Del : SMS
Berlingske Business

Danfoss-topchef vil investere sig til vækst i surt marked

RB PLUS Verdens crème de la crème samles på ny
Arkivfoto 2015 af Danfoss' administrerende direktør Niels B. Christiansen. (Foto: Keld Navntoft/Scanpix 2016) Foto:

Trods et år med kamp for at vinde markedsandele og massive investeringer i vækst, er evnen til at tjene penge intakt hos den sønderjyske industrikoncern Danfoss. Danfoss' pengekasser bugner og skal bruges til at skabe vækst i et svært marked.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danfoss topchef Niels B. Christiansen er fortsat klar til at købe op for at sikre væksten i den sønderjyske industrikoncern i et globalt marked, der også i 2016 ser ud til at være mere præget af modvind end medvind.

Niels B. Christiansen

Selskabets omsætning voksede i 2015 med 11 pct. målt i danske kroner til 38 mia. kr. Regner man valutaeffekterne fra, blev væksten dog kun på fem pct., og trækker man også effekten af opkøbet af den finske elektronikvirksomhed Vacon i slutningen af 2014 fra, er Danfoss’ kerneforrening kun vokset yderst beskedent.

Ifølge Niels B. Christiansen tyder alt på, at 2016 også bliver et år, hvor den globale økonomi vil være svag, gennemskueligheden lav og udsvingene store.

Bitten

Af samme grund har Danfoss’ topchef i år ikke sat konkrete mål for, hvor meget omsætningen skal vokse. Målet er at forsvare og vinde markedsandele og at vokse gennem opkøb.

»Verdensmarkedet er som det er, men vi har taget en række vækstinitiativer, som skal sikre, at vi vokser hurtigere end gennemsnittet og vinder markedsandele, samtidig med, at vi fastholder indtjeningsmarginen. Det synes jeg er ret ambitiøst,« siger Niels B. Christiansen.

»Vi vil gerne købe op, hvis det giver mening og er med til at sikre fremtidig vækst, og der er opkøbsmuligheder. Men vi føler os ikke pressede til at købe op. Vi vil kun foretage opkøb, når det er rigtigt for os,« siger Niels B. Christiansen, der har et solidt økonomisk fundament for at købe op, hvis det bliver aktuelt.

Prinsedåb Møgeltønder Kirke - Pool 4

Indtjeningsmaskinen Danfoss er nemlig fuldstændig intakt, selvom den sønderjyske industrikoncern har måttet kæmpe hårdt for at vokse i 2015.

Når man ser på bundlinjen, det vil sige overskuddet efter skat, satte Danfoss rekord med et plus på 2,6 mia. kr. Det frie cashflow før opkøb ligger stabilt på 3,4 mia. kr. og har ligget deroppe omkring de seneste tre-fire år. Samtidig er det lykkedes at afdrage så meget på gælden, at Danfoss igen ligger under de to pct. af driftsindtjeningen (EBITDA), som koncernen har som grænsen for, hvor stor gæld, den vil sætte sig i.

RB PLUS Verdens crème de la crème samles på ny

Det er sket, selvom driftsindtjeningensmarginerne både før afskrivninger, hensættelser og andre særlige forhold (EBITDA) og efter (EBIT) ligger under 2014-niveau med henholdsvis 16,2 pct. og 10,8 pct. Udviklingen er en konsekvens af tre ting.

For det første integrationen af Vacon. For det andet de svære markedsvilkår for flere af Danfoss’ forretningssegmenter, som blandt andet har betydet, at Danfoss har valgt at investere massivt i de vækstlommer, der trods alt er rundt omkring.

18BUSDanfoss-Davos-195008.jpg

Endelig har Danfoss øget sine investeringer i forskning og udvikling.

»Sidste år brugte vi 1,6 mia. kr. eller 4,2 pct. af omsætningen på at udvikling nye innovative produkter. Det er det højeste nogensinde, og det har vi gjort, fordi nye, innovative produkter er en vej til at flytte markedsandele. Investeringerne vil betyde, at vi er ret langt fremme i skoene med hensyn til nye produkter i 2016,« siger Niels B. Christiansen.

Men investeringerne i markederne og udvikling af nye produkter har ikke været større, end at Danfoss har kunnet sætte overskudsrekord og styrke sin position til yderligere opkøb.

18BUSDavos-side-6-163948.jpg

Når det er lykkedes at holde styr på indtjeningen og vokse og i flere tilfælde tage markedsandele, selvom 2015 har været et besværligt år, skyldes det at fundamentet i Danfoss er på plads.

Selskabet har siden 2010 været igennem en turn around, hvor målet har været, at øge produktiviteten og gøre virksomheden mere effektiv og tilpasningsdygtig med strategien Core and Clear.

Resultaterne har gjort Niels B. Christiansen til en af de mest populære topchefer i dansk erhvervsliv. Og en af de bedst lønnede. Ingen kender Danfoss-bossens præcise løn, men ifølge årsrapporten 2015 delte han og de to øvrige medlemmer af koncernledelsen 99 mio. kr. i løn, bonus og pension sidste år mod 83 mio. kr. i 2014.

niels b christiansen

Ifølge Niels B. Christiansen er fokus på produktivitet en blivende ting, som Danfoss skal fortsætte med, uanset om det går op eller ned på markederne. Helt konkret betyder det, at antallet af fuldtidsansatte i Danfoss er faldet med knap 700 til 23.420 ansatte ved udgangen af 2015, trods opkøb og en organisk vækst på fem pct.

Tallene dækker over, at der er blevet oprustet på medarbejder fronten i blandt andet Nordamerika, Mellemøsten, Afrika og Tyrkiet og dele af Europa, samtidig med, at fabrikker er blevet lagt sammen rundt om i verden og især i Europa.

Onsdag 2

»Generelt set sørger vi for at have det rette antal fabrikker de rigtige steder. Vi forsøger hvert år at blive mere produktive. Det er én af nøglerne til at blive ved med at være konkurrencedygtige. Det har vi også gjort i år,« siger Niels B. Christiansen.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere