Del : SMS

H+H får underskud i presset marked

H+H_business

Det er fortsat hårdt at sælge byggematerialer rundt om i Europa. Det fremgår med al tydelighed af tredjekvartalsregnskabet fra porebetonproducenten H+H.

Artiklen fortsætter under annoncen
H H fik et underskud på 48,6 mio. kr. før skat mod et overskud på 1,2 mio. kr. i samme periode sidste år.

- Der har i 3. kvartal været et fald i salgsvolumen som følge af væsentligt lavere salg i Polen, Tyskland, Tjekkiet og Storbritannien, forklarer ledelsen i regnskabet.

Omsætningen blev 368,7 mio. kr. mod 367,1 mio. kr. i samme periode 2011.

- På trods af pressede markeder med faldende salgsvolumener har H H stort set opretholdt sine markedsandele. Den stigende usikkerhed på de finansielle markeder har gjort kunderne mere tilbageholdende, forklarer selskabet.

Den stigende økonomiske usikkerhed betyder, at bortset fra Rusland og eksport til Afrika forventes den totale salgsvolumen at falde i 2012, hvor den tidligere forventedes at blive på niveau med 2011.

- Visibiliteten i markederne er på nuværende tidspunkt meget lav, hvilket gør det sværere og sværere at vurdere udviklingen i de kommende måneder, skriver H H.

H H hæfter sig dog ved, at salgspriserne på de fleste af koncernens markeder som minimum er fulgt med inflationen. I Rusland er det endda lykkedes at opnå lidt højere salgspriser.

Koncernens samlede bruttomargin faldt til 20,7 pct. mod 22,7 pct. i tredje kvartal 2011. Årsagen er primært lavere salgsvolumener, lavmarginsalg til Afrika, udgifter til reduktion af produktionskapacitet og lagernedbringelse, forklarer selskabet.

I september solgte H H sine aktiviteter i Tjekkiet, H H Ceska republika, til en tyske konkurrent Xella. Indtægten på 112 mio. kr. vil først blive indregnet i fjerde kvartal, mens selskabet i tredje kvartal tager nedskrivninger på 46,4 mio. kr. i forbindelse med salget.

Samtidig er der særlige poster på 1,9 mio. kr. til blandt andet rådgivning i forbindelse med salget.

Men købet af de tjekkiske aktiviteter har ikke været nok til at tilfredsstille Xella. Den tyske konkurrent bejler fortsat til at overtage hele H H, selvom den tyske konkurrencemyndighed Bundeskartellamt i marts forbød en fusion mellem de to selskaber.

Xella har efterfølgende appelleret ved at indbringe afgørelsen for Oberlandesgericht Düsseldorf.

- H H har af sin juridiske rådgiver fået oplyst, at processen i Oberlandesgericht Düsseldorf sandsynligvis vil tage mindst et år. Oberlandesgericht Düsseldorfs beslutning vil kunne appelleres til Bundesgerichtshof (den tyske højesteret). En sådan appel vil kunne tage yderligere mindst et til to år, forklarer H H.

Ledelsen gentager i regnskabet, at selskabets strategi fortsat er at fortsætte som selvstændig virksomhed og forfølge de "strukturelle muligheder, som måtte opstå i markederne"

For den fortsættende del af forretningen fastholder H H forventningerne til regnskabet for hele året.

Koncernen venter dermed at komme ud af 2012 med et driftsresultat før af- og nedskrivninger samt særlige poster (EBITDA) på 90-110 mio. kr.

De frie pengestrømme ses fortsat at lande på 0 til minus 15 mio. kr. før frasalg. Inklusive provenuet fra salget af H H Ceska republika ventes de frie pengestrømme at blive positive med 90-105 mio. kr.

Investeringsniveauet ventes at ligge på 40 mio. kr.

ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere