Del : SMS
Berlingske Business

FLSmidth fortsætter forvandling

fls
FLSmidth får leveret grej til en kobbermine. Foto:

FLSmidths serviceforretning vokser fortsat markant og er godt på vej til at stå for over halvdelen af industrikoncernens samlede forretning. Allerede i år ventes halvdelen af indtjeningen at komme fra service.

Artiklen fortsætter under annoncen

FLSmidth har stor succes med at få serviceforretningen til at fylde mere og mere, og på den måde blive mindre afhængig af kundernes behov for nye cementfabrikker og produktionsanlæg til mineindustrien.

Serviceområdet er godt på vej til at blive selskabets største forretningsben, og allerede i år vil omkring halvdelen af selskabets indtjening komme fra service.

»Jeg forventer, at serviceforretningen fortsat kan vokse 10-15 procent om året. Selv om en mine eller en cementfabrik kun kører på 80 procents udnyttelse i stedet for 100 procent, så skal der stadig serviceres og bruges reservedele, og det vil slå igennem de kommende år, hvor cementprojekterne cyklisk er på et lidt lavere niveau,« siger Jørgen Huno Rasmussen, administrerende direktør for FLSmidth.

I 2012 leverede serviceforretningen en omsætning på 7,1 mia. kr. og en driftsindtjening på 930 mio. kr. Det svarer til 28 procent af FLSmidths samlede omsætning og 37 procent af koncernens driftsindtjening.

I år ventes omsætningen i serviceforretningen at stige til niveauet otte-ti mia. kr., mens der ventes en driftsindtjening i succesforretningen på op mod 1,5 mia. kr. Dermed vil serviceforretningen tegne sig for omkring halvdelen af selskabets indtjening og omkring en tredjedel af koncernens omsætning. Men reelt er serviceaktiviteterne endnu større.

»I dag er service cirka 40 procent, når man tæller det hele med, altså også det der ligger inde i vores produktselskaber. Men vi har ikke tænkt os at stoppe der, så det er bestemt realistisk, at service en dag er halvdelen af vores samlede forretning,« siger Jørgen Huno Rasmussen, som dog ikke vil sætte årstal på, hvornår det sker.

En milliard til aktionærerne

Han overlader posten som topchef for FLSmidth til tyske Thomas Schulz 1. maj, og direktøren er godt tilfreds med det selskab, han videregiver.

»Jeg lægger størst vægt på, at vi har leveret, hvad vi lovede – både på omsætning og overskud. Det har vi nu gjort 32 kvartaler i træk. Men derudover er der flere meget positive ting, hvor vores indsats nu for alvor begynder at give resultater. Det gælder ikke mindst arbejdet med arbejdskapitalen og deraf afledt en forbedring af cash flowet. Det er forbedringen af cash flowet, der gør, at vi nu kan glæde aktionærerne med at tilbageføre en milliard kroner til dem,« siger topchefen.

Den milliard, der sendes tilbage til aktionærerne, er fordelt med 479 mio. kr. i udbytte samt en ekstraordinær udlodning i form af et aktietilbagekøbsprogram på 521 mio. kr.

Jørgen Huno Rasmussen fremhæver også en »uhørt høj« overskudsgrad i cementforretningen på over 20 procent i fjerde kvartal, mens genopretningen af forretningsområdet Material Handling fortsat kræver tab på negativsiden.

Mineralforretningen, der i dag er det største ben i FLSmidth, leverede sidste år en omsætning på 9,5 mia. kr. og en driftsindtjening på præcis en milliard kroner.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere