Del : SMS
Berlingske Business

Kampen om »Castros cigarer« kører på tyvende år

Anders Colding Friis, adm. direktør Scandinavian Tobacco Group.
En bitter og næsten tyve år lang retsstrid om varemærket til verdens måske mest eksklusive cigarer »Cohiba« lægger stadig beslag på juristerne i Scandinavian Tobacco Group og kan koste selskabet millioner. Foto:

En bitter og næsten tyve år lang retsstrid om varemærket til verdens måske mest eksklusive cigarer »Cohiba« lægger stadig beslag på juristerne i Scandinavian Tobacco Group og kan koste selskabet millioner.

Artiklen fortsætter under annoncen

De blev grundlagt af Fidel Castro som den absolutte luksuscigar, og navnet betyder slet og ret bare »tobak«.

Cohiba-cigaren er for mange tobakelskere den ultimative oplevelse, og den er derfor også et eftertragtet varemærke af have i stald for verdens tobakproducenter. Men netop rettighederne til varemærket er centrum for en langstrakt strid i USA, der involverer Scandinavian Tobacco Group (STG).

ObamaCastro

Den danske tobaksproducent er på vej på børsen, og har i den forbindelse udsendt sit såkaldte prospekt, der er en gennemgang af virksomheden op til børsnoteringen, og heri blotlægger STG en række detaljer i den 20 år lange strid om varemærket Cohiba.

USA er det eneste sted, hvor STG har rettighederne til Cohiba, som bliver produceret i den Dominikanske Republik og derfor ikke er omfattet af den amerikanske embargo mod cubanske varer. I resten af verden kan man dog købe cubanske Cohiba-cigarer, som produceres af det statsejede, cubanske selskab Cubatabaco. Tilbage i 1997 indledte cubanerne for første gang en retssag for at få annulleret STGs varemærkerettigheder, og siden er kampen fortsat i flere etaper.

ee

STG og Cubatabaco har taget hver sine stik i forskellige instanser og efter en hurtig tur forbi den amerikanske højesteret, ligger sagen nu hos U.S. Trademark Trial and Appeal Board, der håndterer rettighedstvister i USA, hvor den formentlig bliver gentoptaget inden for 12 måneder:

»STG vurderer, at Cubatabacos påstand er grundløs og agter med alle midler fortsat at forsvare sine varemærkerettigheder til varemærket Cohiba i USA,« skriver STG i sit prospekt.

16BUSNiels-Frederiksen-17#2.jpg

Cohiba har som nævnt en helt særlig plads i den cubanske cigarhistorie. Mærket blev først grundlagt i 1966 af Fidel Castro selv, og der blev lavet sagnomspundet få af de luksuriøse cigarer. Faktisk blev der lavet så få, at cigarerne ofte kun blev givet til udenlandske statsoverhoveder samt til den cubanske elite.

Sidenhen er Cohiba blevet et mere tilgængeligt cigarmærke, men det er stadig luksuriøst som få andre.

INDIA-LIFESTYLE-CIGARS

Cohiba-salget er dog ikke noget, som STG-regnskabet står og falder med. Selskabet skriver i prospektet, at Cohiba udgør 0,8 procent af det samlede salg i gruppen, hvilket svarer til knap 40 mio. kr. ud af en omsætning på lige under fem milliarder.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere