Del : SMS
Berlingske Business

Gamle dyder skal tænde op i tobakken

pix-acf
Anders Colding Friis, adm. direktør Scandinavian Tobacco Group. Foto:

Scandinavian Tobacco Groups topchef Anders Colding Friis er ikke i tvivl: Jo mere kompleks forretningen er, jo sjovere er det at få den til at vokse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forestil dig, at du skal sælge et produkt, som du ikke må reklamere for, og som er lagt for had af hele sundhedssektoren.

Den situation befinder Anders Colding Friis sig i. han er koncernchef i Scandinavian Tobacco Group (STG), der er verdens største cigarproducent og global markedsleder i pibetobak.

Men det går faktisk meget godt. STG er de senere år vokset markant. Fusionen i 2010 med Swedish Matchs cigarforretning og opkøbet i fjor af den amerikanske cigarforretning Lane gjorde på under et år koncernen tre gange så stor målt på antal medarbejdere.

Nu står dagsordenen først og fremmest på organisk vækst og endnu bedre indtjening i et marked, der falder fire procent om året for cigarer og otte procent for pibetobak.

En af de bedste ledere

For Anders Colding Friis og Scandinavian Tobacco Group handler det i høj grad om at genopfinde de gamle dyder.

”Da jeg arbejdede i Schulstad i 90erne, havde vi to målsætninger. Vi skulle fremme salget af rugbrød mest muligt og desuden sørge for, at Schulstads brød havde den største markedsandel. En sådan målsætning kunne vi aldrig have i STG. Det ville være uetisk – ingen ville arbejde her,” siger Anders Colding Friis til Berlingske Business Magasin. 

“Vi må i stedet sørge for, at vi har den størst mulige markedsandel, og det gør vi ved at lave de bedst mulige produkter til dem, der har valgt at ville ryge. I mange brancher bruges der milliarder på markedsføring. Det er vi afskåret fra. Innova­tionskraft, hvor vi skaber nye opdaterede, relevante produkter og stiller dem på hylden i forretningerne i håb om, at rygerne opdager dem, er i mange markeder vores eneste mulighed,” forklarer Anders Colding Friis.

STGs 49-årige direktør har i sin karriere fået gode tilbud om andre store lederposter. Ikke mærkeligt, for som hans bestyrelsesformand og forgænger i Skandinavisk Tobaks Kompagni, Jørgen Tandrup, har sagt om ham:

"I sin generation er Colding Friis en af de bedste ledere herhjemme.” 

Men Anders Colding Friis trives åbenlyst med at virke i den globale cigar- og pibetobak-koncern, som ejerne i Augustinusfonden og Obel-familien bad ham bygge op i 2006.

Læs hele interviewet med STGs topchef Anders Colding Friis i Berlingske Business Magasin torsdag 22. november.

 

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere