Del : SMS
Berlingske Business

FLS-boss insisterer: »Vi er ikke i krise«

06BUStopchef-i-beton--og-#3.jpg
»Vi er ikke i krise. Vi er påvirket af et marked, der er nede, ja, men det ville være værre, hvis krisen var inde i FLSmidth og ikke uden for selskabet,« understreger FLSmidths topchef, Thomas Schultz. Foto: Erik Refner

Industriselskabet FLSmidth er under voldsomt pres. Aktiekursen suser ned den ene dag og op den anden sammen med kunderne i mineindustrien. Men rutschebaneturen giver ingen grund til panik, siger topchef Thomas Schultz, der også ser muligheder i de lave råvarepriser.

Artiklen fortsætter under annoncen

Blandt de store danske virksomheder er få lige nu ramt af så megen turbulens og under så stort pres som den 133 år gamle industrivirksomhed FLSmidth.

Aktiekursen i FLS ligger i den grad underdrejet. Alverdens råvarepriser er banket i bund, og det medfører, at verdens store mineselskaber, der er kunder hos FLSmidth, lider. Og så lider FLSmidth. Selv om det i de seneste dage har genvundet lidt af det tabte, har selskabet siden juni måttet se sin aktiekurs barberet ned med næsten 30 procent.

Men venter man i mødet med FLS’ administrerende direktør Thomas Schultz at se en topchef iført bedemandsansigt med nervøse trækninger, må man tro om igen.

F. L. Smidth A/S

Bevares, han er ikke en lalleglad jubeloptimist, men med 25 års erfaring fra mineindustrien skal der mere til, før panikken breder sig trods den aktuelle bølgedal. For Schultz er det væsentligt, at det er markedet, der lige nu er kriseramt, og at der ikke er tale om en krise internt i FLSmidth, han skal håndtere.

»Vi er ikke i krise. Vi er påvirket af et marked, der er nede, ja, men det ville være værre, hvis krisen var inde i FLSmidth og ikke uden for selskabet. Minemarkedet er negativt. Punktum. Vi vil ikke løbe fra det, og vi vil ikke prøve at tale det op. Og vi er ramt. Men alle i industrien er ramt,« siger Thomas Schultz.

Minefolkene er vant til de udsving, men det er investorerne og analytikerne ikke. I mine 25 år i branchen har jeg stort set aldrig haft et roligt øjeblik; jeg har altid enten kæmpet med stor vækst eller med store fald.

Thomas Schultz, administrerende direktør i FLS
DEL CITAT

Ingen grund til at skamme sig

Han kom til selskabet i 2012 og afløste Jørgen Huno Rasmussen som direktør. Han afleverede et selskab, der var kommet godt igennem krisen. Men omkring topchefskiftet indhentede virkeligheden FLSmidth, og krisen indtraf. Først i koncernens såkaldte cementben og siden i mineudstyrsbenet.

FLSmidth leverer udstyr til mineselskaber og producerer cementfabrikker. Særligt minedelen er under pres på grund af priserne på eksempelvis kobber og guld, hvor markedspriserne er faldet henholdsvis 20 procent og næsten ti procent siden årsskiftet og med store udsving undervejs.

»Når man sidder i Danmark, som ikke er et mineland, kan jeg godt forstå, at offentligheden er bekymret. Men set i forhold til, hvordan andre klarer sig, er der ingen grund til at skamme sig i FLS. Det er ærgerligt, at opfattelsen er anderledes i offentligheden. Medarbejderne gør et kæmpestort arbejde, og det er en mental byrde, når alt om selskabet er negativt, og alt om branchen er negativt, som det er i øjeblikket. Og det gør mig ked af det, for de yder en kæmpestor indsats,« siger Thomas Schultz.

GERMANY-CHINA-ECONOMY-STOCKS-WORLD

Senest har megaselskabet Glencore, som er stor inden for minedrift, været i vælten, fordi investorerne frygtede, at selskabet var på vej ud over kanten.

Glencore, som ejer mineselskabet Xstrata, der er en kæmpestor kunde i FLS, kæmper med en gæld på 30 milliarder dollar, og markedet begyndte at tvivle på, at selskabet kan bære den gæld på et så volatilt råvaremarked.

Stor vækst eller store fald

»Minefolkene er vant til de udsving, men det er investorerne og analytikerne ikke. I mine 25 år i branchen har jeg stort set aldrig haft et roligt øjeblik; jeg har altid enten kæmpet med stor vækst eller med store fald. Når jeg møder direktører i andre og mere stabile brancher, siger jeg ofte: Hvor må I have kedelige liv, det kører jo bare fladt derudad, mens mit professionelle liv derimod er som en feberkurve,« siger han og svinger op og ned med armen.

»Det, som Glencore oplever, er udtryk for, at selv de store selskaber i den her industri kan rystes, selv om det er forventeligt, at råvarepriserne går op og ned. Glencore sænker udbytterne til investorerne for at kunne bruge en større del af deres fortjeneste på at nedbringe gæld,« siger Schultz og fortsætter:

»Det er klart, at det ikke er godt for aktionærerne, og det får mange til at sælge deres aktier, og så falder kursen. Men det er sådan set bare udtryk for, at Glencore vil bruge flere penge på at nedbringe gæld og dermed imøde­gå volatiliteten,« siger Thomas Schultz.

FLSmidth

Bliver det en prioritet for dig at prøve at få aktiemarkedet til at forstå jeres industri og jeres forretningsmodel bedre?

»Vi skal huske markedet på, at vi skal vurderes langsigtet. Der var meget stor vækst i minieindsutrien i løbet af 00erne, og derfor er nedturen nu også tilsvarende hård. Vi går på bunden nu i vores projektmineforretning, og der bliver vi nok et stykke tid. Formentlig både 2016 og 2017. Jeg mener, vi var godt forberedte, da krisen kom, og det er min opgave at bringe os igennem den hårde tur og samtidig sikre, at FLSmidth er klar til det opsving, der uvægerligt kommer igen,« siger han.

Spirende opsving for cement

Mineudstyrsdelen er kun den ene halvdel af FLS. Den anden halvdel, der producerer og opstiller cementfabrikker, mærker nu et spirende opsving, ifølge Thomas Schultz.

Cementforretningen er indirekte påvirket af olieprisen, og derfor har den også været igennem et skifte det seneste års tid, hvor olieprisen er banket i bund, og en pris under 50 dollar per tønde synes at være blevet en permanent tilstand.

fls

Cementforretningen er påvirket af olie på den måde, at da olieprisen var høj, var det de olieproducerende lande, der tjente mange penge, som byggede cementfabrikker for at bruge fortjenesten på infrastruktur. Nu hvor prisen er lav, er det de olieimporterende lande, der dermed sparer på energibudgettet, som bruger pengene på infrastruktur som nye veje, skoler og hospitaler og derfor begynder at bygge cementfabrikker.

»Det tog os 6-12 måneder at komme igennem det skifte. Men i cementforretningen mærker vi nu fremgangen, og den skal vi selvfølgelig dyrke,« siger Thomas Schultz.

Han taler igen og igen om at udnytte den markedsmæssige krise, som FLS er ramt af, til at planlægge opsvinget og gå i offensiven, mens andre har det hårdt.

»I enhver nedtur er der muligheder, man kan gribe og dyrke. Vi kan for eksempel hjælpe mineselskaberne med at blive mere effektive, hvilket er livsnødvendigt for dem, hvis de skal igennem den nuværende nedtur. Det giver os en forretningsmulighed, fordi vi er eksperter i effektivitetsforbedringer, men det ændrer ikke ved, at markedet skrumper. Vi er i en cyklisk industri, og det kan ikke vokse for evigt. Det skal ned på et tidspunkt, og så kommer det op. Det er som en rutschebane,« siger Thomas Schultz.

Regnskab fra FLSmidth

Forgængeren, Jørgen Huno Rasmussen, var i mange år investordarling og umådeligt populær blandt investorerne for sin evne til at skabe resultater i FLSmidth. Selskabets nedtur, siden han stoppede i 2012, har ridset hans eftermæle og har fået hans stjerne blandt investorerne til at falme en hel del. Men det er uretfærdigt, mener Thomas Schultz, der ikke føler behov for at sparke bagud trods de problemer, han og FLS slås med i dag.

»Huno begyndte på at forberede virksomheden på en nedtur i god tid, før den ramte. Det gjorde virksomheden mere klar, end omverdenen er klar over,« siger Thomas Schultz.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere