Berlingske Business

Det skal du holde øje med i 2017

Mand

Berlingske Business har pudset kikkerten og stillet skarpt på erhvervsåret 2017. Hvilke topchefer står for skud? Hvilke selskaber kommer på børsen? Hvem sætter den digitale dagsorden? Her er ni bud på, hvad året kan bringe.

Artiklen fortsætter under annoncen

Udskiftning ulmer i Novozymes

Efter et 2016 med en stribe markante udskiftninger blandt danske topchefer – vi nævner i flæng A.P. Møller – Mærsk, Novo Nordisk og Lego – kan den næste store udskiftning finde sted i Novozymes. Efter det dårligste aktieår i enzymvirksomheden nogensinde i 2016, hvor virksomheden nedjusterede tre gange på stribe og blev rundt regnet 30 milliarder kroner mindre værd, skal der ske noget i 2017.

Investorernes tillid til Novozymes skal genskabes, efter at virksomheden ad flere omgange har været for optimistisk og tilsyneladende har mistet noget af grebet om kundernes præferencer.

Jesper
For abonnenter LÆS MERE : Hvornår kommer spareplanen i Novozymes?


Presset på indtjeningen skaber behov for en spareplan – ikke just noget de er vant til i Novozymes. Det kan også bringe en udskiftning i topledelsen på dagsordenen. Det kan være en ændring på topchefposten, hvor Peder Holk Nielsens sidder. Men indkaldelsen til forårets generalforsamling kan også meget vel rumme en meddelelse om, at formanden siden 2000, Henrik Gürtler, forlader sin post, og der skal findes en ny formand.

Stort jubilæumsår i Silkeborg

Der er faldet ro over finansen. Sådan da. Bankerne tjener igen bunker af penge, men Nordea kæmper med sin troværdighed, og det gør det svært for den svenske bank at finde fodfæste i Danmark.

Det må forventes, at indholdet og detaljerne i de kommende Basel IV-krav til kapital kommer på plads i 2017. Den udfordring bliver ikke den sværeste for Nordea. For Nordea handler det i 2017 derimod om at få vendt den negative spiral, så alt, hvad Nordea rører ved, ikke pr. automatik giver dårlig omtale.

billede nordea

Nordea i Danmark er pr. 1. januar 2017 blevet omdannet til en filial. Spørgsmålet er, om en begyndende faldende indtjening og et dårligt image kan styres på ret kurs fra Stockholm.

Det er tvivlsomt, og derfor kan 2017 blive året, hvor Nor­deas danske forretninger på ledelsesplan skal have en større renovering.

I Silkeborg går Jyske Bank-chefen igennem 20 år, An­ders Dam, og tygger på, om tidspunktet, som samtidig er bankens 50-års jubilæumsåret, er det rette for et chefskifte.

Det er et godt gæt. Men bliver det virkelig John Fisker fra succesrige Ringkjøbing Landbobank, der skal tage over?

Carlsberg-boss til afgørende eksamen

Carlsbergs topchef, Cees ’t Hart, skal vise sit værd i 2017 og bevise, at bryggeriets formand, Flemming Besen­bacher, så rigtigt, da han i 2014 overtalte hollænderen til at gå om bord i det danske ølklenodie med den bundne opgave at vende års stagnation til en langt bedre indtjenende forretning. Hart lancerede i 2016 spareplanen Funding The Journey, der skal give besparelser på halvanden til to mia. kr. årligt i Carlsberg. I 2017 skal den stå sin afgørende prøve og vise sig i konkrete besparelser. Spareplanen hænger tæt sammen med Harts store strategiplan for Carlsberg, Sail22, for den skal tilvejebringe den finansielle fleksibilitet, så Carlsberg igen kan satse offensivt og rent faktisk begynde at vokse igen. Hart har sat sit job ind på, at det lykkes, så mon ikke han allerede har et ret godt indtryk af, at Carlsberg og Funding The Journey er på rette vej, og at effektiviseringstiltagene vil vise resultater i 2017.

Top
For abonnenter LÆS MERE : Carlsberg vil sælge øl på træflasker

Pyha, det bliver et pokkers udfordrende år for Mærsk

For A.P. Møller - Mærsk blev 2016 et historisk tumultarisk opbrudsår. Men rolig nu, 2017 bliver sværere, for i år skal løsningerne findes. Opsplitningen skal gøres konkret. Transport og logistik for sig og olie­relaterede forretninger for sig.

Drivkraften i første del af den omstilling er topchefen Søren Skou. Men han fortsætter imidlertid sin karriere i rederiet, det børsnoterede A.P. Møller - Mærsk.

SHIPPING-FUEL/

Så hvem får da det øverste ansvar med at finde et nyt hjem til energiforretningerne? Tjah, bum-bum-bum ... Og kan man forestille sig et formandsskifte allerede i 2017? Ja, det kan man godt.

Er det også i 2017, at den nye Mærsk-generation ved Robert Uggla for alvor træder i karakter? Han er blevet sat ind som direktør for A.P. Møller Holding og skal herfra forvalte Mærsk-familiens vidtfavnende interesser. Robert Uggla træder næppe op på den store, offentlige scene i 2017. Ingen tvivl om at hans rolle i Mærsk-familien bliver stærkere og stærkere, men et godt gæt er, at han foreløbig vil operere meget diskret – med loyale rådgivere omkring sig.

Bestseller-milliardærens digitale projekt X

Han har haft travlt med at investere igen i år, den velhavende Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen. Han har øget sin ejerandel i det digitale supermarked Nemlig.com, han har overtaget Normal- kæden, og han har investeret i den digitale modetøjsvirksomhed ­Miinto for bare at nævne nogle stykker.

Bag de mange opkøb arbejder Anders Holch Povlsen parallelt med at realisere sin vision om at skabe en samlet digital platform, som kan servicere både private forbrugere og virksomheder som kunder. I Amsterdam har han over 100 IT-medarbejdere siddende, der arbejder med e-commerce.

Billede

Men selv om det er i regi af Bestseller, har Holch adskillige gange vist, at han formår at gå på tværs af grænserne i sine investeringer og at udnytte synergierne.

Anders Holch Povlsens store digitale forbilleder er eBay og kinesiske Ali- baba. Holchs samlede digitale projekt vil – måske – få milliardærens mange store og små opkøb de senere år til at give mere mening for omverdenen.

2017 kan blive året, hvor sløret løftes for Holchs forkromede digitale projekt.

Tyra har ondt i fødderne

Nå, så må vi til det. Kampen om Nordsøen er blevet skudt i gang, og i 2017 skal der igen-igen tages store, vidtrækkende beslutninger om olien og gassen i den danske del af Nordsøen. Du kan lige så godt vænne dig til navnet Tyra. Det enorme gasfelt i Nordsøen, som har tjent både Danmark og operatøren Mærsk supergodt i et par årtier. Men Tyra er ikke, hvad Tyra har været. Tyra synker, og Mærsk har »truet« med at lukke og slukke allerede i 2018, hvis selskabet ikke via skatten får hjælp fra staten til igen at få fast grund under Tyras fødder. Men det koster milliarder og atter milliarder.

MODE

Som altid ved aftaler om Nordsøen er fronterne blevet trukket skarpt op. En hanekamp skal der til. Men rolig nu, de finder selvfølgelig en ordning, begge kan være tilfredse med. Om der så også findes et dansk fællesskab på olieområdet i Nordsøen er straks mere tvivlsomt. DONG har sat sin olie til salg, Mærsk vil vistnok beholde sin olie – lidt endnu. Kan der findes investorer på børsen til det?

Tømmermænd på det danske børsmarked

Efter et historisk godt år for nynoteringer på fonds­børsen i København står 2017 til at blive en mere trist oplevelse. Store nynoteringer med international gennemslagskraft såsom DONG Energy, Nets og til en vis grad Scandinavian Tobacco Group fik det helt brede smil frem hos for den danske chef for noteringer, Carsten Borring. Men det smil kan han godt tørre af, for 2017 bliver en fuser. De store børskandidater, der er i horisonten, er ikke helt klar. Det gælder bl.a. Nykredit, som nok først er klar i 2018. Det samme gælder den ekspansive detailkæde Tiger, som ejes af kapitalfonden EQT. Efter alt at dømme vil EQT vente lidt endnu med at skyde tigeren af. Så er der KMD, som ejes af kapitalfonden Advent. Egentlig arbejdes der på en notering af KMD, men efter det udskældte forløb om noteringen af Nets, som også ejes af Advent, og som blev kritiseret for at have solgt Nets til aktiemarkedet for dyrt, kan det give Advent incitament til at vente med KMD, så investorerne får Nets lidt mere på afstand. Dertil kommer, at KMD er under heftig kritik fra flere store kunder, herunder den danske stat og kommunerne. Heller ikke den bedste base at søge en børsnotering fra.

Han skal træde ud af skyggen

Hovsa, nu skal verdens bedste topchef, Lars Rebien Sørensen, tituleres som »tidligere« topchef i Novo Nordisk. Det giver plads til den nye Mr. Novo Nordisk, Lars Fruergaard Jørgensen.

Det voldsomme kurstab i 2016 har gjort det lettere for Lars Fruergaard Jørgensen at tage over, men han må affinde sig med at blive sammenlignet med sin forgænger, præcis som Lars Rebien Sørensen i sine første år skulle leve i skyggen af sin forgænger, Mads Øvlisen.

Fruergaard skal finde sin egen stil. Ikke mindst på det kommunikationsmæssige område. Omverdenen er vant til, at Novo Nordisk-top­chefen i klare vendinger evner at kommunikere det samfundsansvar, som er blevet en del af DNAet hos insulingiganten.

Fredag - Lars Rebien

Lars Fruergaard Jørgensen kan næppe slå igennem ved alene at lægge navn til besparelser og effektiviseringsprogrammer. Der skal visioner til.

Så hvad skal være den nye topchefs brand? Et brud med Lars Rebien Sørensens klare fokuseringsstrategi? Næppe. I øvrigt sidder forgængeren stadig i Novo-systemet.

Og kan Fruergaard fastholde sin rival til topchefposten, Jakob Riis, på den vigtige post i USA? Om et år er vi meget klogere.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen