Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Gabriel-topchef er klar på nyt opkøb

Graphs of financial analysis
Arkivfoto. Ambitionen for tekstilvirksomheden Gabriel er at vokse 15 pct. om året i et marked med begrænset vækst, så er opkøb en nødvendig vej for at kunne leve op til målsætningen.

Når ambitionen er at vokse 15 pct. om året i et marked med begrænset vækst, så er opkøb en nødvendig vej for at kunne leve op til målsætningen.

Det er meldingen fra tekstilvirksomheden Gabriel, der få måneder efter sit seneste opkøb allerede har øjnene rettet mod nye muligheder.

- Vi kigger hele tiden på opkøbsmuligheder for at kunne leve op til vores vækstambitioner, og vi ser løbende på, hvilke virksomheder der kunne være relevante for os, siger administrerende direktør Anders Hedegaard Petersen.

Gabriels primære forretningsområde er at producere og sælge tekstiler, og de største kunder laver kontormøbler til virksomheder.

Et nyt opkøb skal som udgangspunkt kunne give mersalg til eksisterende kunder.

15BUSFlere-modefirmaer-pr#2.jpg

- Vores opkøbsstrategi går på at finde opkøb inde for vores kerneforretning. Så det skal være serviceydelser til den kundebase, vi allerede kender. Det er det primære, siger Anders Hedegaard Petersen.

Det vil enten være produkter inden for tekstilområdet eller til selskabets forretningsområde Furnmaster, som dækker over syning, polstring og montering af møbler.

LAVERE MARKEDSVÆKST

Gabriel har størstedelen af sit salg i Europa, og ambitionen om at vokse 15 pct. om året skal ses i lyset af en markant lavere markedsvækst generelt.

- Vi ser et stabilt, men let voksende totalmarked i Europa, der vokser lidt under 5 pct. om året, siger Anders Hedegaard Petersen.

Gabriels seneste opkøb var den britiske virksomhed Screen Solutions, der blev opslugt for små 40 mio. kr. i slutningen af 2016.

Charlotte Sparre

Selskabet producerer skærmvægge, som typisk bliver brugt til at opdele kontorlandskaber, og det primære formål med handlen var at kunne tilbyde en bredere palet af produkter til eksisterende kunder.

Gabriels seneste regnskab, der blev offentliggjort i sidste uge, var påvirket af opkøbet.

I første kvartal, der dækker over de sidste tre måneder af 2016, steg omsætningen godt nok til 117 mio. kr. fra 95,3 mio. kr., mens driftsoverskuddet, EBIT, kun steg med 0,2 mio. kr. til 8,4 mio. kr.

For hele året er forventningen fortsat en vækst på 20 pct. i omsætningen, hvor 10 pct. er organisk, mens de sidste 10 pct. kommer fra opkøbet af Screen Solutions.

Til gengæld ventes overskuddet før skat kun at vokse 0-5 pct. - blandt andet fordi der har været omkostninger til opkøbet.

På aktiemarkedet har Gabriel været en sand væksthistorie, hvor aktien de seneste fem år er steget med 446 pct. Selskabets markedsværdi lyder på cirka 1100 mio. kr.

butikker

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen