Del : SMS
Berlingske Business

Industrien søger rekordmange patenter

pix - turbine - biz
Arkivfoto fra den kinesiske vindmølleproducent Goldwind. Danske industrivirksomheder beskytter i stigende grad deres produkter med patenter, og kineserne er tilsvarende aggressive med patentansøgninger. Foto:

Danske industrivirksomheder bider biotek-branchen i haserne og søger patenter som aldrig før. Konkurrencen fra kineserne er en del af forklaringen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Mens biotekvirksomhederne traditionelt har været flittigst med ansøgerposten til de europæiske patentmyndigheder, haler danske industriselskaber nu ind og stod for rekord mange ansøgninger inden for branchen sidste år.

Siden 2007 er de danske patentansøgninger inden for industribranchen med motorer, pumper og turbiner steget fra 45 til 197 styk i 2011, viser tal fra EPO, Den Europæiske Patentmyndighed, og placerer dermed industrien på en andenplads efter biotekbranchen. Her toppede de danske biotekvirksomheders ansøgningsiver i 2010, hvor 368 ansøgninger blev afsendt, mens tallet faldt til 233 sidste år.

På tredje, fjerde og femtepladsen ligger brancherne "almen teknologi", "medico-teknologi" og "lægemidler" og har de andre år alle ligget højere end industribranchen. Samlet set sendte danske virksomheder 2.236 ansøgninger af sted mod de europæiske patenteksperter - et antal, der overordnet har været støt stigende siden 2002, hvor tallet var 1.173.

Ifølge Torben Ravn Rasmussen, der er specialist inden for patentrettigheder og partner hos konsulentvirksomheden Awapatent, har industrien fået øjnene op for vigtigheden af at sikre sig mod konkurrenternes kopiprodukter.

"Inden for medicobranchen har man eksempelvis altid haft tradition for at indgive en patentansøgning på sin seneste opfindelse. Men det har man ikke haft inden for de mekaniske virksomheder, og de erkender nu værdien af at få den beskyttelse, så de får enerettigheder på deres produkter," vurderer han.

Kineserne kommer

Af tallene fra EPO ses det desuden, at kineserne ansøger i eksplosivt stigende grad om patenter i de europæiske lande, der i patentsammenhæng tæller op mod 38 lande. Samtidig er også USA, Japan og Tyskland blandt de mest offensive patentsøgere.

Og den aggressive fremfærd er udslagsgivende for, at de danske virksomheder nu er på stikkerne, vurderer Torben Ravn Rasmussen.

"Kineserne vil ikke bare være dem, der fremstiller råprodukterne til andre lande længere. Og det er en øjenåbner for mange," siger han.

Vestas følger patent-trenden

En af de virksomheder, der over de senere år har tidoblet patentansøgningerne, er vindmølleproducenten Vestas. Her lyder det fra vicedirektør i Vestas IPR Erik Müller, at "størrelse og værdien af de enkelte markeder spiller en rolle i udvælgelsen af de lande for Vestas søger patentbeskyttelse, men også andre faktorer så som konkurrenters aktiviteter og tilstedeværelse af produktion kapacitet".

Han vil ikke afsløre, hvor mange patentansøgninger selskabet har sendt af sted sidste år, men vicedirektøren fortæller, at Vestas har flere i Europa end i Kina.

Erik Müller afviser, at den generelle økonomiske situation spiller ind på antallet af Vestas' patentansøgninger de senere år, men medgiver, at selskabets egen pressede økonomiske situation har en afgørende rolle:

"Eftersom patentering er dyrt både her og nu og over tid, så spiller det naturligvis en rolle, men manglende beskyttelse kan også blive dyrt. Andre væsentlige faktorer er naturligvis graden af R&D-aktivitet (forskning og udvikling, red.), samt hvor R&D er henne i udviklingsforløbet," siger han.

I gennemsnit er det knap 50 procent af de patentansøgninger, der bliver indleveret til de europæiske patentmyndigheder, der ender med et egentligt patent - dog resulterede blot 592 ud af 2.236 danske ansøgninger med et patent sidste år. Hele processen koster typisk i omegnen af 100.000 kroner.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere