Del : SMS

Ekspert: Robotmarkedet har potentiale

robotmanden
Overskrift
Keld Pedersen er kommet med sin robot, han sælger til danske virksomheder som blandt andet Vestas. Han hører fra sine kunder, at når de køber hans robotter, stiger ders omsætning, så de har råd til at ansætte flere medarbejdere som f.eks. salgsmedarbejdere. Danskere har en skræk for robotter, fordi vi tror, de kommer og tager vores job. Men faktisk kan det skabe nye arbejdspladser, hvis danske virksomheder vælger at investere i robotter. Det er budskabet fra DIRA ved et robotarrangement på Københavns Hovedbanegaard. Foto:
 

Robotter kan meget vel være en industri, danske iværksættere med fordel kan kaste sig over, mener ekspert. Det er robotentusiast og virksomhedsejer Keld Pedersen et eksempel på.

Artiklen fortsætter under annoncen

Robottens lange, orange arm samler fem terninger op fra bordet, kaster dem op i luften, og tager et billede af det, der ville have været et perfekt yatzi-slag. Billedet gør robotten i stand til at skelne de fem terninger fra hinanden, så den nu kan ligge dem i rækkefølge efter antallet af øjne: 1 - 2 - 2 - 4 - 6.

»Forestil dig nu, at det var Toms Chokolade, som robotten fordelte ud i æsker efter farve eller størrelse,« siger Keld Pedersen, der har taget robotten med til DIRA Roadshow på Københavns Hovedbanegård mandag morgen. Han ejer virksomheden KP Industri A/S, der sælger robotter til virksomheder som Siemens, Vestas og Velux. Og med stor succes.

 

»Jeg har fundet ud af, robotter er noget, flere og flere virksomheder efterspørger, og jeg hører fra mine kunder, at robotterne øger deres omsætning helt vildt,« siger han.

Han er sammen med flere virksomhedsejere troppet op til robotmessen, der afholdes af Dansk Robot Netværk (DIRA), for at fortælle, at robotter er en potentielt god forretning.

19BUSrobot.jpg

Og robotter kan sagtens være et produkt, danske iværksættere skal kaste sig over, mener Mads Thimmer, der er administrerende direktør hos det teknologiske videnscenter Innovation Lab. Han vurderer, den avancerede teknologi passer godt til et innovativt land som Danmark:

»Robotter kan godt være noget, vi skal satse på i Danmark. Vi er kendt for vores nicheprodukter, og det vil jeg sige, vi bør satse på i en naturlig forlængelse af nogle af de industrier, vi har, hvor man bruger robotter, som i høreapparater, biotek eller vindmøllekraft. Vi skal udnytte den førerposition, vi har markedsmæssigt i disse industrier,« siger han.

Det vi er bedst til

I følge Mads Thimmer er robotter et produkt, danske virksomheder med fordel kan kaste sig over, men ikke i rollen som førende uviklere:

»Vi skal ikke tro, vi kan gå ind og udkonkurrere japanernes mangeårige robotteknologiske fortrin. De har jo en kæmpe tradition for at bruge dem i eksempelvis deres bilproduktion, og sådan nogle traditioner har vi overhovedet ikke. Vi skal ikke tro, vi skal ud og trække læsset med sådan nogle grundopdagelser, men vi skal videreudvikle på baggrund af nogle teknologier, andre har opfundet,« siger han.

01BUSTrelleborg-Sealing-Sol.jpg

Han mener i stedet, det er oplagt for danske virksomheder at specialisere de eksisterende robotter, så de kan anvendes i nye industrielle sammenhænge, hvor det giver mening.

»Vi kan drage fordel af vores brugerdrevne traditioner og lave noget, andre mennesker kan forholde sig til og finde ud af,« siger han.

Stort potentiale

Robotentusiasten Keld Pedersen er ikke i tvivl om, at han befinder sig på et marked i vækst. I sidste måned vandt han en Gazellepris som den ottende hurtigst voksende virksomhed i Danmark.

»Vi havde travlt inden krisen. I dag har vi monster travlt,« siger Keld Pedersen.

Også Nigel Edmondson fra foreningen Manufacturing Academy of Denmark (MADE), der arbejder for at fremmeproduktion i Danmark gennem forskning, innovation og uddannelse, ser store muligheder i robotindustrien:

»Vi kan se, det kan betale sig at satse på robotindustrien, fordi de danske virksomheder, der satser på området, er i vækst,« siger han, men tilføjer, at konkurrencen er hård internationalt set.

Alligevel anser han robotmarkedet for at være et marked i vækst, fordi vi i dag kan bruge robotterne til mange flere ting end tidligere.

»I det arbejde, hvor man skal tage tunge ting ind og ud af maskiner, hvor man skal samle dele til ét produkt, og hvor man skal teste produkter, der er robotter ideelle,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere