Del : SMS

Den sidste Lego-kritiker er overbevist

Lego_kritik_Business
Overskrift
»Det er svært at være kritisk over for nogen, som giver så mange penge til kommunen, og så synes jeg også, at det væsentligt at få med, at familien opfører sig ordentligt og respektabelt,« siger Ole Marcussen, der som byrådsmedlem i Billund Kommune og tidligere lokalformand i fagforbundet 3F ellers tidligere har været skeptisk over for Legos dominans i Billund.
 
 

Milliongaver fra Lego og et væld af møder med Lego-toppen skabte engang bekymring for demokratisk underskud i Billund Kommune. Men i dag er kritikken forstummet fra selv den skarpeste Lego-kritiker i kommunen. »For Lego kræver ikke noget til gengæld,« siger den omvendte kritiker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis der er én familie i Billund Kommune, som man i hele byrådssalen fra venstre til højre har respekt for og nødigt vil undvære i kommunen, er det Lego-familien. Byrådsmedlemmerne er også begejstrede for Lego-koncernens daglige ledelse, Legos fonde og Legos ideer til en bedre kommune. Ikke mindst værdsætter man i byrådet de mange millioner kroner, som flyder fra Lego til kommunale projekter i tilknytning til skoler, bibliotek teater og mere.

Samarbejdet mellem verdens næststørste legetøjskoncern og den sydjyske kommune er blevet tættere og tættere de seneste ti år, lyder det i dag fra Ole Marcussen, medlem af økonomiudvalget i Billund Kommune. Udbygningen af samarbejdet er sket i takt med, at Legos forretning er gået fra krise til succes, og legetøjskæmpen har fået flere penge at investere i et godt forhold til nærmiljøet. Og ikke mindst til Billund Kommune.

De store pengedonationer og investeringer gør, at Lego og familien i dag er omgivet af respekt og taknemmelighed på kommunens rådhus.

»Uden Lego ville vi have været en almindelig småkedelig kommune, der havde lidt svært ved at finde finanser. Lego har bidraget med en masse til vores kommunes økonomi. Også indirekte i form af deltagelse i forskellige projekter,« siger Ole Marcussen, der, inden han blev medlem af Lokallisten, har været medlem af SF og været formand for den lokale 3F-afdeling.

lego

Samlet set har Lego-koncernen og fonde givet tilsagn om støtte og investeringer for anslået over én mia. kroner i projekter og andet, som kommer Billund Kommune og byens borgere til gode. Med så mange penge på spil kan det være svært at kritisere Lego.

»Det er svært at være kritisk over for nogle, som giver så mange penge til kommunen, og så synes jeg også, at det er væsentligt at få med, at familien opfører sig ordentligt og respektabelt,« siger Ole Marcussen.

Andre steder giver penge indflydelse, men det sker ikke i Billund, understreger kommunalpolitikeren.

»Lego påvirker ikke det politiske system. For Lego kræver ikke noget til gengæld,« fastslår han.

Den version flugter med udlægningen fra borgmester i Billund Kommune, Ib Kristensen.

»Alle vil udviklingen i Billund by. Især handelslivet har råbt på udviklingen i mange år. Nu kommer den, og vi kunne ikke ønske os en bedre partner end Lego. Lego har historisk været en stor del af udviklingen af Billund By, men det er altid sket med respekt for demokratiet, og sådan er det også nu. Kjeld Kirk Kristiansen har passion for udviklingen af Billund, og det skal vi være taknemmelige for,« sagde Ib Kristensen i går til Berlingske Business Søndag.

pix-lego

Enkelte gange har der været debat om Lego-imperiets indflydelse på Billund Kommune og det lokale demokrati, men det er efterhånden ved at være en del år siden. Det skete, da visionen om at gøre Billund til »Børnenes Hovedstad« skulle udformes. Børnenes Hovedstad eller Capital of Children begyndte at tage form omkring 2009, da arkitektfirmaet Årstidernes Arkitekter fra Silkeborg vandt en konkurrence om en ny vision for Billund udskrevet af Billund Kommune. Arkitektfirmaet vandt året efter opgaven om at opføre et stort, markant kontorbyggeri for Lego tæt ved midtbyen. Hurtigt kom topfolk fra Lego, herunder også Legos ejer og æresborger i Billund, Kjeld Kirk Kristiansen, da også ind over visionen, og de satte ifølge Ole Marcussen deres præg på den.

»Jeg vil ikke sige, at jeg var kritisk, men jeg rejste spørgsmål til det i begyndelsen. Min bekymring var, at vi i kommunen bare blev vedhæng til et Lego-projekt. Hvis vi var det, skulle vi vide, at det var det, vi var,« siger han og fortæller, at det førte til debat om Legos indflydelse på det lokale demokrati.

Legoskib

»Vi tog nogle diskussioner, for vores vision om »Børnenes Hovedstad« skulle jo ikke kun være Legos projekt, og vi skal ikke bare understøtte Lego i noget, som kun er til gavn for Lego. Jeg oplever, at vi helt fra starten var inde og markere, at sådan skal det selvfølgelig også være. Men Lego har jo nok lidt mere power end kommunen. Det er helt uomtvisteligt, og selvfølgelig har der været lidt snak om det,« siger Ole Marcussen, der kalder den gamle debat for »en krusning« på overfladen.

»Generelt vil jeg sige, at det er et fantastisk projekt, som vi er meget heldige at være en del af,« siger Ole Marcussen og fortæller, at der ikke har været debat i byrådet om Legos indflydelse på lokaldemokratiet siden dengang.

legoland

Selv har Ole Marcussen svært ved at pege på nogle byrødder, som stiller sig kritisk over for kommunens tætte samarbejde med Lego.

»Jeg må nok erkende, at jeg måske om nogen gerne vil være kritisk, men jeg er meget positivt over for den udvikling, der har været, og jeg er også meget positiv for visionen om »Børnenes Hovedstad«. Jeg er sikker på, at vi som kommune kommer til at profitere af den,« siger Ole Marcussen.

Kjeld Kirk Kristiansen er blevet tilbudt et interview, men han giver ikke interview eller kommentarer, oplyser Lego Fondens presseafdeling.

pix-lego

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere