Del : SMS
Berlingske Business

Danfoss-topchef vil investere sig til vækst

17BUSPix-Niels-B-Christians.jpg
Danfoss’ øverste chef, Niels B. Christiansen, har gennemført en markant effektivisering og tilpasning af koncernens fabrikker rundt i verden siden 2010. Det har gjort ham til en af de mest populære topchefer i dansk erhvervsliv. Og en af de bedst lønnede. Arkivfoto: Emil Hougaard

Trods et år med kamp for at vinde markedsandele og massive investeringer i vækst er evnen til at tjene penge intakt hos den sønderjyske industrikoncern Danfoss. Danfoss er bundsolid, og pengekassen bugner og bruges til at købe vækst i et svært marked.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danfoss-topchef Niels B. Christiansen er fortsat klar til at købe op for at sikre væksten i den sønderjyske industrikoncern i et globalt marked, der også i 2016 ser ud til at være mere præget af modvind end medvind.

Selskabets omsætning voksede i 2015 med 11 pct. målt i danske kroner til 38 mia. kr. Regner man valutaeffekterne fra, blev væksten dog kun på fem pct., og trækker man også effekten af opkøbet af den finske elektronikvirksomhed Vacon i slutningen af 2014 fra, er Danfoss’ kerneforretning kun vokset yderst beskedent.

Niels B. Christiansen

Ifølge Niels B. Christiansen tyder alt på, at 2016 også bliver et år, hvor den globale økonomi vil være svag, gennemskueligheden lav og udsvingene store.

Af samme grund har Danfoss’ topchef i år ikke sat konkrete mål for, hvor meget omsætningen skal vokse. Målet er at forsvare og vinde markedsandele og at vokse gennem opkøb.

»Verdensmarkedet er, som det er, men vi har taget en række vækstinitiativer, som skal sikre, at vi vokser hurtigere end gennemsnittet og vinder markedsandele, samtidig med at vi fastholder indtjeningsmarginen. Det, synes jeg, er ret ambitiøst,« siger Niels B. Christiansen.

»Vi vil gerne købe op, hvis det giver mening og er med til at sikre fremtidig vækst, og der er opkøbsmuligheder. Men vi føler os ikke pressede til at købe op. Vi vil kun foretage opkøb, når det er rigtigt for os,« siger Niels B. Christiansen, der har et solidt økonomisk fundament til at købe op, hvis det bliver aktuelt.

Indtjeningsmaskinen Danfoss er nemlig fuldstændig intakt, selv om den sønderjyske industrikoncern har måttet kæmpe hårdt for at vokse i 2015.

Når man ser på bundlinjen, det vil sige overskuddet efter skat, satte Danfoss rekord med et plus på 2,6 mia. kr. Det frie cash flow før opkøb ligger stabilt på 3,4 mia. kr. og har ligget deroppe omkring de seneste tre-fire år. Samtidig er det lykkedes at afdrage så meget på gælden, at Danfoss igen ligger under de to pct. af driftsindtjeningen (EBITDA), som koncernen har som grænsen for, hvor stor gæld den vil sætte sig i.

Det er sket, selv om driftsindtjenings­marginerne både før afskrivninger, hensættelser og andre særlige forhold (EBITDA) og efter (EBIT) ligger under 2014-niveau med henholdsvis 16,2 pct. og 10,8 pct.

Bitten

Tre afgørende faktorer

Udviklingen er en konsekvens af tre ting: For det første integrationen af Vacon. For det andet de svære markedsvilkår for flere af Danfoss’ forretningssegmenter, som blandt andet har betydet, at Danfoss har valgt at investere massivt i de vækstlommer, der trods alt er rundt omkring. Endelig har Danfoss øget sine investeringer i forskning og udvikling.

»Sidste år brugte vi 1,6 mia. kr. eller 4,2 pct. af omsætningen på at udvikle nye innovative produkter. Det er det højeste nogensinde, og det har vi gjort, fordi nye, innovative produkter er en vej til at flytte markedsandele. Investeringerne vil betyde, at vi er ret langt fremme i skoene med hensyn til nye produkter i 2016,« siger Niels B. Christiansen.

Men investeringerne i markederne og udvikling af nye produkter har ikke været større, end at Danfoss har kunnet sætte overskudsrekord og styrke sin position til yderligere opkøb.

RB PLUS Verdens crème de la crème samles på ny

Når det er lykkedes at holde styr på indtjeningen og vokse og i flere tilfælde tage markedsandele, selv om 2015 har været et besværligt år, skyldes det, at fundamentet i Danfoss er på plads.

Effektiviseringer

Selskabet har siden 2010 været igennem en turnaround, hvor målet har været at øge produktiviteten og gøre virksomheden mere effektiv og tilpasningsdygtig med strategien Core and Clear.

Resultaterne har gjort Niels B. Christiansen til en af de mest populære topchefer i dansk erhvervsliv. Og en af de bedst lønnede. Hvor meget Niels B. Christiansen præcis tjener er ikke oplyst. Men sidste år fik koncernledelsen i Danfoss, der består af tre personer, inkl. topchefen selv, 99 mio. kr. i løn, bonus og pension mod 83 mio. kr. i 2014.

Onsdag 2

Ifølge Niels B. Christiansen er fokus på produktivitet en blivende ting, som Danfoss skal fortsætte med, uanset om det går op eller ned på markederne. Helt konkret betyder det, at antallet af fuldtidsansatte i Danfoss er faldet med knap 700 til 23.420 ansatte ved udgangen af 2015, trods opkøb og en organisk vækst på fem pct.

Tallene dækker over, at der er blevet oprustet på medarbejderfronten i blandt andet Nordamerika, Mellemøsten, Afrika og Tyrkiet samt dele af Europa, samtidig med at fabrikker er blevet lagt sammen rundt om i verden og især i Europa.

»Generelt set sørger vi for at have det rette antal fabrikker de rigtige steder. Vi forsøger hvert år at blive mere produktive. Det er én af nøglerne til at blive ved med at være konkurrencedygtige. Det har vi også gjort i år,« siger Niels B. Christiansen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere