Del : SMS
Berlingske Business

Ditlev Engel: 2013 bliver endnu sværere

pix-ditlev engel
Ditlev Engel har siden 2005 stået i spidsen for verdens største vindmølleproducent, danske Vestas Wind Systems. Foto:

Vestas-topchefen kæmper for at rette op på den omkostningsmæssige slagside, vindmøllegiganten er tynget af - og de udfordrende år er lang fra forbi.

Artiklen fortsætter under annoncen
"Vi sagde allerede i efteråret 2011, at 2012 bliver et svært år, og at 2013 bliver endnu sværere."

Sådan lyder den dystre kommentar fra Vestas-topchefen Ditlev Engel, der mandag over for Jyllands-Posten ikke lægger fingrene imellem, når det kommer til den svære tid, vindmøllegiganten oplever.

Vestas-topchefen må endnu engang sidde med regnemaskinen hen mod årets slutning og addere de megawatt, årets ordrer udgør. Det er en neglebidende opgave - specielt set i lyset af, at analytikere ikke er tilfredse med det ordrebillede, der er ved at danne sig.

Vestas indgår aftale om kreditfaciliteter

På trods af udfordringerne, så mener Ditlev Engel, at Vestas "har det rimeligt okay".

Ditlev Engel har haft nogle turbulente år, siden han i 2005 blev topchef for den danske vindmøllegigant. Han erkender i dag, at virksomheden ved hans tiltrædelse var midt i en kursmæssig grøn boble, og at omkostningerne var - og på nogle punkter stadig er - alt for store.

Problemet er blandt andet, at investeringerne i både at udvikle ny teknologi og udbygge produktionsapparatet globalt har kostet dyrt.

"Det, som vi virkelig slås med her i 2012, er, at omkostningerne på den nye teknologi løb løbsk. Det er selvfølgelig ikke godt nok, og det er en af de ting, der virkelig har ramt os i 2012. Selvfølgelig er det vores fejl, " siger han ifølge Jyllands-Posten for i samme åndedrag at pege på situationen i USA, hvor støtten til sektoren kan falde bort ved årsskiftet, som en af de store usikkerhedsfaktorer, han ikke selv er herre over:

"Men så kan man diskutere, om det er vores fejl, at det amerikanske marked måske falder med 80 procent."


Vestas-gæld_Business

På trods af usikkerhed om det vigtige amerikanske marked, virksomhedens omkostningsniveau og en investortillid, der i forhold til toppen før finanskrisen ser ud til at være helt i bund, mener Ditlev Engel, at det går den rigtige vej.

Han mener eksempelvis, at man skal se det enorme kursfald, aktien har gennemgået siden efteråret 2008, i et større perspektiv. Et fald, der har betydet, at vindmølleselskabets markedsværdi er faldet fra 140 milliarder kroner, da det gik bedst, til noget under ti milliarder kroner i dag.

"Jeg tror, at vi kommer til at opleve lidt det samme som i IT-verdenen. Omkring år 2000 skulle alle have IT, og så brast boblen. Når man ser på det i dag, har vi aldrig haft mere IT. Jeg tror, at man vil opleve det samme her," siger han ifølge avisen.

Ditlev Engel har fået nogle hårde verbale hug af skuffede aktionærer, siden krisen blev en realitet. Den tidligere bestyrelsesformand Bent Carlsen forlod sin post ved sidste generalforsamling, og der blev ytret ønske om, at topchefen fulgte trop.

pix-Morten Albæk

Det er dog ikke ensbetydende med, at Engel overvejer at gå samme vej på nuværende tidspunkt.

"Jeg har ingen planer om andet end at blive. Det rigtige tidspunkt at forlade et job på er ikke, når det går dårligt, men når det går godt," siger han ifølge Jyllands-Posten og tilføjer:

"Man kan selvfølgelig blive bedt om at gå, så er det en anden situation."

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere