Del : SMS
Berlingske Business

En stor japaner runder et skarpt hjørne

TOYOTA-CHINA/OUTPUT
Foto:

Verdens største bilproducent, Toyota, fylder i dag - den 3. november - 75 år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Verdens største producent af biler, japanske Toyota Motor Corporation, fylder i dag 75 år. Siden begyndelsen i 1937 har virksomheden solgt over 200 millioner biler, men egentlig var der fra starten tale om en fabrik, Toyoda Enterprise, som fremstillede automatiske vævemaskiner. Stifteren, Kiichiro Toyoda, udvidede imidlertid forretningsområdet efter en studietur i USA i 1929, hvor sønnen opfangede en særlig stor interesse for biler.

Efter seks måneders udviklingsarbejde stod den første ladvogn Model G1 klar i 1935. Herefter fortsatte udviklingen af en egentlig personbil, og prototypen Model AA stod færdig allerede året efter. Den første bil under Toyota-varemærket blev altså Model AA i 1936. Året efter blev bil-afdelingen i Toyoda Enterprise skilt ud, og virksomheden Toyota Motor Company var en realitet.

Se også billederne: Toyota gennem 75 år

De første år koncentrerede Toyota sig udelukkende om det japanske hjemmemarked. Fokus lå bl.a. på produktionssystemerne på fabrikkerne, og i 1950’erne blev det helt nye og banebrydende Toyota Production System indført på alle Toyota-fabrikker. Toyota Production System eller ”Lean production”, som det populært kaldes, var en revolution i forhold til øget kvalitet og effektivitet i produktionen, og som utallige andre store virksomheder den dag i dag stadig tager til sig og bliver inspireret af.

En ny æra begyndte i 1957, hvor to Toyota Crown modeller landede i Los Angeles i USA og blev de første japansk eksporterede biler i Nordamerika. Året efter så Toyota Motor Sales U.S.A. dagens lys, og det totale Toyota-salg i USA endte i 1958 på 288 biler. Sidste år solgte Toyota over 1,6 mio. biler i USA.

En anden ny æra startede, da danske Walther Krohn fra Erla Auto Import A/S besøgte Toyota i Tokyo i 1962. Krohn overbeviste japanerne om at eksportere en venstrestyret udgave af Toyota Crown til Danmark på trods af, at den japanske bilproducent ikke mente, at man var klar til at træde ind på endnu et nyt marked. Men den nye Toyota Crown tog danskerne med storm og blev hurtigt populær med 400 solgte biler i 1963 og 1.500 biler i 1964. Toyota var hermed klar til for alvor at satse på det europæiske marked.

I 1989 introducerede Toyota luksusmærket Lexus, der siden er blevet kendt for luksuøse biler i den allerhøjeste kvalitet. Samtidig begyndte Toyota i endnu højere grad at fokusere på mere miljørigtig transport. Det førte i 1997 til introduktionen af hybridbilen Toyota Prius, der som den første masseproducerede bil i verden kunne køre på en kombination af el og benzin.

Toyota har i dag 320.000 ansatte over hele verden på 63 bilfabrikker og sælger biler i flere end 170 lande. I år ventes et salg på op imod 10 millioner biler, hvilket gør Toyota til verdens største bilproducent.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere