Del : SMS
Berlingske Business

Hårdtslående Lego-serie har også kurs mod Hollywood

US-ENTERTAINMENT-TOY-FAIR
Lego Ninjago. Foto:

Lego har ganske usædvanligt besluttet at genoplive sin til dato mest populære egenudviklede produktserie, Lego Ninjago, ved at lancere nye produkter i 2014. Samtidig er en Ninjago-biograffilm i støbeskeen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Allerede inden Legos først biograffilm har haft verdenspremiere, tyder meget på, at Lego og den amerikanske filmproducent Warner Bros. er i fuld gang med forbedrede den næste store fælles biograffilmsatsning.

Denne gang er det Legos til dato mest populære egenudviklede eventyr- og actionunivers, Ninjago, der skal op på det store lærred.

Allerede i juni sidste år kunne filmmagasinet The Hollywood Reporter og flere andre amerikanske filmmedier fortælle, at Warner Bros. er så begejstret for den kommende The Lego Movie, som har premiere 6. februar, at selskabet sammen med Lego har hyret brødrene Dan og Kevin Hageman til at skrive manuskriptet til en biograffilm med Lego Ninjago.

Legoskib

Hageman-brødrene er ophavsmænd til historien i The Lego Movie og står bag TV-serien om Lego Ninjago, som har ligget øverst på listen over foretrukne drengefilm på Cartoon Networks i flere sæsoner.

The Hollywood Reporter vil også vide, at producenterne og instruktørerne fra The Lego Movie er blevet tilknyttet projektet.

Hverken Lego eller Warner har be- eller afkræftet oplysningerne.

»Vi har ikke annonceret en Lego Ninjago film og kan ikke kommentere på rygtet,« lyder det blot fra Legos presseafdeling.

Mens Lego ikke vil tale om filmen, vil selskabet gerne vil fortælle, at Ninjagoernes liv ganske usædvanligt er blevet forlænget, så de små Lego-ninjaer i år kan fejre deres fire års fødselsdag.

Normalt ville Lego have lagt et tema som Ninjago i graven for længst, fordi børn formodes at mistet interessen for denne type produktserier efter et par sæsoner eller tre.

Da Lego i 2012 lancerede en Ninjago i guld med tilhørende gulddrage, og efterfølgende i 2013 lancerede et helt nyt tema, Lego Chima, som Ninjagos afløser, tog de fleste Lego-fans det som en markering af, at Ninjago-serien var fortid.

Men sådan kommer det ikke til at gå. Ninjagoheltene Cole, Zane, Kai, Kais seje søster Nya og Grønne Ninja er flyttet til storbyen og har fået en ny fjende, nemlig Nindroider.

»Ninjago er på markedet for fjerde år i træk og har vist sig at være et hit hos børn i hele verden. Det er vi glade for,« siger Mads Nipper, marketingdirektør og medlem af koncernledelsen hos Lego.

02BUSLego-1.jpg

Efter imponerende vækstrater på 37 pct. i 2010 og 17 pct. i 2011, hvor salget af Ninjago alene stod for mere en to milliarder kr., og 25 pct. i 2012, hvor selskabet lancerede pigeserien Lego Friends samtidig med, at Ninjagos popularitet fortsatte. I første halvår af 2013, hvor Lego har lanceret Lego Ninjagos afløser, Lego Chima-produktserien, er selskabets salgsvækst aftaget til 13. pct.

Derfor er det nærliggende, at tro, at Lego har valgt at genoplive Ninjagoserien i håb om at gentage vækstsuccessen fra tidligere år.

Men sådan er det ikke, forsikrer Mads Nipper, marketingdirektør og medlem af koncernledelsen.

»Der er ikke tale om en genoplivning af Ninjago, men snarere en fortsættelse af Ninjago-universet. Vi har normalt ikke denne type temaer på markedet i så mange år, men børnene har været så begejstrede over produkterne og universet, at vi har lyttet og reageret på den efterspørgsel, der har været,« siger Mads Nipper.

Lego_samlere_biz

Før en biograffilm med de populære ninjaer bliver en realitet, kan der nemt gå flere år. The Lego Movie, der har kostet i størrelsesordenen 320 til 350 millioner kr. og har som mål at blive en milliardsucces i salg af biografbilletter, har været undervejs siden 2007.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere