Del : SMS
Berlingske Business

Danfoss og Bosch indgår fornuftsægteskab

danfoss
Foto:

For en højteknologisk industrivirksomhed som Danfoss er det et dagligt kapløb at bevare det teknologiske forspring i forhold til konkurrenterne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er én af grundene til, at koncernen nu investerer i et joint venture med den tyske industrigigant Bosch om at udvikle og fremstille ny, energieffektiv teknologi til kompressorer. Teknologien skal bruges i varmepumper, aircondition og køleanlæg og vil, hvis alt går som planlagt, betyde betydelige energibesparelser.

»Danfoss og Bosch står hver for sig på stærke teknologifødder. Vi har vurderet, at vi tilsammen kan opnå et forspring i forhold til konkurrenterne på den længere bane ved at kombinere vores kompetencer,« siger Kim Fausing, der er koncerndirektør med ansvar for drift og forskning hos Danfoss.

I en branche, hvor konkurrencen om at komme først med den nyeste og mest energieffektive teknologi er stor, vil ingen af parterne afsløre, hverken hvad samarbejdet konkret går ud på, eller hvor meget de to parter investerer i joint venturet, som vil være ejet 50-50 af Danfoss Commercial Compressors og Bosch Thermotechnik.

Et fælles forsknings- og udviklingsteam vil blive placeret i Lollar i Tyskland, mens Danfoss kommer til at stå med ansvaret for salg og marketing, når produkterne på et tidspunkt bliver en realitet.

»Kompressorteknologien vil blive brugt i meget energieffektive og miljøansvarlige applikationer som varmepumper, aircondition og kølesystemer. Etableringen af joint venturet giver os mulighed for at geare vores forsknings- og udviklingsressourcer,« siger Ulrich Schmidt, der har ansvaret for produktion og kvalitetsstyring hos Bosch Thermotechnik.

Ifølge Kim Fausing er det første gang, at Danfoss indgår et joint venture om forskning og udvikling med Bosch, men det er langtfra første gang, Danfoss har brugt et joint venture til at tage et teknologisk spring fremad.

Danfoss foran ny vækstfase

Danfoss, der de senere år har slanket sin forretning, står nu i begyndelsen af en ny vækstfase. Udover opkøb, som det overtagelsestilbudet på den finske frekvensomformervirksomhed Vacon, er én af vejene til vækst, at lancere nye produkter, der er teknologisk foran konkurrenterne.

»I den fase, vi er i nu, har vi brug for innovation til at accelerere vores vækst. Vi har brug for at kunne levere nye, smartere og mere energieffektive produkter end vores konkurrenter, og vi skal kunne gøre det løbende. Derfor har vi hele tiden en pipeline og planer for, hvilke teknologier, vi skal have på markedet på tre, fem og ti års sigte,« siger Kim Fausing.

aaa

Samarbejdet med Bosch hører til blandt de projekter, der skal kaste nye produkter af sig på længere sigte, hvilket vil sige inden, der er gået fem til ti år.

»For en virksomhed som Danfoss, der lever af at sælge de nyeste og teknologisk mest avancerede produkter på markedet, er forskning og udvikling lidt at sammenligne med et væddeløb. Konkurrenterne er jo også fokuseret på at udvikle nye og energieffektive produkter, og samtidig står konkurrenterne på spring til at efterligne vores teknologier, så snart de er på markedet,« siger Kim Fausing.

Derfor bruger Danfoss meget tid på at patentbeskytte sine opfindelser, og på at støvsuge markedet for de nyeste teknologier, og få adgang til dem, der er relevante.

aa

»Joint venturet med Bosch sikrer os for eksempel hurtigere adgang til ny teknologi, end hvis vi selv skulle have opfundet den. Udfordringen bliver nu at få teknologien til at performe i vores kompressorer,« siger Kim Fausing.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere