Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

H&M vil gøre alt sit tøj bæredygtigt

HM GREECE ECONOMY
Foto:

Går du ind i en H&M-butik om tre år, vil alle bomuldsvarer være fremstillet af økologisk eller genanvendt bomuld eller af det, som man i branchen kalder "better cotton".

Og når der er gået ti år mere, skal alle materialer være bæredygtige. Sådan lyder det i en omfattende strategi, som den svenske tøjkoncern netop har præsenteret.

Det skriver Politiken mandag.

- Vi er opmærksomme på den udfordring, som tøjindustrien står med. Derfor har vi en vision om at blive 100 procent cirkulære i vores produktion, og allerede i 2030 skal alle de materialer, vi bruger, være bæredygtige og genanvendelige«, siger Cecilia Brannsten, som er ekspert i materialer og recycling hos H&M, til Politiken.

15BUSFlere-modefirmaer-pr#2.jpg

Med cirkulær produktion mener H&M, at hele produktionskæden skal tænke ind, hvordan råvaren kan blive brugt igen. Designeren skal vælge de rette materialer i produktionen, der også skal være bæredygtig og sikre tøj lang holdbarhed. Desuden skal processen være energieffektiv og sikre så lavt et forbrug af vand og kemikalier som muligt.

- Vi er nødt til at se det i et længere perspektiv. Hvis man ikke investerer nu, risikerer man, at firmaet ikke findes om ti år. De firmaer, der ikke griber ind nu, begår en stor fejltagelse, siger Cecilia Brannsten til Politiken.

Allerede i dag er H&M verdens største aftager af "better cotton", som er en type bomuld, der belaster Jorden og de mennesker, der arbejder med bomuld, mindre end konventionel bomuld. Og man skal ikke spørge meget til bæredygtighed blandt forskere og interesseorganisationer i og omkring tøjbranchen, før H&M's navn dukker op. For det batter, når en kæmpe koncern beslutter at gøre noget ved sine fodaftryk på miljøet.

Birger Christensens nye direktør begyndte bag kassen i Bilka - 2

En af de argeste kritikere af tøjbranchens overproduktion er Greenpeace. Men også her anerkender man indsatsen fra H&M.

- H&M gør det godt, når det handler om at fjerne farlige kemikalier fra produktionen helt fra leverandører og underleverandører«, skriver Kirsten Brodde, som er projektleder på Greenpeace-kampagnen "Detox my fashion", i en mail til Politiken.

Men H&M's vision om at redde miljøet med cirkulær produktion er urealistisk, mener Greenpeace.

- Mange modemærker vil gerne skabe et "buzz" om cirkulær økonomi. Men de lever af overforbrug og laver tøj af syntetiske stoffer, som de skaber stadig billigere køb-og-smid-ud-produkter af. De varer er umulige at genbruge, og så kan man ikke "lukke cirklen", skriver Kirsten Brodde til Politiken og peger på, at mange af de nye materialer er af typen, der forurener spildevandet og dermed hav og fisk med mikroplastik.

Tirsdag - Birger Christensen

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen