Del : SMS
Berlingske Business

Dansk eksport til Sydkorea boomer

15BUSPix-Finn-Riisdahl-DEIF.jpg
Underdirektør for virksomheden DEIF i Skive, Finn Risdahl, flytter til Seoul i Sydkorea for at være tæt på virksom­hedens samarbejdspartnere i landet. ?Foto: Bo Amstrup

Den danske eksport til Sydkorea har boomet i 2015. Det skyldes især, at de små og mellemstore virksomheder har opdaget markedet, vurderer DI. Væksten kommer efter et efterslæb.

Artiklen fortsætter under annoncen

Om 14 dage bliver Skive skiftet ud med Seoul for Finn Risdahl fra den danske virksomhed DEIF. Selskabet, der leverer styringsløsninger til energisystemer på blandt andet skibe, kraftværker og vindmøller, har besluttet sig for at overtage sin lokale distributør i Syd­korea og selv slå en bod op i det asiatiske land fra og med 1. januar.

»Vi åbner vores eget selskab, fordi vi vil tættere på vores kunder. Vi har fundet, at markedet har en størrelse, hvor det er væsentligt, at vi selv har en fornemmelse af, hvad der foregår, og det kan man ikke have gennem en distributør,« siger Finn Risdahl, der er underdirektør i DEIF.

malene Birger

»Korea er jo i dag en af verdens største skibsbygningsnationer, så rent strategisk for DEIF er det vigtigt at være til stede på et sted, der har så stort potentiale.«

Når Finn Risdahl om små 14 dage lander i Sydkorea, kan han formentlig sagtens finde nogle danskere at dele en Carlsberg med, hvis det bliver for meget med den lokale Soju-likør.

Den danske eksport til Sydkorea boomer nemlig i øjeblikket, viser eksporttal, som Dansk Industri (DI) har samlet til Berlingske. Fremgangen i 2015 alene har været på 25 procent, så der nu eksporteres for 6,9 milliarder kroner rød-hvide varer og tjenester til Sydkorea.

»Væksten i dansk eksport til Sydkorea har over det seneste år taget et ordentligt hop opad – og har ligefrem overhalet eksportvæksten i EU15-landene. Det viser, at når danske virksomheder får bedre markeds­adgang på vigtige eksportmarkeder, får det også en afsmittende og positiv effekt på eksporten,« siger Peter Thagesen, afsætnings­politisk chef i DI.

Mogens Jensen og Kronprinsparret på eksportfremstød i Tyskland

Fra slæbespor til fremgang

Sydkorea har ifølge Verdensbanken den trettende­største økonomi på kloden – lige under Australien og lige over Spanien. Det er altså langtfra et lille marked, de danske virksomheder er ved at kæmpe sig ind på, men med en samlet dansk udenrigshandel på omkring 1.000 milliarder kroner udgør Sydkorea med sine 6,9 milliarder kroner en meget lille del af det samlede eksportbillede.

Eksporten var dog helt nede på 3,9 milliarder kroner i 2010, der var det sidste år, inden EUs frihandelsaftale med Sydkorea trådte i kraft.

Danmark hang dog ganske voldsomt i slæbesporet de første år efter aftalens indgåelse, hvor den europæiske union som helhed havde noget større vækst i sin eksport end Danmark.

Så sent som i september 2014 offentliggjort DI en analyse, der viste, at Danmarks eksport til Sydkorea lå 2,2 milliarder kroner lavere, end den ville have gjort, hvis vi have fulgt det generelle europæiske væksttempo.

08BUSRUSSIA.jpg

»Det er mit indtryk, at de store virksomheder i EU-kredsen har været relativt gode til straks at udnytte de muligheder, som aftalen gav. Men vi har mange mindre og mellemstore virksomheder i dansk erhvervsliv, og det har taget længere tid, før de er blevet opmærksomme på de samme muligheder. Det kræver massiv oplysning – en opgave, vi nok må erkende, vi undervurderede lidt,« siger Peter Thagesen til Berlingske.

»DI har siden i samarbejde med ambassaden i Seoul og Skat gennemført en række informationsseminarer rundt i Danmark for interesserede virksomheder. Det er vores oplevelse, at det har bidraget til, at flere virksomheder har fået øjnene op for aftalens muligheder.«

08BUSSamuel Waldorph (3).jpg

Sydkorea vil have maskiner

Den største eksport til Sydkorea fra Danmark er maskiner og tilbehør til industrien, som DEIF også leverer. Denne kategori har fundet sig et stabilt, højere lejde end før frihandelsaftalen, men har det ifølge Udenrigsministeriets Eksportfokus med at variere alt efter, om A.P. Møller - Maersk har placeret en ordre på nye skibe i Sydkorea.

JAPAN-ECONOMY/BOJ

Sådan en type ordre genererer ordrer til danske underleverandører. For DEIF vil man dog ikke lade sin koreanske skæbne afhænge af, om Esplanaden eller andre rederier for den sags skyld lægger sine ordrer i Sydkorea. Selskabet flyttet også til landet for at kunne levere måleinstrumenter til de store, syd­koreanske kraftværksproducenter – og følge den ud i verden.

»Det er ikke bare for at få markedet i Korea, det er også for at få ordrer fra det, som de koreanske producenter fremstiller. Det er med øje på, at vi kan lave en indsats lokalt i Korea, der medfører, at vi kan have en fordel uden for Korea,« siger Finn Risdahl,

»Vi har også en tro på, at det vil gavne os, at vi nu tager skridtet og etablerer et kontor. På den måde viser vi, at vi har turdet investere i landet.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere