Del : SMS
Berlingske Business

Industrigiganter kæmper for at holde vækstdampen oppe

22BUSindustri-4-150237.jpg
Grundfos kommer kun med nød og næppe ud af 2015 med et plus på toplinjen. Problemer med markederne i Rusland og Kina har kostet. Foto:

2015 blev ikke et jubelår for Danmarks to største industrivirksomheder, Danfoss og Grundfos. Verdensøkonomien er ikke med de to danske erhvervsklenodier. Mens Grundfos’ topchef kæmper for at geare virksomheden til profitabel vækst, forsøger Danfoss-bossen at styrke sin position gennem opkøb.

Artiklen fortsætter under annoncen

2015 blev ikke det jubelår, som topcheferne i Danmarks største industrivirksomheder Danfoss og Grundfos havde håbet på. I lighed med andre globale industriselskaber har de to virksomheder med hovedsæde henholdsvis på Als i Sønderjylland og i Bjerringbro i Midtjylland særdeles svært ved at skabe organisk vækst.

22BUSCHINA-PARLIAMENTGDP-18.jpg

Når Grundfos’ topchef, Mads Nipper, tirsdag deltager i virksomhedens traditionsrige juleafslutning, bliver det med bevidstheden om, at det kun med nød og næppe er lykkedes at få et plus på toplinjen.

»Vi kommer ud af 2015 med et meget lille plus på toplinjen. Som jeg tidligere har forudset, er vi kommet til at slide hårdt for at komme i sorte væksttal, ikke fordi jeg er et orakel, men det er ikke svært at forudse, at det skaber problemer, når Rusland smelter sammen, og den kinesiske vækst går i stå,« siger Mads Nipper, der ellers lever med et krav om en årlig gennemsnitlig omsætningsvækst på seks pct. fra ejernes, Poul Due Jensen Fondens side.

Grundfos, der har specialiseret sig i at udvikle og fremstille avancerede pumper, har, siden Mads Nipper tiltrådte i august 2014, haft benhårdt fokus på indtjeningen, som støt og roligt svandt ind, indtil den nye topchef kom til. Ambitionen har været, at indtjeningen skulle fordobles i 2015. I decemberudgaven af Grundfos’ interne magasin, Gmagazine, skriver Mads Nipper, at det endnu er for tidligt at konkludere, om han og den øvrige topledelse har mødt det ambitiøse mål fuldt ud.

»Men vi vil levere en stærk forbedring og substantiel vækst i vores indtjening for første gang i fem år,« skriver han.

Over for Berlingske understreger Mads Nipper, at det fokus, der har været på indtjening, også i et vist omfang er gået ud over væksten i salget.

»90 pct. af det er nok eksterne begivenheder. Vi har i de tidligere år drevet salg med varer, som ingen finansiel værdi havde for os. Det er vi stoppet med, og det har betydet, at vi har måttet sige nej til salg,« siger Mads Nipper, der fortsætter med at have fokus på den omstilling af maskinrummet, som Grundfos er på vej igennem for igen at skabe profitabel vækst.

vv

Mod syd hos Danfoss, som lever af at levere højteknologiske komponenter til bl.a. køle- og maskinindustrien, er der for længst kommet styr på indtjeningen efter kriseårene omkring 2008-2010. Men heller ikke her jubler topchef Niels B. Chistiansen over salgsudviklingen.

»Jeg er selvfølgelig ikke tilfreds med, at verdensøkonomien ikke vokser mere, end den gør. Der er ingen tvivl om, at 2015 har været et sværere år for industrien, end alle troede, da året begyndte. I Danfoss når vi det, vi havde sagt, vi ville. Vi vokser også i år, men det bliver ikke et jubelår, hvor alting vokser helt vildt,« siger Niels B. Christiansen.

Når Danfoss kommer ud af 2015 med en vækst, der, hvis man lægger det seneste kvartalsregnskab til grund, må forventes at lande i omegnen af ti pct., skyldes det primært, at selskabet i slutningen af 2014 købte den finske producent af elektronisk motorstyring Vacon og fusionerede det finske selskab ind i divisionen Danfoss Drives.

Ikke fordi jeg er et orakel, men det er ikke svært at forudse, at det skaber problemer, når Rusland smelter sammen, og den kinesiske vækst går i stå.«

Grundfos topchef, Mads Nipper
DEL CITAT

Niels B. Christiansen mener dog ikke, at man kan tillade sig at rynke på næsen af, at væksten kommer fra et opkøb frem for organisk vækst. Tværtimod er det efter hans mening fornuftigt at bruge pengene på at købe sig til vækst i krisetider frem for at investere en masse penge i at prøve at skabe organisk vækst, når markederne ikke er med virksomheden.

»Det handler om at holde fokus på det rigtige, og det er i dette tilfælde markedsandelene, fordi de viser noget om, hvordan vi klarer os i forhold til andre. Her går det godt for Danfoss. Vi tager markedsandele, og det betyder, at vi er i en god situation, den dag verdensøkonomien igen vokser,« siger Niels B. Christiansen, der advarer mod at gå i panik, når markedsvilkårene ændrer sig.

»Jeg kunne godt have fundet på noget, der kunne have ført til, at vi havde kunnet vokse organisk i år, men det var Danfoss ikke blevet mere værd af,« siger Niels B. Christiansen.

»Jeg tror, at man som virksomhed er nødt til at se samlet på væksten over flere år. I nogle perioder er det klogeste strategisk at købe sig til vækst og lade være med at forsøge at lave vækst i et marked, som ikke vokser. I andre perioder, når verden vil, skal den have fuld gas på den organiske vækst. Men når vi vokser mere organisk, binder vi flere penge i lagre og udeståender, og så er der ikke så mange penge til at lave opkøb,« siger Niels B. Christiansen.

27BBMNiels-B-Christiansen_2.jpg

Med udsigt til et 2016, som ifølge Niels B. Christiansen formentlig bliver lige så usikkert som 2015, er der lige nu fokus hos Danfoss’ topchef på, hvordan opkøb kan styrke selskabets position. Selv om det kun er godt et år siden, at Danfoss sidst købte stort op, er topchefen klar til nye opkøb, hvis muligheden byder sig.

»Vi bruger denne tid på at drive et højt cash flow. Vi er klar til at kunne købe op igen, selv om det bliver i en mindre kategori end Vacon. Det kan godt være, at nogle kimser lidt ad, at vi bare køber os til vækst. Men i vores tilfælde har vi fortjent retten til at købe til, og det er et valg at sige, at vi driver forretningen sådan, at vi kan købe til og komme derhen, hvor vi gerne vil, sådan som vi har gjort med Danfoss Drives,« siger Niels B. Christiansen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere