Del : SMS
Berlingske Business

Grundfos sender sin røde cirkulationspumpe op i skyen

grundfos
ARKIVFOTO. Foto:

Grundfos har sendt sit flagskib, den avancerede cirkulationspumpe Alpha, ind i den digitale tidsalder. Den nyeste version, Alpha3, er koblet til »skyen« og styres og optimeres via en app på grundlag af big data.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens Grundfos’ topledelse arbejder på højtryk for at få udstukket de strategiske retningslinjer for virksomhedens digitale satsninger, er der fart på i udviklingsafdelingen.

For nylig lancerede Grundfos cirkulations- pumpen Alpha 3 på det tysktalende marked, hvor kravene til optimering af cirkulationspumper er særligt høje.

Alpha 3 er den nyeste version af Grundfos’ flagskib, den avancerede og karakteristiske røde cirkulationspumpe til private hjem.

Umiddelbart er der ikke den store forskel at spore i forhold til den tidligere version, Alpha2, i hvert fald ikke, når det gælder mekanik i pumpen og pumpens ydeevne. Alligevel vakte pumpen opsigt, da den blev præsenteret for første gang, på en messe i Tyskland sidste år.

mads nipper

Grundfos har nemlig digitaliseret pumpen og forbundet den til skyen. Ved hjælp af en sensor, der indsamler data om, hvordan pumpen fungerer, og en app på mobil­telefonen, er VVS-installatørernes liv blevet lettere, mens kunderne får bedre service og sparer endnu mere energi.

»Hvor det tidligere krævede to mand, én, der skruede på radiatorer rundt om i huset og én, der programmerede pumpen, kan VVS-firmaet nu nøjes med at sende én mand, som kan gå rundt i huset og holde styr på pumpen samtidig via sin mobil,« forklarer Peter Sloth Vagner Karlsen, direktør for global produktudvikling hos Grundfos.

»Samtidig giver indsamlingen af data bedre overblik over, hvordan pumpen fungerer, og dermed bliver det lettere at optimere systemet, så pumpen fungerer mere effektivt med mindre energiforbrug og mindre støj i radiatorerne til følge,« tilføjer han.

I princippet kan den nye pumpe også kobles op til for eksempel Googles eller Apples smarthome-apps.

Grundfos

Fjernstyring og connectivity er også noget, Grundfos har fokus på, når det gælder store pumper til spildevand og i store bygninger. Når man taler om disruptive innovation i form af virksomheder, der møver sig ind på Grundfos’ forretningsområde med nye forretningsmodeller og bliver til konkurrenter, er det netop her faren ligger.

»I forhold til de konkurrenter, vi normalt sammenligner os med, er vi langt fremme. Men der findes i dag virksomheder, der tilbyder at indsamle og overvåge data fra store installationer og tilbyder service, og de kan også gøre pumpeovervågning til en del af deres forretningsområde,« siger Peter Sloth Vagner Karlsen.

Det centrale punkt er, hvem der står for at indsamle data, sende dem op i skyen og be­arbejde dem. Hvis Grundfos ikke selv gør det, risikerer virksomheden at blive reduceret til en ren komponentproducent og kan få svært ved at få en ordentlig pris for sine pumper.

»Vi vil gerne styrke vores position på det område. Vi tror, vi skal tage udgangspunkt i det, vi er stærke i. Vi forstår pumperne og applikationerne bedre end dem, der bare indsamler data, og derfor har vi et godt udgangspunkt for at gøre os attraktive over for verdens Google-virksomheder,« siger Peter Sloth Vagner Karlsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere