Del : SMS
Berlingske Business

Det skal investorer lytte efter til Vestas-dag

Vestas2
Ditlev Engel skal i morgen forklare sig for investorer, analytikere og pressen til kapitalmarkedsdag. Foto:

Onsdag skal Ditlev Engel og resten af ledelsen hos Vestas stå skoleret for investorer, analytikere og erhvervsjournalister, når selskabet holder kapitalmarkedsdag. Her er tre bud på, hvilke emner der bliver de vigtigste.

Artiklen fortsætter under annoncen

"Mød Vestas' direktion". Sådan lyder det første punkt på agendaen, når Vestas i morgen inviterer investorer, analytikere og pressen indenfor på hovedkontoret i det nordlige Århus.

Og det kan meget vel blive et programpunkt, der kommer til at trække ud. De inviterede forventes at have masser af spørgsmål, blandt dem Jacob Pedersen, der følger Vestas for Sydbank.

"Hvad koster jeres finansielle forhold på nye ordrer? Bliver I købt af Mitsubishi? Og hvornår har I styr på jeres produktomkostningerne særligt i forbindelse med V112-møllen?", lyder analytikerens bud på, hvad han gerne selv vil have svar på.

"Det er de tre vigtigste ting. Men jeg tror godt, at vi kan udelukke at få svar på de to første", siger Jacob Pedersen."

Blikket rettet mod Japan

Investorernes øjne har været rettet mod Japan, siden Berlingske i slutningen af august kunne afsløre, at Vestas er i dialog med Japanske Mitsubishi om et samarbejde. Forventningerne er, at Vestas primære interesse omkring et samarbejde er at få styrket sin finansielle situation, mens japanerne formodes at være ude efter Vestas' teknologi og måske også kundegrundlag.

Men reelt set er der ingen konkret viden i markedet om, hvad der foregår ved forhandlingsbordene. Vestas har udelukkende bekræftet, at der er en dialog. Og Jacob Pedersen regner altså ikke med at blive klogere på den del af Vestas' forretning, når han tager til Århus i morgen.

"Det er ikke temaet for dagen. Hvis vi skulle få noget at vide om Mitsubishi i morgen, så ville det bero på et rent tilfælde, siger han til Business.dk.

Ikke klart svar på ordrebøger

Jacob Pedersen har selv i sine analyser sat fokus på, hvad han mener er et problematisk forhold mellem Vestas' finansielle situation og en katastrofal ordreindgang i tredje kvartal. Ifølge analytikeren er der sandsynligvis nogle kunder, der fravælger Vestas, fordi selskabet i øjeblikket lever på bankernes nåde. Men heller ikke på det punkt regner analytikeren med at få et klart svar fra Vestas-ledelsen.

"Jeg regner med at få et ikke-svar på det område. De vil nok sige noget om, at den lave ordreindgang er et billede på, hvordan det ellers er gået i branchen. Men den holder ikke helt. For man bliver nødt til at se på, hvor mange ordrer Vestas har fået ind siden starten af august, hvor Vestas alvorlige finansielle situation blev kendt", siger Jacob Pedersen.

Styr på omkostningerne

Han regner dog med at blive klogere på det sidste spørgsmål, nemlig hvordan det går med en vigtig akilleshæl i Vestas' forretning, de høje omkostninger særligt i forbindelse med produktionen af de vigtige V112-møller. Vestas arbejder med at få omkostningerne ned, spørgsmålet er hvor langt selskabet er nået.

- Jeg tror ikke, at vi får en dato for, hvornår Vestas er færdig med den her proces. Men vi vil nok få mere syn på dagen. Og hvis de siger, at det går hurtigere end ventet, vil det være en god nyhed", siger Jacob Pedersen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere