Del : SMS
Berlingske Business

Du skal sidde på intelligensen

18BUSDanfoss-Davos-195008.jpg
»Det er meget vigtigt at forstå, hvor intelligensen – eller kontrollen – befinder sig. Med intelligensen følger forretningsmulighederne. Det er en stor fordel at levere komponenterne, men hvis du kun er komponent-leverandør, er det ikke sjovt på sigt,« siger Danfoss-topchef Niels B. Christiansen. Foto: Emil Hougaard

For danske virksomheder bliver det afgørende at udvikle nye digitale løsninger, lyder det fra Danfoss’ topchef Niels B. Christiansen, der forudser et opgør om magtstrukturerne i virksomhedens organisation for at tiltrække de dygtige og mest innovative medarbejdere.

Artiklen fortsætter under annoncen

I Danfoss har de ti øverste ledere i koncernen netop været forsamlet til et todages-seminar med ét punkt på dagsordenen: Digitalisering. Til maj mødes 150 medarbejdere tre dage i München, hvor al fokus handler om at gøre Danfoss stærkere på den digitale front.

»Vi bruger ekstremt meget tid på det. Vi har vores grundlæggende strategi, men digitalisering er det største og vigtigste skud på stammen. Spørgsmålet er, hvordan vi udnytter de nye muligheder og bliver first mover,« siger Niels B. Christiansen, CEO i Danfoss.

RB PLUS Verdens crème de la crème samles på ny

Han deltager de næste dage i World Economic Forums topmøde i Davos, hvor den fjerde industrielle revolution – som handler om en hidtil uset grad af digitalisering – er et hovedtema. Over for Berlingske understreger Niels B. Christiansen, at der ikke er tale om fancy fremtidsmusik, men om en ny realitet, der skal tackles. Her og nu.

»Nogle gange opstår der nye buzzwords, og så siger vi dem og lever godt med det. Her hjælper det ikke at snakke. Vi får ikke flere ordrer ved at snakke. Derimod kan vi lave forretning, hvis vi handler og kommer før de andre,« siger han.

Anders Runevad

Digitalisering ændrer forretningen

I stedet for at bruge udtrykket »den fjerde industrielle revolution« – eller det tyske slogan »Industri 4.0«, som dækker over fremkomsten af smarte fabrikker med brug af intelligente, digitale systemer og sofistikerede robotter – foretrækker Niels B. Christiansen slet og ret at tale om digitalisering.

mkk

Hans pointe er, at digitaliseringen vil ændre forretningsgrundlaget for mange virksomheder og brancher – lige fra udviklingen af produkterne over tilrettelæggelsen af produktionen og mødet med kunderne.

»Vores vision er at tilbyde en digital kundeoplevelse hele vejen igennem. Du kan sidde og specificere nøjagtigt via nettet. Du kan præcist afgøre, hvad du skal bruge. Når du er færdig med at konfigurere netop dit produkt, kan du trykke på en knap, og så er du i business-to-business webshoppen, hvor du kan købe. Det hele sker digitalt,« siger Niels B. Christiansen.

Får man som kunde et problem undervejs, trykker man på en knap, og så er man i mailkorrespondance eller i telefonforbindelse med en tekniker fra Danfoss. Når problemet er løst, hopper teknikeren af, og man fortsætter selv digitalt.

Digitalisering er konkret

Dette er kun ét eksempel på visionen hos Danfoss. Virksomheden har også satset massivt på at kunne binde firmaets produkter sammen.

»Lad os gøre det håndgribeligt: Hvis man har radiatorer og gulvvarme derhjemme, kan man med Danfoss-produkter binde det hele sammen, og så kan du via mobilen indstille varmen i alle dine rum. Når du går ud ad døren, laver du natsænkning, og når du skal på ferie, trykker du på mobilen og kan tage af sted. Det hele er bundet sammen i en digital løsning,« lyder det fra Niels B. Christiansen.

18BUSDavos-side-6-163948.jpg

Et tredje eksempel på digitalisering kan være den kraftfulde traktor, der lige nu kører rundt i en skov i Finland. Traktoren har en motor, og den har pumper, der skaber hydrauliktryk. Danfoss har ekspertisen til at lave de vitale hydraulikkomponenter og kan udforme software, som programmerer, hvordan de skal virke. Nu har virksomheden også udviklet et system, som konstant indsamler data, så man kan følge slitagen og f.eks. forudse, hvornår pumpen på højre forhjul skal udskiftes – så man kan sende reservedele i tide.

»Vi er gode til mekanik og hydraulik. Men det har været nyt for os at lave software og systemer til at udnytte de data, som ligger oppe i skyen, og ud fra det skabe en ny forretning,« siger Niels B. Christiansen.

Sæt dig på intelligensen

Sidder man med en fornemmelse af, at det er store skridt at tage for en klassisk industrivirksomhed, lyder svaret fra topchefen, at han reelt ikke har haft et valg. Det er nødvendigt at udnytte mulighederne i digitaliseringen, hvis man vil udvikle og fastholde sin forretning.

»Hvis vi ikke passer på, findes der andre virksomheder, der er gode til at kigge på data. Hvis de analyserer dem længe nok, kan de også finde ud af, hvornår pumpen går i stykker, og så ender det med, at vi står tilbage med vores pumper og motorer.«

BM

Skærer man ind til benet, lyder det centrale budskab fra Niels B. Christiansen sådan:

»Det er meget vigtigt at forstå, hvor intelligensen – eller kontrollen – befinder sig. Med intelligensen følger forretningsmulighederne. Det er en stor fordel at levere komponenterne, men hvis du kun er komponent-leverandør, er det ikke sjovt på sigt. Hvis du derimod sidder på intelligensen, bliver det interessant. Derfor er det vigtigt at komme med tidligt,« lyder hans konklusion.

Udfordringen er, at den digitale udvikling løber så hurtigt – og i så forskellige spor – at det kan være svært at overskue, hvad der vil rykke, og hvad der vil fuse ud. Derfor bliver Danfoss nødt til at følge med på flere fronter.

»Vi 3D-printer ting i dag. Det er relativt dyrt, og vi bruger det kun på udvalgte komponenter. Men man er nødt til at forestille sig det scenarie, at hvis man en dag kan 3D-printe til en kostpris, der ligner det, vi kan producere for, vil man straks kunne ændre sin supply chain og agere meget hurtigere.«

Behov for nye kompetencer

Digitaliseringen rejser også krav om nye kompetencer og organisationsformer.

Danfoss har oprustet for at kunne udvikle software. Men fremover handler det om at kunne mestre algoritmerne – det vil sige den avancerede matematik bagved, som skaber værdi i så stor skala, at små internetfirmaer på kort tid kan blive milliarder af dollar værd på baggrund af 1.000 kodelinjer.

For at få del i nye kompetencer har Danfoss opkøbt virksomheder, ansat nye medarbejdere og eksperimenteret med at lægge opgaver ud.

»Vi kalder det »Open Innovation«. Vi har købt teknologivirksomheder, hvis vi har spottet folk, der har kompetencer, som vi ikke har, og som arbejder i spændende spor. Vi har enten købt dem helt eller delvist. I nogle tilfælde har vi sagt, at de skal bruge deres kompetencer inden for vores område, men at de gerne må lave noget andet, hvis det ikke går imod vores interesser,« siger Niels B. Christiansen.

niels b christiansen

Når det gælder mindre og afgrænsede opgaver, har Danfoss eksperimenteret med at lægge dem ud på nettet, og i løbet af 24 timer kan virksomheden sidde med en løsning, som måske er udtænkt af en gruppe universitetsprofessorer eller unge tech-nørder.

Det er ikke sikkert, at alle i udviklingsafdelingen på Danfoss synes, at det er sjovt at skulle dele udfordringer med resten af verden. Men den hurdle må man over, lyder det fra chefen.

Nye magtstrukturer

Også når det gælder organisationen, er Danfoss begyndt at gå nye veje for at tiltrække talent, der kommer med vigtige kompetencer, men som ikke trives i det normale hierarki.

»Det er nyt for en klassisk industrivirksomhed at få unge ind, der er meget anderledes. Normalt har man ikke hentet en ny medarbejder direkte fra skolen og med det samme givet ham indflydelse på, hvordan man gør tingene i virksomheden. Man kom typisk ind, blev sendt rundt i verden og fik tilkæmpet sig en ledelsesfunktion. Men den praksis bliver vi nødt til at gentænke,« siger Niels B. Christiansen og fortsætter:

»De unge får måske ikke en ledelsesposition, men de kan få stor indflydelse på virksomheden, og det skal man betale dem for.«

Onsdag 2

Ifølge Niels B. Christiansen giver det helt nye magtstrukturer i organisationen, for i fremtiden er det ikke nødvendigvis ledere, der automatisk er de højstlønnede. Dem, der sidder med dyrebar specialistviden, kan være særligt værdifulde for virksomheden, og det skal belønnes, hvis de skaber gennembrud, der giver helt nye forretningsmuligheder.

»Hvis et ungt talent, kan skabe en gevinst som iværksætter, skal vi som virksomhed skabe tilsvarende incitamenter. Det er værdien af arbejdet, vi som virksomhed skal kunne belønne,« siger Niels B. Christiansen.

Han understreger dog, at de store virksomheder også repræsenterer unikke muligheder for selv de største stjernefrø i den digitale tidsalder.

»Det sjove, ved at komme ind i en stor virksomhed, er, at du arbejder med noget, der er i hele verden. Det har volumen. Du kommer direkte ind i det, og du får kolleger af tilsvarende kaliber.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere