Del : SMS
Berlingske Business

Grundfos-topchef: Ingen digital panik her

mads nipper
Grundfos har intet hastværk med hensyn til digitalisering af sine pumper, understreger både topchef Mads Nipper og direktøren for Grundfos’ produktudvikling, Peter Sloth Vagner Karlsen,. Foto: Bo Amstrup Foto:

Grundfos’ topchef, Mads Nipper, er ikke ramt af digitaliserings­panik, forsikrer han, selv om han har givet sig selv og den øvrige topledelse en kort frist til udgangen af marts til at finde ud af, hvordan pumpeproducenten udnytter det fulde potentiale i digitaliseringen.

Artiklen fortsætter under annoncen

1. december sidste år satte Grundfos’ topchef Mads Nipper gang i en fire måneder lang strategisk gennemgang af, hvordan Grundfos udnytter potentialet i digitalisering.

Men selv om topledelsen kun har til udgangen af marts til at få styr på, hvordan pumpevirksomheden skal ride med på den digitaliseringsbølge, der i øjeblikket flyder ind over dansk erhvervsliv, er det ikke et udtryk for, at Mads Nipper er blevet ramt af digitaliseringspanik. Den 2020-strategi, han præsenterede for knap et år siden, og som skal styre Grundfos ind på et mere profitabelt vækstspor, står også fortsat til troende.

»Vi er ingenlunde præget af panik. Det er uhyre vigtigt at understrege. Det handler heller ikke om, at vores 2020-strategi er forkert, fordi vi ikke har nok om digitalisering i den. Digitalisering er ikke i sig selv et must win-battle for os. Det er enormt farligt, hvis digitalisering og IT får et liv i sig selv i en virksomhed,« siger Mads Nipper.

Ifølge Mads Nipper er det tilfældigt, at han og den øvrige topledelse har sat digitalisering øverst på dagsordenen i et intensivt forløb netop nu, hvor der tales om, at danske virksomheder står på en brændende digitaliseringsplatform, og at de samme virksomheder er ved at tabe kapløbet om digitaliseringen.

grundfos

»I forbindelse med den nye strategi har det hele tiden været planlagt, at vi skulle se nærmere på, hvordan vi kan bruge digitalisering til at opnå de mål, vi gerne vil, og foretage nogle strategiske til- og fravalg. At vi gør det lige nu, er lidt tilfældig,« siger Mads Nipper.

»Vi er ikke sikre på, hvordan vi udnytter det fulde potentiale i digitaliseringen, og derfor har vi sagt, at vi nu giver os selv fire måneder til at blive klare på, hvor vi skal satse og få lavet en handlingsplan,« siger Mads Nipper.

Nogle af de emner, der er oppe at vende, er, hvordan Grundfos kan bruge digitaliseringen til at komme tættere på kunder via e-handel, kundetilpassede løsninger, brug af dataindsamling og fjernovervågning, og de muligheder for at lave nye forretnings­modeller og serviceløsninger, som de digitale muligheder bringer.

Men det betyder ikke, at Grundfos er bagud, understreger Mads Nipper.

»Vi er mindst på omgangshøjde med vores konkurrenter. Vi har ikke et svingende sværd over hovedet, men vi er opmærksomme på udviklingen,« siger Mads Nipper.

Alligevel er der travlhed i Grundfos’ udviklingsafdeling.

Ifølge Mads Nipper kører der i øjeblikket 15-20 pilotprojekter inden for digitalisering.

»Det er ikke noget, der er særligt dyrt. Man kan gøre meget for små penge. Det handler om at lave skalerbare løsninger, men også om at forsøge sig med mange forskellige ideer og begå fejltagelser og lære af det i det små,« siger Mads Nipper.

mads

Hans opgave som topchef er at holde det langsigtede perspektiv på digitaliseringen.

»Man kan godt blive svimmel og få hovedpine, når man for eksempel hører en Google-chef fortæller om fremtidsperspektiverne ved digitalisering. Og det går hurtigt inden for nogle områder. Men industrilandskabet vil typisk være noget langsommere, og derfor mener jeg også, at vi har tid til at tænke os om. Digitalisering er ikke et modefænomen, men man skal også passe på med at sige, at alt bliver radikalt anderledes i morgen,« siger Mads Nipper.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere