Berlingske Business
LIVE
17:20 Veloxis nedjusterer forventningerne

Foss ændrer fokus: Bruger mere end én mia. kr. på digitalisering efter nyt rekordår

17BUSPortraet-af-Kim-Vejb#2.jpg
Kim Vejlby Hansen, der har et år på bagen som topchef i det familie­ejede Foss, satser i fremtiden på databåren intelligens. Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen

Salget af avancerede måleapparater til fødevareindustrien buldrer derudad hos Foss-koncernen. Alligevel er adm. direktør Kim Vejlby Hansens største bekymring at blive kørt over af digitale konkurrenter.

2016 blev endnu et rekord år for den familie-ejede, nordsjællandske koncern Foss Electric. Omsætningen voksede med 5,6 pct. til 2,1 mia. kr., mens den organiske vækst blev på otte pct. Det betød, at nichevirksomheden Foss, der er specialiseret i højteknologisk måleudstyr til fødevarebranchen, tog markedsandele fra konkurrenterne. Ifølge Foss’ egen opgørelse voksede markedet med fire til fem pct.

Samtidig voksede driftsindtjeningen med 31 pct. til knap 500 mio. kr., mens årets resultat landede på 380 mio. kr., hvilket er næsten 50 pct. mere end året før.

Adm. direktør Kim Vejlby Hansen (52 år) er ikke overraskende godt tilfreds med sit første årsregnskab, siden han for præcist et år siden overtog posten efter Torben Ladegaard, der gik på pension.

»Fra 2014 til 2015 var vækstraten i salget på papiret højere, fordi vi havde noget opsparet vækst i Kina. I 2016 er vi tilbage på et sundt vækstspor med en organisk vækst på otte pct., og det er især glædeligt, at vi har oplevet global vækst hele vejen rundt – både på de forskellige markeder og inden for de forskellige forretningssegmenter,« siger Kim Vejlby Hansen.

110678570

Fremtidssikring

Foss leverer måleinstrumenter, som bruges til at kontrollere kvaliteten i fødevare­produktionen, f.eks. på mejerierne. Men mens salget af måleinstrumenter kører på skinner, har Kim Vejlby Hansen travlt med at fremtidssikre den traditionsrige familievirksomhed, der blev stiftet i 1956 af Nils Foss og har gjort Foss-familien til én af landets rigeste.

Foss’ ledelse har i løbet af 2016 besluttet at kanalisere mere end én mia. kr. over i investeringer i det, Kim Vejlby Hansen ser som fremtidens største ressource inden for fødevareproduktion, nemlig data.

Virksomheden investerer i forvejen omkring ti pct. af sin omsætning i forskning og udvikling, og det er primært de midler, der nu bliver afsat til at udvikle nye, intelligente, databårne løsninger og i et nyt digitalt udviklingscenter, som har til huse sammen med den eksisterende virksomhed i Hillerød.

pix-KMD

Baggrunden er ganske dramatisk.

På verdensplan skal vi nemlig inden for de næste 40 år producere lige så meget mad som de seneste 8000 år for at mætte mundene hos en voksende befolkning samtidig med, at naturressourcer forsvinder.

Big data og analyser baseret på kunstig intelligens koblet op til Foss’ avancerede måleudstyr er en del af løsningen, som både skal sikre et bedre udbytte af råvarer, som f.eks. den mælk, mejerierne henter hos landmændene, og samtidig være med til at sikre fødevareproducenternes fremtidige indtjening.

For at få bedre udbytte har fødevare­producenterne brug for at have totalkontrol med produktionsprocessen – populært sagt fra jord til bord – frem for som i dag at foretage punktvise analyser af kvaliteten i produktions­processen.

»Det er ikke nok med en måling én gang om måneden. De store fødevareproducenter leder efter løsninger, der kan knytte de målinger, der bliver taget, sammen med de data og den viden, vi har, og fortolke på det, og det skal helst gøres i realtid,« siger Kim Vejlby Hansen.

»Vi er efterhånden nået derhen, hvor vi kan med teknologisk forbedringer af selve måleudstyret. Skal vi tilføje værdi til produkterne, skal de ske ved at bygge kunstig intelligens og dataanalyse ovenpå. Det er noget, der er ved at ske, og det er en udvikling, som vi klart er i førertrøjen indenfor. Men det er en udvikling, der går stærkt, og hvor vi kan risikere konkurrence fra en helt ny side, for eksempel de store IT-virksomheder,« siger Kim Vejlby Hansen.

Eva Fischer Hansen - Brunata

Op i tempo

Selv om Foss lige nu er foran sine konkurrenter, når det gælder at integrere data og kunstig intelligens i sine produkter, har virksomheden ikke tid til at tabe pusten, understreger Kim Vejlby Hansen.

»Det her er noget, der kan få mig op i tempo: Tanken om, at vi ikke er hurtige nok til at få databåren intelligens oven på vores måle­instrumenter. I fremtiden bliver selve måleinstrumentet en mindre del af det, vi sælger, og det er en kæmpe udfordring at være med til starte og udvikle det,« siger han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen