Del : SMS
Berlingske Business

Danfoss samler BRIK’erne

pix-danfosschef
Koncernchef i Danfoss, Niels B. Christiansen, er tilfreds med regnskabet for tredje kvartal, set i lyset af den "volatile og uforudsigelige" økonomiske situation. Foto:

Danfoss har fokus på BRIK-landene. Regnskabet for tredje kvartal viser et vækstrasende russisk marked, en afmatning i Kina og Brasilien og nye investeringer i Indien, der skal øge tilstedeværelsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det russiske marked stormer frem hos den danske familieejede virksomhed Danfoss. Regnskabet for tredje kvartal af 2012 viser et tilfredsstillende resultat, set i lyset af den globale økonomiske situation, og her stikker især Rusland ud som vækststjerne.

Omsætningen for de tre første kvartaler af 2012 lander på 25.985 mio. kroner, mens driftsindtjeningen er på 2.942 mio. kroner, og dermed haler Danfoss ind på det resultat for 2011, som koncernen fortsat venter at ende på niveau med.

Væksten i Rusland er i høj grad med til, at Danfoss regnskabet for tredje kvartal lander, hvor det skal. Med en samlet vækst for årets første ni måneder på 25 procent, korrigeret for frasalg, er Rusland nu Danfoss’ største marked for varmeløsninger og fjernvarme.

”Der er rigtig god vækst i Rusland, og det er jo positivt. Vi har et stærkt navn på det russiske marked, så det er lige nu en betydelig vækstmulighed,” siger koncernchef i Danfoss Niels B. Christiansen.

pix-danfoss

En anden stor vækstmulighed er Indien, hvor Danfoss den 5. november oprustede og købte en grund, som skal danne ramme for produktudvikling og dermed en øget tilstedeværelse på det indiske marked. Det er især den stigende urbanisering, der er interessant for Danfoss.

Niels B. Christiansen tror på, at der de næste tre-fem år vil komme et stigende behov for kølehuse og huse med aircondition, efterhånden som folk i Indien flytter fra landet ind til byen. Og her kommer Danfoss ind i billedet, da koncernen har produkter, der er både anvendelige og uundværlige, når et land skal industrialiseres.

”Indien er et potentielt meget lovende marked, som vi på længere sigt ser som en stor vækstmulighed. Og den vækstmulighed vil vi gerne være klar til, men det er naturligvis svært at sige, hvor hurtigt det sker, for det afhænger også af verdensøkonomien. Men tidspunktet er rigtigt for os. Vi laver en balanceret investering på det indiske marked frem til 2015, og vi tror, den vil være gavnlig på længere sigt,” siger Niels B. Christiansen.

Modsat væksten i både Rusland og Indien, så er de to andre BRIK lande en smule bagud. Efter første halvår kunne en økonomisk afmatning på det kinesiske boligmarked mærkes i Danfoss regnskabet, ligesom Brasilien har trukket ned. Efter tredje kvartal kan koncernchefen dog tilfreds konstatere, at det kinesiske marked har stabiliseret sig mere.

Men trods stabiliseringen og det fremadstormende russiske marked, samt positive vækstresultater i USA og Tyskland, så er Danfoss forsigtig med at spå om fremtiden og sætte højere forventninger.

Koncernen satser stadig på, at omsætningen og driftsindtjeningen for 2012 ender på niveau med 2011, der var det bedste resultat nogensinde, for trods vækst, så mærker Danfoss stadig den fortsatte usikre økonomiske situation med gældskrisen i Sydeuropa og vækstpauserne i Kina og Brasilien.

”Det er meget svært at spå om verdenssituationen i 2013 – usikkerheden er stadig stor. Vi følger markedernes udvikling, og der sker jo ændringer i hvert marked hele tiden, så der forsøger vi at rette ind og matche de vækstniveauer, som de har,” siger Niels B. Christiansen, koncernchef i Danfoss.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere