Del : SMS
Berlingske Business

En farlig nydelse: Fortællingen om Danmarks næste børsselskab

Scandinavian Tobacco Group bliver en folkeaktie, når selskabet noteres på børsen 10. februar. Salget forventes at løbe op i 11 milliarder kr. Investestorerne står i kø, selvom produktet er sundshedskadeligt og lever i konstant fare for offentlig regulering.

Det er måske lidt ligesom i sport. Det er noget nemmere at være blandt de bedste i en lille sportsgren som håndbold end i en stor sportsgren som fodbold. På samme måde findes der industrier, hvor Danmark er blandt verdens største, men i små markeder.

På Sydfyn ligger de mindre byer Assens og Svendborg, men samlet set er de giganter, når det gælder pibetobak. I Svendborg finder vi den familieejede tobaksvirksomhed Mac Baren Tobacco Company. I Assens ligger Scandinavian Tobacco Group med en fabrik til pibetobak. Samlet sidder de to selskaber på 80 procent af verdensmarkedet for pibetobak og er et vidnesbyrd om, at et lille land kan være verdens førende inden for sit felt.

Scandinavian Tobacco Group

Men Danmark er ikke alene i verdenseliten for pibetobak, men også for cigarer og finskåren tobak til hjemmerullede cigaretter.

Artiklen fortsætter under billedet
BM
Scandinavian Tobacco Group Nykøbing. STG Nykøbing. Skandinavisk tobakskompagnis fabrik i Nykøbing Falster. Foto : Thomas Lekfeldt

Når tobak er tilbage på dagsordenen, skyldes det ikke nye undersøgelser om tobakkens uhelbredelige skader på vores sundhed. Vi får stadig lungekræft og hjertekarsygdomme, når vi suger den varme, nikotinholdige røg ned i lungerne. Og vi må stadig forvente, at 14.000 danskere vil dø som følge af tobaksindustriens rusmidler. Det skyldes derimod, at tobaksindustrien i Danmark bliver allemandseje, når Scandinavian Tobacco Group bliver børsnoteret10. februar i år.

Allerede nu står pensionskasser i kø for at investere i virksomheden, og dermed bliver tobakken en folkeaktie på linje med Tivoli, Danske Bank og Vestas.

Men som adm. direktør Leif Vestergaard Pedersen fra Kræftens Bekæmpelse har sagt det: »Vi taler om en virksomhed, der producerer noget, som koster menneskeliv.«

16BUSNiels-Frederiksen-17#2.jpg

For kommunikationseksperter er dette dilemma interessant, og mon ikke Scandinavian Tobacco Group vil indgå i lærebøgerne på business-skolerne i de kommende år, for hvordan gør man sin virksomhed attraktiv for investorer i en industri, som alle helst ser lide en langsom død? En industri, som konstant møder forhindringer med en stadig skrappere rygelov, forbud mod markedsføring og bliver pålagt at skrive på sit produkt, at det er yderst sundhedsskadeligt.

Ingen anden industri møder offentligt finansierede kampagner, der dokumenterer, hvordan lunger bliver så tyndslidte, at gasserne i vævet trykker det op i bobler, og hvordan risikoen for blodprop er fem gange større for rygere end ikke-rygere.

Myndighedernes modstand er kontant, konsekvent og konstant. Der vil ikke blive færre reguleringer i fremtiden men flere.

Adm. direktør Niels Frederiksen, Scandinavian Tobacco Group, er helt bevidst om problemstillingen og har lært at svare nænsomt på et følsomt spørgsmål:

»Vi forsøger at drive virksomheden så ansvarligt og ordentligt, som vi kan, men vi anerkender også, at der er en sundhedsrisiko forbundet med at ryge, og det må rygeren balancere i forhold til nydelsen ved at ryge. Rygning er et personligt valg, som skal foretages af voksne mennesker, og det samme gælder det at investere i en tobaksaktie,« har Niels Frederiksen sagt.

Men trods modstanden fra myndigheder verden over har tobaksindustrien gennem et langt liv lært, at reguleringer er et livsvilkår, og at trangen til nydelsesmidler overdøver advarsler og reguleringer.

Anders Colding Friis, adm. direktør Scandinavian Tobacco Group.

Som Karen Ellen Spannow skriver til sidst i bogen »Tobak – Menneskene og Tobakken«:

»Siden Columbus for 500 år siden sejlede over Atlanten og nåede frem til tobakkens hjemland, har der været foretaget utallige angreb og overgreb på dem, der lod sig fortrylle af den magiske grønsag. Homo fumans har i denne periode vist en forbløffende overlevelsesevne, som med eller uden støtteforeninger vil bære arten over tidens heftige angreb og sikre den en plads i det næste årtusinde.«

Det skal siges, at bogen blev udgivet med støtte fra Skandinavisk Tobakskompagni og udkom i 1992.

Men faktum er, at tobaksindustrien altid harværet under reguleringer. Kong Christian IV forsøgte sig med forbud mod rygning på sine krigsskibe af frygt for brandfare, men måtte opgive modstanden, da sømændene kæmpede bedre, når de fik deres tobak. Han forsøgte også at regulere importen af tobak med afgifter, men indså at lavere afgifter medførte større salg og flere indtægter i kassen til at finansiere statens forbrug.

Da pesten hærgede Europa, blev tobakken opfattet som lindrene, og i sygdommens tegn blev røgen udbredt.

Artiklen fortsætter under billedet
BM
Scandinavian Tobacco Group Nykøbing. STG Nykøbing. Skandinavisk tobakskompagnis fabrik i Nykøbing Falster. Dorthe Nielsen. Foto : Thomas Lekfeldt

Rent faktisk skal vi frem til 1950erne, før der kommer fokus på tobak som et sundhedsskadeligt nydelsesmiddel, og selvom Karen Ellen Spannow har ret i, at tobakken har en forbløffende overlevelsesevne, er det netop reguleringerne, som får stor betydning for tobaksindustrien i Danmark. Da forbuddet mod rygning på restaurationer ramte Danmark i 2007, blev de danske ejere, Augustinus Fonden og Det Obelske Familiefond, af Skandinavisk Tobakskompagni nervøse for virksomhedens fremtid, og de to fondsejere besluttede at gennemføre en omfattende omstrukturering af koncernen og dens ejerkreds.

Ud røg den amerikanske ejer British American Tobacco og den danske fond R. Færch, men samtidig forsvandt også mærkerne Prince og Kings og hele cigaretproduktionen i House of Prince. Cigaretterne og snus-tobakken endte hos British American Tobacco. Til gengæld fik Skandinavisk Tobakskompagni pibetobak, cigarer og finskåren tobak. Med ét gik det danske selskab fra en omsætning på 48 milliarder kroner til tre milliarder kroner.

Kort efter fusionerede Scandinavian Tobacco Group med Swedish Match, og omsætningen er nu på godt seks milliarder kroner, hvor salg af cigarer udgør godt fire milliarder kroner, mens pibetobak og finskåret tobak til sammen udgør under 1,2 milliarder kroner.

tobak1

I det seneste årsregnskab, der dækker over året 2014, fik selskabet et overskud på 640 millioner kroner.

Scandinavian Tobacco Group er blevet en ren niche-virksomhed, men til gengæld betydningsfuld i sin niche. Kort fortalt er selskabet størst i USA på håndrullede cigarer, størst i Europa på maskinfremstillede cigarer og finskåren tobak og nummer et i verden for pibetobak.

Med afskaffelsen af cigaretter er fortællingen blevet mere klar, for Scandinavian Tobacco Group kan nu placere sig i nydelsesindustriens high end med produkter, som gør sig godt med den fineste rom eller whiskey.

Det lyder noget mere positivt at sige, at man vil nyde en cigar eller ryge en god pibe, mens cigaretter oftere associeres med et her-og-nu-behov. Det hedder aldrig: Jeg skal nyde en god cigaret, men at jeg har brug for en smøg. Cigaretter forbindes i højere grad med rå afhængighed, mens cigar og pibe er en nydelse, hvor entusiaster kan bruge timer på at diskutere smag. Cigar- og piberygere vil helst fortælle, at de tager røgen ind i munden for at få den fulde oplevelse af smagen, mens cigaretrygerne skal have røgen dybt ned i lungerne for at få fat i nikotinen.

Det er også grundfortællingen på landets eneste cigarfabrik i Nykøbing Falster, selvom fabriksdirektøren hele tiden skal balancere nænsomt mellem glæden ved at fortælle om produktets kvalitet og de sundhedsskadelige bivirkninger.

Allerede i fabrikkens reception bliver de besøgende mødt med et benspænd af et skilt, der fortæller, at rygning er forbudt på kontoret, mens dørene til rygelokalerne er plastret til med advarselsskilte og henvisninger til forebyggende rygeklinikker.

Artiklen fortsætter under billedet
En farlig nydelse - 3
Scandinavian Tobacco Group Nykøbing. STG Nykøbing. Skandinavisk tobakskompagnis fabrik i Nykøbing Falster. Foto : Thomas Lekfeldt

Men cigarer er en følsom produktion, også den maskinstyrede, automatiserede produktion. Der er et skarpt øje på alle dele af produktionen, for intet må overlades til tilfældiger, hvis tobakken skal have den rette smag, farve og udseende.

Direktør Jan Nielsen, der styrer fabrikken i Nykøbing Falster, viser rundt i de store haller med tobak fra Java og Sumatra. Dyser i loftet sender hele tiden fugt ud i den store produktionshal, der er fyldt med en sødlig, men tung og gennemborende duft af tobak.

Jan Nielsen er blevet immun over for duften.

»Enten vænner du dig til den, eller også opgiver du,« siger han, men dem, der vænner sig til duften, får til gengæld et langt arbejdsliv på fabrikken.

25 års jubilæer er ikke usædvanlige, og et 50 års jubilæum forekom for nylig, men fremtiden tegner ikke lys for de ansatte. Ikke at fabrikken er truet, snarere tværtimod, men fordi automatisering og robotter er mere effektive og en billigere arbejdskraft end lønkroner. For få år siden blev fabrikken moderniseret, og med kvikkere maskiner kunne fabrikken trække produktion hjem fra Indonesien.

Scandinavian Tobacco Group.

I hallerne står store papkasser med tobak som foder for gule maskinhuse, der sprøjter 40 cigar-enheder ud i minuttet. I maskinen finder en robot- arm med præcision et omblad, der fodres med tobak og i et splitsekund bliver rullet sammen. Ud af maskinen triller cigarerne i en lind strøm. En enkelt ufaglært ansat holder øje med tre maskiner og hele seks maskiner, når en kollega går på pause. Det foregår koncentreret, for ligger rullebladet ikke præcist, opstår der fejl på cigaren, og det går ud over indtjeningen.

Inden cigaren er helt færdig skal den over i en ny maskine, som putter et dæksblad på, sætter en banderole og skubber dem videre til en maskine, som pakker cigarerne i de rette æsker. Tusindvis af cigarer bliver stadig pakket af en gruppe kvinder.

Fabrikken er en af de største på Falster og en af de få, som tiltrækker ufaglærte ansatte. I produktionen er det typisk kvinder, som fylder lokalet. De er hurtige på fingrene, både til at fange cigarer med fejl, holde øje med maskinerne og til at pakkke cigarer i kasser. Smede gårrundt for at reparere de maskiner, som svigter.

Ifølge Jan Nielsen er der ikke plads til fejl.

»Kunderne skal kunne genkende smagen. Der må ikke være misfarvninger på cigaren, og den må hverken være for tør eller for fugtig,« siger Jan Nielsen.

Styring af fugt er helt afgørende. En cigar skal have en fugtprocent på mellem 12,5 og 14. Er fugtprocenten for lav, bliver cigaren tør og bitter. Er den for høj, risikerer cigaren at få mug.

Umiddelbart lyder det enkelt i en tid med fintunede måleinstrumenter, men fabrikken skal nøjagtig vide, om cigaren skal pakkes i pap, som suger fugt, eller i en metalboks, som sørger for, at fugten bliver i cigaren.

Artiklen fortsætter under billedet
En farlig nydelse - 5
En del af udvalget i rygerrummet på tobaksfabrikken i Nykøbing. Foto : Thomas Lekfeldt

I alt står de 140 ansatte på fabrikken for produktion af 240 millioner cigarer. De mest kendte mærker fra den danske fabrik er La Paz og Petit. Mærkerne overgås dog af den lille bestseller Café Crème, som sælges i mere end 100 lande og udgør 28 procent af salget af maskinfremstillede cigarer. De sprøjtes ud fra fabrikker i Belgien og Holland.

Samlet sælger Scandinavian Tobacco Group tre milliarder cigarer om året. Selskabet står bag over 200 forskellige tobakmærker, og der erstor forskel på, hvordan de sælges. Mange husker morfar-cigaren Advokat, og der er en grund til, at den ikke er førstevalg, når Scandinavian Tobacco Group skal markedsføres som investor-darling.

Det er derimod i de håndrullede cigarer. De er rygesalonernes foretrukne samtaleemne, og det er dem, som rammer forsiden af magasiner som Cigar Aficionado.

Scandinavian Tobacco Group sidder tungt på det amerikanske marked for håndrullede cigarer, og selvom USA også er underlagt reguleringer, formår Scandinavian Tobacco Group at koble cigaren til underholdsningsindustriens fortrop.

smøger en god investering.jpg

Den verdensberømte rapper, Jay-Z, som danner par med Beyonce, har skabt en særlig linje under Cohiba-navnet. Jay-Zs Cohiba Comandor koster pr. stk fra 20 dollar og opefter og leveres i gaveæsker til adskillige tusinde kroner. En anden måde at skabe adgang til medierne går gennem populære tv-serier som biker-universet »Sons of Anarchy«, hvor det danske tobakskompagni har fået rettigheder til at udvikle et cigarmærke af samme navn.

Den stærke fortælling for Scandinavian Tobacco Group ligger med andre ord i USA, som også er tæt på tobakkens oprindelse i Mellemamerika med Cuba som det mest kendte område, men også Den Dominikanske Republik, Honduras og Nicaragua som førende producenter af tobaksplanten.

Selv om tobakken næppe kan siges at tilhørethe finest momenti dansk industrieventyr, begyndende med kolonialiseringen, hvor Danmark som søfartsnation rejste ud og hentede råvarer produceret af slaver, har det skabt enorme formuer, som er samlet i fonde, der uddeler milliarder af kroner tilbage til samfundet. Inden længe står tobaksindustrien også bag vores opsparing til alderdommen, når pensionskasser sender millioner af kroner i Scandinavian Tobacco Groups retning.

Scandinavian Tobacco Group

0 Kommentarer

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere