Del : SMS
Berlingske Business

Greenpeace skamroser Legos topchef

Lego-manden får EU-Domstolens ord for at han er unik
Foto:

Beslutningen om at investere en mia. kroner i nye bæredygtige Lego-klodser får Greenpeace til at uddele »kæmpe ros« til topchef Jørgen Vig Knudstorp. Tidligere har han fået hård kritik fra samme sted.

Artiklen fortsætter under annoncen

For kun et år siden kæmpede de en barsk kamp mod hinanden om Legos samarbejde med oliegiganten Shell. I dag er tonen mellem Lego og Greenpeace under opblødning. Miljøorganisationen udtrykker stor respekt for Lego-direktionens nye beslutning om at sætte en mia. kroner af til at opfinde en ny og mere miljøvenlig Lego-klods.

»Legos topchef skal have en kæmpe ros for, at han melder det ud så klart, som han gør nu. Det har Lego tidligere haft lidt sværere ved. Men denne gang har de lagt deres lidt jyske nu-skal-vi-ikke-prale-for-meget-stil på hylden og meldt deres ambitioner ud til alle. Det er rigtigt vigtigt, fordi Lego er en væsentlig inspirationskilde for andre virksomheder, som må overveje nu og den kommende tid, om de kan tage skridt i samme retning,« siger Birgitte Lesanner, kampagne- og kommunikationchef i Greenpeace.

Pix-Lego

»Jeg synes, det er rigtigt godt, det vi nu hører fra Lego. De store multinationale virksomheder har et kæmpe ansvar for, at vi får vores udvikling ind på rette spor. Så jeg synes, at det er en meget rigtig beslutning, at de løfter deres del af det fælles ansvar for, at vi har en bæredygtig udvikling,« siger Birgitte Lesanner.

Legos topchef Jørgen Vig Knudstorp har givet sig selv, resten af organisationen og Legos leverandører 15 år frem til 2030 til at opfylde en målsætning, som endnu ikke er endeligt defineret i forhold til, hvor bæredygtige Legos klodser skal være i fremtiden. Dog står det klart, at der skal udvikles helt nye materialer, som er betydeligt mindre miljøskadelige, end de nuværende plastmaterialer er. Hos Greenpeace mener man, at Legos ambitionsniveau er værd at rose - set i lyset af, at der følger en investering på en mia. kroner med, og at Lego tidligere har vist evne til at opfylde andre miljømål.

»Ja, vi er rigtig godt tilfredse med ambitionsniveauet. For vi har set i andre tilfælde, at Lego når det før tid og også er ambitiøse undervejs. Som jeg læser meldingen nu, så tror jeg på, at Lego satser på at nå målet før 2030. Jeg håber, at Lego finder måden at lave bæredygtigt plastik på. Men nu må vi se, hvad de kommer op med. Det ser i hvert fald ud til, at de giver det bedste, de har i sig. Det synes jeg er sejt,« siger Birgitte Lesanner, der fortæller, at Greenpeace har noteret sig, at Lego har opfyldt andre målsætninger.

»Lego har et 2020-mål om at producere ligeså meget vedvarende energi, som de selv bruger og derved går i nul. Det er de meget godt på vej til at nå inden 2020. Samtidig havde Lego et 2015-mål om at have 100 procent miljøcertificeret papir og reduceret forbruget væsentligt, og det nåede de allerede sidste år. Så den nye melding kommer, efter at Lego har vist evne til at flytte sig. Så jeg læser på ingen måde Legos nye udspil som green-washing - eller at virksomheden prøver at pynte sig med lånte fjer. Slet ikke,« siger hun.

Den meget positive reaktion fra Greenpeace kommer, efter at den aktivistiske miljøorganisation for præcis et år siden skød løs på Lego med hård kritik af legetøjsdarlingens samarbejde med Shell. Det lykkedes Greenpeace at få mobiliseret millioner miljøglade Lego-fans, som lagde pres på Lego i medierne på store dele af kloden. Det vakte stor opsigt, da Legos topchef Jørgen Vig Knudstorp efterfølgende valgte at undlade at forlænge en samarbejdsaftale med Shell. En beslutning, som han indtil videre har afvist at kommentere på. Greenpeace kaldte dengang splittelsen mellem Lego og Shell for en af miljøorganisationens største sejre til dato.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere