Del : SMS
Berlingske Business

Dansk forskning: Pirattjenester skader ikke filmindustrien

dotcom
Den farverige tysk-finske tidligere hacker, Kim Dotcom, blev tidligere i år anholdt ved en James Bond-lignende aktion i New Zealand efter anmodning fra det amerikanske forbundspoliti FBI, som anklager ham for at stå bag verdens største fildelingstjeneste, Megaupload, som siden blev lukket efter at være beskyldt for at være en gigantisk hælercentral. Foto:

Et banebrydende forskningsprojekt fra CBS ser ud til at slå en pæl igennem forestillingen om, at ulovlig fildeling på nettet går ud over filmindustrien. Forskningsprojektet er foretaget i kølvandet på den historiske lukning af den gigantiske pirattjeneste Megaupload.

Artiklen fortsætter under annoncen

Megaupload var uhyre profitabel, og sagen viste sig at være mere kulørt end først antaget, da det kom frem, at den var opfundet af en tysk-finsk hacker, der tilmed hed Kim Dotcom, og som levede et næsten hollywoodagtigt liv i sus og dus med private jetfly, helikoptere, luksusbiler og luksusejendomme.

Når filmindustrien lukker fildelingstjenester på nettet i kampen mod pirateri, er indsatsen måske nyttesløs og pengene ligefrem spildt. Det kan nemlig ikke dokumenteres, at lukning af fildelingstjenester på nettet medfører øget økonomisk aktivitet i filmindustrien.

Sådan lyder en af de tidlige konklusioner i et opsigtsvækkende forskningsprojekt fra CBS, der fra sin spæde start har taget sig yderst kontroversielt ud især hos filmindustrien selv.Forskningsprojektet tager udgangspunkt i den stærkt omtalte lukning af fildelingstjenesten Megaupload, der på et tidspunkt var så stor, at den ifølge deres egne målinger stod for op mod fire procent af al trafik på hele internettet. Tjenesten tilbød brugerne en slags internetbaseret drev, og når man lagde filer som film, musik og software op på drevet, kvitterede Megaupload med at returnere et link, der kunne bruges til at hente filen ned igen. Disse links var dog offentligt tilgængelige, så alle kunne hente alt, der lå på Megauploads servere. Det gjorde tjenesten til en kæmpe central for download af film.

Ingen effekt

Megaupload er nu lukket, og det var lukningen, der gav forskerne mulighed for at studere effekten på omsætningen i filmindustrien. Selv om forskningsprojektet er i en tidlig fase, har delresultaterne allerede vakt voldsom opsigt.»Vi blev selv ret overraskede over resultatet. Det viste sig nemlig, at lukningen af Megaupload ikke medførte flere folk i biograferne. Faktisk ser det ud til, at færre så de små film efter lukningen,« siger Jörg Claussen, der forsker ved institut for Innovation og Organisationsøkonomi ved CBS.Han har sammen med en forsker ved universitetet i München undersøgt 1.344 film i 49 lande i en periode, der strækker sig helt tilbage til 2007, hvor Megaupload startede sine aktiviteter, og så frem til uge 35 i år en rum tid efter lukningen den 19. januar. Logisk ville man måske forvente, at lukningen af verdens største fildelingstjeneste ville medføre et boom i omsætningen af de undersøgte film. Men forskerne har ikke været i stand til at dokumentere, at lukningen har været til gavn for filmindustrien. Faktisk måske tværtimod.»De mindre film kan måske endda være blevet påvirket negativt. En teoretisk forklaring kan være, at de mindre film ofte ikke har noget markedsføringsbudget og derfor lever på, at folk får dem anbefalet af deres venner. Ses der mange film via Megaupload, vil det også ofte medføre flere anbefalinger og derfor også flere, der vælger at gå i biografen for at se filmen,« siger Jörg Claussen.

Anderledes for de større

Han understreger dog, at det ser anderledes ud for de større film, der har store markedsføringsbudgetter. De kan godt trække publikum til uden at blive spredt viralt via nettet.

Forskningsresultaterne har allerede været omtalt i amerikansk presse, og her var responsen overvældende og ofte mere præget af følelser end af egentlig rationel, videnskabelig kritik. Det kom bag på forskerne.»Vores forskning tager jo ikke politisk standpunkt. Det er bare research. Vi har rapportereret de resultater, vi fandt, og havde ikke noget ønske om at provokere. Var vi nået frem til et andet resultat, havde vi også fremlagt det, for vores ønske var at præsentere noget videnskab, debatten kan bygge på. Derfor vil jeg heller ikke udtale mig om, hvorvidt kampen mod pirateri er misforstået,« siger forskeren.Han nævner samtidig, at der fortsat forestår en opgave med at undersøge andre områder, eksempelvis streamingtjenesterne.»Men billedet af en pirat som en, der aldrig vil betale for medieindhold, er måske ikke det rigtige,« siger han.De senere år har der været massevis af sager mod både selve fildelerne og mod de selskaber, der gør fildeling mulig. Op gennem 00erne var det netop den danske kamp mod piratkopier, der vakte international opsigt. Det skete, da Antipiratgruppen (nu Rettighedsalliancen) i 2006 fik succes med at få en kontroversiel fogedretskendelse mod Tele2 (nu Telenor), der påbød teleselskabet at lukke for kundernes adgang til den russiske musiktjeneste AllofMP3. Siden er kampen taget til i styrke, og Rettighedsalliancen fremstår i dag oftest som sejrherre. Maria Fredenslund, der som leder af alliancen også repræsenterer filmindustrien, finder forskningen interessant men også blottet for afgørende ny viden.»Det er at se filmbranchen gennem et nøglehul. Der skal mere til end blot biografindtægter til at vurdere en films omsætning. Samtidig skal man tænke på, at Megauploads publikum var der, fordi de store blockbusterfilm var der. Uden publikum ville de små film heller ikke have fået nogen synlighed,« siger hun.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere