiden, at de ikke kan blive hængt op på dem. Nu har du givet dig selv 15 år til at opfinde en ny Lego-klods. Hvad vil du sige til dem, som finder det lidt for uambitiøst?

»Man skal lytte til, at vi er i gang, og vi har fundet ud af, at udfordringen er større, end vi troede. Fordi jeg er meget utålmodig og klar til at rykke på det her område, så har jeg fået lov af vores bestyrelse og ejere til at lave et markant løft her og nu – i stedet for at blot at sige »ja ja, det arbejder vi på, og det lykkes forhåbentlig i 2030, når jeg måske er pensioneret«. Vi har drøftet det på generalforsamlingen, og vi har fået et mandat til at øge indsatsen betydeligt. Det gør vi, fordi jeg har indset, hvor kompleks indsatsen er, og grundet min egen utålmodighed har jeg ment, at vi var nødt til at øge indsatsen. Det letteste for mig ville have været at sparke dåsen lidt længere ud ad vejen og håbe, at nogle andre vil løse det for os. Men sådan fungerer verden ikke.«

Hvordan vil du sikre dig, at I når i mål?

»Som du kan høre, så inviterer vi nu til brede partnerskaber. Hvis andre virksomheder, forskningsinstitutioner, offentlige instanser eller NGOer sidder og tænker, at det her lyder spændende, og det vil vi gerne gå i dialog og samarbejde med Lego om, så vil vi være glade for at høre fra dem. Vi har valgt at udbasunere vores budskab i håbet om at finde nogle at lege med.«

pix-Lego Worlds 1

Hænger jeres udstrakte hånd sammen med, at der er regulering på vej, som kan ramme Lego?

»Nej, vi gør det i erkendelse af, at vi ikke kan løse opgaven alene. Vi er en stor kendt klodsproducent. Men vi er en meget lille fisk for plastindustrien, fordi vores klodser er små. Tænk på bilindustrien og produktion af forbrugerelektronik som DVD og alt mulig andet. Der er mange andre brancher, som har et meget større forbrug af plastik. Så i Lego har vi ikke skala til at skubbe udviklingen i en industri helt alene. For at få forskningen og andre kreative hjerner til at spille ind, så er det godt at få skabt engagement mange andre steder. Vi håber, at mange vil være med til at løfte i flok,« siger Jørgen Vig Knudstorp.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere