Del : SMS
Berlingske Business

Danfoss digitaliserer gravkoen

Onsdag 2
Ny teknologi og nye forretningsformer behøver ikke være en trussel. Tværtimod. Det mener Danfoss’ topchef Niels B. Christiansen.I divisionen Power Solutions har Danfoss givet konkurrenterne digitalt baghjul, hvor ny Danfoss-teknologi gør det muligt at kontrollere alle entreprenørmaskinens bevægelser.

Ny teknologi og nye forretningsformer behøver ikke være en trussel. Tværtimod. Det mener Danfoss’ topchef Niels B. Christiansen. I divisionen Power Solutions har Danfoss givet konkurrenterne digitalt baghjul.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den tunge, hvide traktor med det røde Danfoss-logo stopper for foden af en stejl betonbakke med en hældning på præcis 30 grader.

»Den skal nok klare det,« råber projekttekniker Knud Michelsen og forsøger med et beroligende smil at overdøve motorstøjen.

Vi befinder os i Danfoss’ Application Development Center ved industrikoncernens hovedkontor nær Nordborg på Als. Centret er et slags udviklingslaboratorium for divisionen Danfoss Power Solutions, der leverer mobilhydraulik, elektronik og styring til store landbrugs- og entreprenørmaskiner.

niels b christiansen

Knud Michelsen, der er 67 år, giver den gas, så kabinen ryster og styrer traktoren sikkert op ad bakken. Han er en erfaren rotte med snart tre årtier hos Danfoss på bagen. Inde i maskinen sørger hydraulik, elektronik og software fra Danfoss for, at traktorens motor ikke bliver overbelastet og sætter ud på vej op ad bakken.

»Vi tager lige en rundtur,« råber Knud Michelsen, træder speederen i bund og suser af sted på en 800 meter lang bane, hvor svingene er anlagt, så de drejer lige præcist så meget, at traktoren kan holde balancen og blive på banen med tophastigheden 60 kilometer i timen.

Digitalisering og disruptive innovation er ikke lige det, man tænker mest på, når man sidder i en traktor. Men de traktorer, gravkøer, mejetærskere og andre store maskiner, Knud Michelsen og hans kolleger bygger og tester på det 140.000 kvm store testcenter, kan mere end at køre stærkt og forcere stejle bakker.

Big data

Danfoss Power Solutions’ nyeste opfindelse, modulet Telematics, kan nemlig forbinde gravkoen eller traktoren til skyen og samle »big data« ind om alt, hvad der foregår i det hydrauliske system med pumper, ventiler og slanger.

Med Telematics som udgangspunkt er Danfoss i fuld gang med at opbygge en serviceforretning, der sætter nye standarder for det at køre med f.eks. gravko.

pix-Digitalisering

Der er helt indlysende fordele ved at samle data om en gravko. Entreprenøren kan se, hvor langt gravkoen har kørt, hvornår den skal til servicetjek, og om den overhovedet har været ude at arbejde, som den skulle. Det er også muligt at etablere sikkerhedszoner omkring maskinerne på en byggeplads, så de ikke støder sammen eller får en alarm til at gå, hvis maskinen f.eks. er i fare for at tippe.

Men indsamlingen af de store mængder data om, hvad der er inde i gravkoen, åbner også nye forretningsmuligheder for Danfoss.

Ved at sammenligne med data fra andre gravkøer, kan Danfoss forudsige, at en pumpe eller lignende er ved at være slidt og give besked til den mekaniker, der skal servicere gravkoen, så han er sikker på at have den rigtige pumpe – fra Danfoss forstås – med i servicebilen.

Med Telematics er det også muligt at opdage, hvis en bestemt gravko bruger for meget brændstof. Ud fra data kan Danfoss analysere sig frem til, om det skyldes fejl på det hydrauliske system, eller om operatøren giver maskinen for meget gas og give entreprenøren eller serviceteknikeren besked.

Danfoss fyrer cirka 60 medarbejdere

Men at forbinde gravkoen til skyen og indsamle »big data« er bare en facet af digitaliseringen. En anden handler om at gøre det lettere for mindre producenter at designe deres egne maskiner. Danfoss har udviklet et program, Plus 1, som betyder, at f.eks. små producenter af gravkøer kan sidde ved computerskærmen og designe en gravko, der skal fungere på bestemte måder, med motor, hydraulik til at bevæge skovlen og til at køre og styre gravkoen.

»Det eneste, du skal gøre, er at købe nogle elementer og forbinde dem med nogle slanger og så pakke maskinen ind i noget jern. Store producenter som Caterpillar og John Deere har deres egne in house-programmer, men vi gør det muligt for mindre producenter at lave noget, der er lige så smart og fancy som store producenter til en konkurrencedygtig kostpris,« forklarer Danfoss administrerende direktør Niels B. Christiansen.

Glatbanekørsel

I Nordborg slutter traktorkørslen med en tur på glatbane, for sådan én har man naturligvis også på et topmoderne testanlæg. For Knud Michelsen er den nye bane et stort fremskridt. Tidligere bestod testfaciliteterne af en enkelt asfaltbane, hvor man kunne ligge og køre frem og tilbage.

Lige så vigtigt er det dog, at banen giver Danfoss mulighed for at vise den nyeste teknologi frem til sine store kunder. De sender deres maskiner til Nordborg for at få skiftet den traditionelle indmad ud med Danfoss’ mobilhydraulik, styresystemer, elektronik og Telematics, inden de selv rejser til Sønderjylland for at prøve forskellen.

22BUSindustri-4-150237.jpg

Som en flysimulator

Men også når det gælder test, sniger digitaliseringen sig ind. Næste gang kan traktorturen måske klares i Danfoss’ københavnerkontor i Amaliegade. Danfoss er på vej med en simulatorversion af banen i Nordborg.

»Man kan sidde hjemme og designe sin maskine og se, hvordan den reagerer, når man kører op eller ned ad en bakke med 30 procents hældning. Jeg har selv for nylig ligget og kørt mejetærsker på den måde. Det er lidt som en flysimulator,« siger Niels B. Christiansen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere