Del : SMS
Berlingske Business

Industriarvinger taber over én milliard på venture

BM ERHVERV FORSKUD
Arvtagerne Niels Due Jensen fra Grundfos og Jørgen Mads Clausen fra Danfoss (billedet), har tilsammen brændt mere end én milliard kr. af på ventureprojekter. Foto:

Arvtagerne Niels Due Jensen fra Grundfos og Jørgen Mads Clausen fra Danfoss, har tilsammen brændt mere end én milliard kr. af på ventureprojekter. Nu er Grundfos New Business og Danfoss Ventures lukket ned. Også Danfoss-fondens venturearm er brækket af.

Artiklen fortsætter under annoncen

Begge deres fædre var hittepåsomme ingeniører, som skabte to af Danmarks største industrilokomotiver i 50erne. Sønnerne gik i fædrenes fodspor, uddannede sig til ingeniører og overtog først jobbet som topchef og siden bestyrelsestaburetten i Grundfos og Danfoss.

Begge drømte om – ligesom det fædrene ophav – at booste geniale opfindelser fra virksomhedernes udviklingslaboratorier til nye industrigiganter. Begge havde magt og agt til at pumpe Grundfos- og Danfoss-millioner i iværksætterdrømmene. Og begge brændte en hulens masse penge af på drømmene, uden der er kommet nye succes-virksomheder ud af anstrengelserne.

Først pumpegiganten Grundfos i Bjerringbro i Midtjylland.

Mindre end to uger efter, at Grundfos’ nye topchef, Mads Nipper, var tiltrådt 1. august, blev der lukket endeligt ned for arvtageren Niels Due Jensens baby, kuvøseselskabet Grundfos New Business. Selskabet blev etableret i 2005, og Niels Due Jensen satte sig få måneder efter for bordenden som bestyrelsesformand.

Visionen var, at spin-offs fra Grundfos skulle blive til nye og gerne socialt og miljømæssigt bæredygtige – virksomheder inden for bl.a. vandrensning og solenergi.

Berlingske Research har beregnet, at Grundfos i alt har skudt over 600 mio. kr. i Grundfos New Business. De mange millioner til trods er flere af virksomhederne forsvundet fra landkortet, og de tilbageværende mangler fortsat at give overskud. Nu er Grundfos New Business under likvidation.

pix-danfoss

Ifølge kommunikationsdirektør og medlem af koncernledelsen Kim Nøhr Skibsted er nedlukningen af Grundfos New Business resultatet af beslutninger, som blev truffet allerede i 2011-2012, og som har resulteret i, at tre af fem tilbageværende virksomheder er blevet integreret i Grundfos’ vanddivision, mens én virksomhed er blevet lukket på grund af manglende succes, og en anden er solgt til en gruppe medarbejdere.

»Der er ingen planer på nuværende tidspunkt om at genoplive Grundfos New Business. Derfor er selskabet blevet likvideret,« siger Kim Nøhr Skibsted.

Tager man turen fra Bjerringbro og sydpå til Als, lander man på endnu en af de store jyske industrivirksomheder, Danfoss, der fremstiller aircondition, varmesystemer og hydraulik, men nok er mest kendt for sine termostater. I 2004, da ventureinvesteringer var højeste mode, gav Danfoss’ daværende topchef, Jørgen Mads Clausen, startskuddet til en ny storstilet jagt på morgendagens milliardteknologi. Industrikoncernen ville satse op mod 750 mio. kr. på nye ventureinvesteringer i håb om at finde nye ben til forretningen, lød det fra Jørgen Mads Clausen.

Datterselskabet Danfoss Ventures, hvor han selv sad som bestyrelsesformand jagtede ventureprojekter på virksomhedens vegne, og BMC Ventures under Danfoss’ stenrige ejerfond, Bitten og Mads Clausens Fond, skulle opdyrke ventureprojekter for fonden. Både Danfoss Ventures og BMC Ventures skulle kommercialisere opfindelser fra koncernens udviklingsafdelinger. Nu er de begge nedlagt, efter at ejerfond og virksomhed har brugt i størrelsesordenen en halv milliard kr. på iværksætterdrømmene.

»De sidste fire-fem år har vi som et led i strategien Core and Clear fokuseret på Danfoss’ stærke kerneforretninger. Det er i det billede, man skal se lukningen af Danfoss Ventures,« siger Kim Fausing, koncerndirektør med ansvar for drift og næstkommanderende i Danfoss.

13BUSPoul-Due-Jensen.jpg

Hverken Grundfos eller Danfoss vil dog være med til at aflive venturemodellen, selv om selskaberne har opgivet at etablere egentligt ventureselskaber.

»Læren af Danfoss Ventures har været, at det kan være gavnligt at trække et projekt ud i et venturelignende setup i den helt tidlige fase. Men så snart vi begynder at drive på med at gøre det kommercielt, så skal det være relateret til én af vores kerneforretninger,« siger Kim Fausing, mens Grundfos, der i øjeblikket er midt i en strategiproces, der også går ud på at fokusere på kerneforretningen, ikke kan afvise, at venturelignende modeller kommer op igen.

»Det har været et godt sted at afprøve nye ideer, teknologier og forretningsmodeller,« siger Kim Nøhr Skibsted.

Selv om de to industrigiganter og deres ejere har postet mere end én milliard kr. i venturedrømmene tilsammen, betragter de ikke pengene som spildte.

Ifølge Kim Fausing fra Danfoss skal Danfoss Ventures’ investeringer regnes med i koncernens samlede investeringer i forskning og udvikling, som årligt udgør omkring fire pct. af selskabets omsætning på 33 mia. kr. Samtidig har industrigiganten på Als investeret direkte i enkeltstående opstartsvirksomheder som f.eks. Danfoss Silicon Power, Danfoss Turbo Core og High Pressure Pumps, der ifølge Fausing i dag alle bidrager konkret til koncernens vækst.

»At færdigudvikle en ny teknologi tager mere end ti år, så det er en investering i fremtiden, som koster, og med den måde, vi har kørt det på hos Danfoss, kan det være lidt svært at gøre op, hvor meget vi har tabt på det,« siger Kim Fausing.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere