Del : SMS
Berlingske Business

Due-sønnen er naturlig arvtager

12busPoul Due Jensen.jpg

Tredje generation i Due Jensen-familien, Poul Due Jensen, er udnævnt til toppost i milliardkoncernen Grundfos uden brug af search-firma. Det kan rejse tvivl om, hvorvidt Poul Due Jensen er den bedste mand til jobbet, da han ikke har været i konkurrence med eksterne kandidater, vurderer ledelsesekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

Poul Due Jensen, sønnesøn af Grundfos-stifteren af samme navn, blev mandag udnævnt til medlem af pumpegigantens koncernledelse.

poul due

Det skete uden brug af professionelt search-firma, og det kan gøre Grundfos sårbar over for kritik, vurderer ledelsesekspert og professor ved CBS Caspar Rose.

Grundfos’ kommunikationsdirektør Kim Nøhr Skibsted oplyser, at virksomheden ikke har fundet det nødvendigt at søge professionelt assistance til at finde en ny salgsdirektør, fordi Poul Due Jensen er en naturlig arvtager:

»Poul er lige kommet hjem fra Asien som regionaldirektør i Pacific og har arbejdet for Søren Ø. Sørensen (Grundfos’ mangeårige salgsdirektør frem til årsskiftet, red.) de seneste ti år, så han er en naturlig arvtager til jobbet,« forklarer kommunikationsdirektøren.

mobilBlod

Ifølge ledelsesekspert, professor Caspar Rose fra CBS, går Grundfos’ fremgangsmåde imod tidens tendens:

»Det er gået lidt af mode, at familievirksomheder udnævner familiemedlemmer til ledende poster. Tendensen er at benytte headhunter- eller rekrutteringsfirmaer, der er specialiseret i at rekruttere,« siger han.

»Grundfos kunne have bedt et headhunterfirma om at foreslå to eksterne kandidater, som den interne kandidat kunne måles op imod. Det vil være et stærkt signal både til omverdenen og internt i organisationen at kunne fortælle, at virksomhedens egen naturlige kandidat har været i konkurrence med dygtige eksterne folk. Det ville tage brodden af en hvilken som helst kritik af, at det blot er tronfølgen, der er sat i værk,« vurderer Caspar Rose.

niels Due Jensen

Kender Grundfos fra barnsben

Der er næppe tvivl om, at den 42-årige arvtager Poul Due Jensen opfylder sin far Niels Due Jensens drøm. Niels Due Jensen, som i dag er formand for Grundfos’ majoritetsejer, Poul Due Jensens Fond, har aldrig lagt skjul på, at han gerne så sin søn i Grundfos’ ledelse, men kun, hvis sønnen blev fundet kompetent til jobbet.

»Poul skal selv bevise sin værdi, som han har gjort de seneste 10-12 år. Det er det eneste holdbare,« siger Niels Due Jensen i biografien »Arvtageren«.

Ifølge Grundfos er det pumpegigantens nye topchef Mads Nipper, der har udnævnt Poul Due Jensen til ny salgsdirektør, og han begrunder sit valg således:

»Poul kender Grundfos fra barnsben. Han har arbejdet på mange lederpositioner blandt andet inden for forretningsområdet for doseringspumper fra koncernens hovedsæde i Bjerringbro og med salg og marketing i Asien og Nordamerika og har oparbejdet en enorm erfaring og global indsigt. Poul er den helt oplagte og naturlige afløser for Søren, så derfor glæder det mig meget, at Poul har sagt ja til at påtage sig opgaven.«

Ikke alle er begejstrede for Poul Due Jensen. Et tidligere medlem af Grundfos-ledelsen siger i »Arvtageren«, at det ville være forkert at placere Poul Due Jensen i topledelsen:

»Jeg tror ikke, at Poul er gjort af det rette stof. Var han det, skulle det have vist sig nu. Poul vil gerne demonstrere over for sin far og mor, at han er klar til at tage over, men det ville i den grad være at gøre både ham og Grundfos en bjørnetjeneste, hvis det skete. Jeg er ikke i tvivl om, at han siger, at han gerne vil, fordi det er det, der forventes af ham,« siger den pågældende.

poul due

Den kloge strategi

Niels Due Jensen har været meget opmærksom på ikke at komme til at pace sønnen udover hans evner:

»... jeg er hundeangst for at komme til at drive et eller andet igennem, som ikke er til glæde for Grundfos og min søn. Derfor er jeg meget tilbageholdende med at sige noget og promovere ham, og det, tror jeg, er en klog strategi,« siger han i bogen.

Poul Due Jensen ser frem til at komme i gang med sit nye job: »Jeg glæder mig til de nye udfordringer. Grundfos er et af de stærkeste brands i branchen, og den position skal fastholdes. Derfor skal det næste halve år primært bruges til at globalisere og styrke vore mange forskellige branding- og marketing-aktiviteter. Samtidig glæder jeg mig til at arbejde intensivt med at styrke de forskellige forretningsområder såsom vandforsyning, industri og bygninger og lægge planer for, hvordan vi sikrer fortsat vækst. Først og fremmest glæder jeg mig dog til at arbejde sammen med den øvrige topledelse om at fastlægge og eksekvere fremtidens koncernstrategi for Grundfos,« siger han i en pressemeddelelse.

Ny topchef Grundfos Mads Nipper

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere