Del : SMS
Berlingske Business

Glunz & Jensen nedjusterer efter skidt andet kvartal

Cc
I første halvår omsatte Glunz & Jensen for 153,2 mio. kr. mod 157,1 mio. kr. i samme periode sidste år. Foto:

Glunz & Jensen, der leverer udstyr til den grafiske industri, kan se tilbage på et skidt første halvår 2015/16, hvor selskabet er blevet ramt af betydelige udviklingsomkostninger samt skærpede markedsvilkår på flexo-området.

Artiklen fortsætter under annoncen

Som konsekvens nedjusterer selskabet forventningerne til hele regnskabsåret.

- Regnskabsåret 2015/16 har budt på et pænt første halvår i offsetforretningen, hvor ordreindgang og omsætning er stigende. Fremgangen udlignes dog desværre af skærpede markedsforhold på flexo, som presser vores omsætning og indtjening, siger administrerende direktør Keld Thorsen fra Glunz & Jensen i regnskabet.

- I første halvår har vi således oplevet et fald i flexo-omsætningen på 28 pct. i forhold til samme periode året før. Derfor er det centralt, at vi fortsat målrettet arbejder på at øge salget i flexo samt at øge indtjeningen blandt andet gennem nedbringelse af vores produktions- og kapacitetsomkostninger, tilføjer han.

Glunz & Jensen flytter Kina-produktion af offset-udstyr til hovedfabrikken i Slovakiet.

Glunz venter nu en omsætning i hele regnskabsåret på 290-310 mio. kr. og et EBITDA-resultat på 10-15 mio. kr., mens det tidligere ventede en omsætning på 300-320 mio. kr. og et EBITDA-resultat på 20-25 mio. kr.

I første halvår omsatte Glunz & Jensen for 153,2 mio. kr. mod 157,1 mio. kr. i samme periode sidste år. Nettoresultatet var et underskud på 6,1 mio. kr. mod et minus på 0,7 mio. kr. i første halvdel af regnskabsåret før.

Ses der isoleret på andet kvartal, faldt omsætningen til 76,4 mio. kr. fra 87,7 mio. kr., mens kvartalet gav et underskud på 4,7 mio. kr. mod et overskud på 1,5 mio. kr. i andet kvartal af 2014/15.

Omsætningen i flexo udgjorde i 2. kvartal 13,2 mio.kr. mod 25,1 mio. kr. i samme kvartal året før.

kjeld

- Det markante omsætningsfald var således fortsat drevet af betydelig intensiveret konkurrence og strukturelle ændringer i markedet, der betyder, at pladeproducenter ikke i samme omfang som tidligere medleverer fremkaldere som del af deres konsumaftaler, skriver Glunz & Jensen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere