Del : SMS
Berlingske Business

Icopal-direktør efter milliardsalg: Taggigant klar til europæisk storoffensiv

Kohlmann
Overskrift
Foto:
TIL NF TIL ARKIV F 5%03-7 ICOPAL
Overskrift
Foto:

Den danske producent af tagpap Icopal, der er blevet solgt til den amerikanske virksomhed GAF, skal være spydspids GAFs storoffensiv i Europa, lyder det fra Icopals topchef.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis der skulle være nogen, der tror, at Icopal står til at blive trimmet og decimeret, efter at den amerikanske tagproducent GAF har opkøbt selskabet, så kan de godt tro om igen.

For amerikanske GAF skal nemlig bruge Icopal til at indtage det europæiske marked, lyder det fra Icopals administrerende direktør, tysk-brasilianeren Miguel Kohlmann.

»Opkøb og virksomhedsovertagelser er helt sikkert en del af planen. De senere år har vi været begrænset i den henseende, men det bliver et helt andet ball game nu for Icopal fremadrettet. Det kloge her er at vokse og udvikle virksomheden - ikke at rationalisere og skære fra,« siger han.

Gennem efteråret har det været fremme, at virksomhedens ledelse gik med overvejelser om at lade det historiske Herlev-firma gå på børsen. Miguel Kohlmann forklarer, at en børsnotering var én af flere muligheder.

Det ender dog med at blive en anden tagproducent, der skal føre Icopal videre. Og det er langt fra tilfældigt, at det er GAF, som har gaflet Icopal. De to firmaer har kendt hinanden i mere end 20 år, forklarer Miguel Kohlmann.

»Vi har også personlige relationer til ejerne på den anden side. Så vi har haft løbende kontakt, og det var klart, at GAF var ledende i Nordamerika, og vi havde samme position i Europa. For et par måneder siden kiggede vi så på, at de to selskaber faktisk passede godt sammen, og så intensiverede vi diskussionen om et salg,«

Kombinationen af GAF og Icopal skaber ifølge de to virksomheder verdens største producent af tagløsninger og produkter til beskyttelse af bygninger og konstruktioner.

I alt kan GAF med opkøbet mønstre 65 produktionsfaciliteter verden over, 6.500 medarbejdere og en samlet årlig omsætning på næsten fire milliarder dollars i mere end 80 lande.

Planen er dog at vokse yderligere, forklarer Miguel Kohlmann.

»Vi har ikke lavet detaljerede planer for strategien. Allerede nu står det dog fast, at Icopal skal være større både med at vokse i markedet, men også ved opkøb af virksomheder. Vi skal være GAF i Europa,« siger han.

De senere år har Icopal, der har været ejet af den Bahrain-baserede kapitalfond, Investcorp, haft en stor milliardgæld, der har gjort nye storinvesteringer så godt som umulige.

»Det er ingen hemmelighed, at vi har haft en gæld, og det var noget, som vi har arvet fra tidligere tider. Men vi har levet med det og mindsket gælden over tid. Og under finanskrisen 08/09 bukkede mange selskaber under, men vi var stærke som en sten,« siger han.

Med GAFs opkøb af Icopal er der nu helt andre muskler at spille med på det europæiske marked, lyder det fra 54-årige Miguel Kohlmann.

»Med salget får vi en helt anden finansiering, der også vil gøre det muligt for os at vokse, og dermed er gældsspørgsmålet også løst,« siger han.

Overtagelsen af Icopal ventes med myndighedernes velsignelse at gå igennem i løbet af andet kvartal i år. Miguel Kohlmann fortsætter som administrerende direktør for Icopal i overgangsfasen.

Prisen for Icopal er i omegnen af 7,5 milliarder kroner.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere