Del : SMS

Hvad nu, Smedegaard?

Smedegaard
Overskrift
Det er med salget af Dansk Supermarked lykkedes for A.P. Møller - Mærsks administrerende direktør, Nils Smedegaard Andersen, at få gennemført hovedparten af punkterne på hans »to do«-liste. Foto:
 

Nils Smedegaard Andersen har efterhånden nået meget af det, der stod på listen, da han overtog roret i det vidtfavnende A.P. Møller - Mærsk i slutningen af 2007. Salget af Dansk Supermarked er en milepæl, og Smedegaards hovedopgave vil forandre sig i de kommende år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Selv om A.P. Møller - Mærsk investerer enorme milliardbeløb hvert år, har »strøm-lining« i høj grad været kodeordet for Smedegaards virke i Mærsk, både hvad angår voldsomme spareprogrammer og en lang liste af frasalg, så der nu er fire klart definerede kerneforretninger tilbage i koncernen. Det er her, man vil investere så meget som en milliard kroner om ugen i snit – eller omkring 50 milliarder kroner om året.

Frasalgene begyndte reelt allerede før Smedegaards indtog, da en række industrivirksomheder og selskaber som Maersk Air og Maersk Data blev solgt. Men listen af frasalg under Smedegaard er meget lang og foreløbigt afsluttet med salget af Dansk Supermarked.

Der er selvfølgelig stadig aktieposten i Danske Bank tilbage, men Møller-familien ønsker ikke at sælge den post, og så længe der ikke kan fås mere for aktierne i Danske Bank end i øjeblikket, sker det i hvert fald næppe. Det har med andre ord sandsynligvis lange udsigter.

Hvad angår spareprogrammerne, er der opnået imponerende effektivitetsforbedringer i hele koncernen, men først og fremmest i verdens største containerrederi Maersk Line, hvor forbedringen kan tælles i milliarder af dollar.

Strømlining falder ofte i god jord hos investorerne, men det er først det seneste halve år, at aktiekursen i A.P. Møller - Mærsk er begyndt af nærme sig det niveau, den havde, da Nils Smedegaard Andersen kom til. Det er især markant bedre og mere stabile resultater i Maersk Line, der er forklaringen.

Fremadrettet skal bedre resultater og afkast i A.P. Møller - Mærsk dog kun i mindre grad komme fra effektiviseringer og i højere grad komme fra vækst trukket af succesrige investeringer.

De nye gigantskibe i Maersk Line vil bidrage til yderligere bedring, men Mærsk-ledelsen har slået fast, at det også i de kommende år vil være svært at drive containerrederi med fornuftige, tocifrede afkast.

Havneforretningen APM Terminals har satset stort på vækstmarkeder i blandt andet Afrika og Sydamerika, og det ser foreløbig ud til at være en succes. God fremgang er der også for borerigforretningen Maersk Drilling. Begge forretninger klarer ekspansionen med klare resultatforbedringer og pæne afkast.

Men på det absolut største investeringsområde, Maersk Oil, lader succesen vente på sig. Kritikerne mener, at der ikke i tide blev investeret nok, og at det er årsagen til et brat fald i produktionen de seneste år. Smedegaard har sat et mål om 400.000 tønder olie om dagen i 2020 mod blot cirka 235.000 tønder dagligt i 2013. Men så sent som i 2009 producerede Maersk Oil 428.000 tønder dagligt.

Og genopretningen bliver meget dyr. Der skal investeres i niveauet 16-28 milliarder kroner årligt for at nå målet, og risikoen ved olieinvesteringerne er højere end på de øvrige forretningsområder. De to vigtigste satsninger er Johan Sverdrup-fundet i Norge, som netop er blevet forsinket, mens det andet kæmpefund, Chissonga, er i Angola, hvor Maersk Oil ikke tidligere har prøvet gigantiske feltudbygninger.

Genopretningen af olieforretningen er måske Smedegaards sværeste opgave i A.P. Møller, men i høj grad en nødvendighed for fortsat succes de kommende år.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere