Del : SMS
Berlingske Business

Inder bag gigantisk turnaround for britisk bilindustri

pix-tata
Den indiske koncerns topchef Ratan Tata. Foto:

For tre år siden solgte Ford dem til indiske Tata for en slik. Nu kaster de hæderkronede bilmærker Jaguar og Land Rover et milliardoverskud af sig – og det i pund.

Artiklen fortsætter under annoncen
Selskabet Jaguar Land Rover har gennemført et comeback af dimensioner. Stærk fremgang i bl.a. Kina og Indien har skabt et overskud på rundt regnet en milliard pund (ca. 8,6 mia. kroner). Det skriver The Guardian.

Det er kun tre år siden, at den indiske industrikoncern Tata købte de underskudsgivende britiske bilmærker af den amerikanske bilmastodont Ford, som på det tidspunkt var sendt i gulvet af finanskrisen og dens konsekvenser. Købsprisen var den gang 1,1 milliarder pund.

pix-mittal

Tata tabte 280 millioner pund på de britiske bilmærker i de første ti måneder af sit ejerskab. Herefter gik det langsomt fremad. I året 2009-10 kunne Jaguar Land Rover kun præstere et overskud på 32 millioner pund.

Nu er situationen så vendt helt på hovedet. Bare det seneste år har Jaguar Land Rover oplevet en stigning i det globale salg på 26 procent, hvilket er ensbetydende med, at der i det seneste år med udløb i marts er blevet solgt 244.000 køretøjer.

Analytikere peger over for avisen på, at forretningen bag bilmærkerne ikke kun har tjent godt på det stigende salg. Det skæpper også godt i kassen, at det specielt er luksusmodellerne, der er salg i, og samtidig noterer analytikerne sig, at omkostningseffektiviteten er steget mærkbart.

FILES-INDIA-LABOUR-ECONOMY-POPULATION

Meldingen om succes kommer belejligt for ejeren af bilmærkerne, indiske Tata.

Koncernens topchef Ratan Tata kom i sidste uge i strid modvind efter han sagde, at britiske mellemledere ikke arbejde nær så hårdt som deres indiske kollegaer. Hans ord fald stort set samtidig med, at koncernen meldte ud, at det ville nedlægge 1.500 stillinger i Storbritannien, hvilket udløste højlydt kritik fra fagforeningerne.

Nu varsler han så, at han er parat til at bruge store summer på at udbygge succesen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere