Del : SMS

Grundfos-boss: Vi døjer mest med salgsvæksten

08BUSforside-pix-170124.jpg
Grundfos’ topchef Mads Nipper fremlagde mandag et årsregnskab med stigende indtjening med manglende vækst. Foto: Mikkel Berg

Mens Mads Nippers medicin mod dårlig indtjening ser ud til at virke i pumpevirksomheden Grundfos, kniber det mere med at få gang i salgsvæksten. Grundfos er langt fra sit mål om en gennemsnitlig årlig vækst på seks pct., men Mads Nipper vil ikke kaste håndklædet i ringen på vækstfronten endnu.

Artiklen fortsætter under annoncen

Grundfos’ topchef Mads Nipper kunne godt have tænkt sig lidt jubel fra de fremmødte journalister, da han mandag formiddag præsenterede Grundfos’ årsregnskab 2016 i selskabets besøgscenter i Bjerringbro.

Men journalister er per definition et skeptisk folkefærd, så mens vi drak kaffe og kiggede sultent efter det højtbelagte smørrebrød, som traditionen tro var stillet frem til efter pressemødet, blev der spurgt ind til det hårdet i suppen i et i øvrigt flot årsregnskab, nemlig Grundfos’ manglende organiske salgsvækst.

Målt i kroner og øre ser det ellers ikke så skidt ud. Grundfos har som de fleste andre, store, globale danske virksomheder medvind på valutamarkedet. Omsætningen voksede fem pct. til knap 24,8 mia. kr. Men fjerner man valutakurseffekten og ser udelukkende på den organiske vækst, blev fremgangen kun på 0,8 pct. Det er langt fra de to-fire pct., som Mads Nipper håbede på, da han præsentere halvårsresultater og endnu længere væk fra den gennemsnitlige vækst på seks pct. om året, som Grundfos’ ejer, familiefonden Poul Due Jensens Fond, har sat som strategisk mål for pumpevirksomheden frem mod 2020.

Årsregnskab Grundfos, Pressemøde

Ingen grund til bekymring

Ifølge Mads Nipper er der dog indtil videre ingen grund til bekymring. Grundfos er langt fra ene om at have svært ved at få fart på salgsvæksten i en pumpebranche, som er hårdt ramt af krise i Rusland og mindre damp på kedlerne i Kina.

»Der findes ingen præcise opgørelser over væksten i pumpemarkedet, men når vi samler tilgængelige oplysninger sammen om en række af vores konkurrenter, heriblandt de børsnoterede, og trækker valutakurseffekten fra, så når vi frem til, at markedsudviklingen har været flad i 2015. På den baggrund er jeg imponeret over, at det er lykkedes os, at vokse 0,8 pct. og dermed vinde markedsandele fra konkurrenter,« sagde Mads Nipper på pressemødet.

Årsregnskab Grundfos, Pressemøde

Kina og Rusland er sammen med USA udvalgt som de tre strategisk vigtigste kernemarkeder for Grundfos frem mod 2020. Men salget i Rusland faldt med i størrelsesordenen 30 pct., mens salget i Kina har ligget flat. Kun USA viste sammen med Canada positive takter. Her voksede salget 12 pct. blandt andet takket være en ny, stor kunde i USA og ikke mindst en øget salgsindsats.

Umiddelbart tror Mads Nipper ikke, at udsigterne på de tre store markeder vil ændre sig markant de næste 12 til 24 måneder.

Det får ham dog ikke til at krybe tilbage til bestyrelsen og ejeren og bede om at få sløjfet seks procent-vækstmålet, lige som han heller ikke mener, at der er behov for at skifte ud i de strategiske kernemarkeder og f.eks. skrotte USA.

Grundfos

Damp på kedlerne igen

»Vores 2020-strategi kommer ikke til at ændre sig, medmindre vi aftaler med vores bestyrelse, at vi kaster håndklædet i ringen. Det er ikke noget, vi har diskuteret med bestyrelsen. Vi har sagt, at det, vi kommer til at døje mest med, er salgsvæksten. Det er bestyrelsen enig i. Men vi har ikke sagt, at vi ikke kan levere på det i fremtiden,« siger Mads Nipper.

»Hvis der skabes stabilitet, hvis Donald Trump ikke bliver valgt til præsident i USA og skaber uro omkring økonomien, og hvis andre ting går den rigtige vej i verden for os, kan det sagtens være, at der kommer damp på kedlerne igen. Så det vil være forkert af os at have en dialog om at skrue ned for vækstmålet på nuværende tidspunkt. Men selvfølgelig har vi en åben dialog med bestyrelsen om det,« siger Mads Nipper, der vurderer, at økonomien fortsætter i samme lave gear i hvert fald 12 måneder, måske 24 måneder frem.

BM

»Viser det sig, at det er noget, der fortsætter i flere år, så skal vi selvfølgelig have en dialog om, der er noget, vi kan gøre ved det. Men det er vi ikke klar til endnu,« siger Mads Nipper.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere