Del : SMS
Berlingske Business

Irsk Rockwool-konkurrent bygger videre på stærk vækst

fff
Den irske byggematerialeproducent Kingspan, der er konkurrent til danske Rockwool, oplever fortsat stor fremgang. Her ses produktion af rockwool på fabrikken Rockwool ved Hobro. Foto:

Den irske byggematerialeproducent Kingspan, der er konkurrent til danske Rockwool, oplever fortsat stor fremgang på sine kernemarkeder, hvilket polstrer i både toppen og i bunden af årsregnskabet for 2015.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er takket være stor efterspørgsel på det britiske og amerikanske marked steg omsætningen med hele 47 pct. til 2,77 mia. euro i 2015.

På disse markeder meldes der desuden om høj vækst i salget af isoleringspaneler og isoleringsplader, mens salget udviklede sig fladt i det øvrige Europa.

rockwool

Virksomhedens vokseværk viser sig også på driftsresultat målt på EBITDA, der i 2015 steg 67 pct. til 316,4 mio. euro mod 189,3 mio. euro året før.

Isoleret set steg Kingspans resultat per aktie, EPS, til 106,7 cent, hvilket er en stigning på 70 pct. fra resultatet i 2014.

- Vi er glade for at rapportere et rekordresultat for koncernen i 2015 og en stærk start på 2016, siger selskabets topchef, Gene Murtagh, i forbindelse med regnskabet.

Rockwool direktør Jens Birgersson

Fremgangen kommer også aktionærerne til gode, da de kan se det samlede udbytte stige 54 pct. til 25 cent per aktie.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere