Del : SMS
Berlingske Business

Cult dropper silikonebryster som præmie

Cult shaker_evb

Endnu engang har læskedrikproducenten Cult måttet skrue ned for reklameblusset. Denne gang var det en konkurrence med en brystoperation som hovedpræmie, der fik forargede danskere op af stolen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kampagnen ”Boobs for Shaker” for Cult Shaker på læskedriksproducentens hjemmeside fik endnu engang en stribe danskere til at brokke sig over Cults ulødige salgsmetoder. Forbrugerombudsmanden gik ind i sagen, og Cult har nu ændret kampagnen.

Hovedpræmien i "Boobs for Shaker" var en brystforstørende operation, hvilket var et godt stykke over stregen for, hvad man kan tillade sig i reklame for mange danskere.

Forbrugerombudsmanden indkaldte derfor Cult til et møde - ikke mindst i kraft af den kritik af kampagnen, der var rejst i offentligheden.

Læs også:

Cult-iværksætter er mester i fester   

Lovindgreb presser alkohol-iværksætter


Efter mødet modtog Forbrugerombudsmanden en redegørelse fra Cult om kampagnen og om de ændringer, som selskabet havde gennemført. Det fremgik blandt andet af redegørelsen, at deltagerne i kampagnen skulle være fyldt 18 år. Konkurrencen blev gennemført med en række ændringer. Cult sikrede at:
  • Tilmeldinger til konkurrencen blev stoppet
  • Afstemningen til konkurrencen blev stoppet en måned tidligere end planlagt
  • Vinderen af førstepræmien vil modtage et beløb svarende til en brystoperation, så vedkommende selv kan beslutte, hvad pengene skal bruges til
  • Semifinaler og finale bliver holdt i lukket forum
  • Alle links til konkurrencen på selskabets hjemmeside blev fjernet
  • Al anden markedsføring i forbindelse med konkurrencen blev stoppet.

På baggrund af de foretagne ændringer, herunder at deltagerne i konkurrencen deltog frivilligt og anonymt, er det Forbrugerombudsmandens opfattelse ud fra en samlet vurdering, at den ændrede markedsføring af konkurrencen ikke er i strid med markedsføringsloven.

Det oprindelige koncept har Forbrugerombudsmanden ikke taget stilling til og har afsluttet sagen.

Læs også: Vovet iværksætter udfordrer Carlsberg

Forbrugerombudsmanden forhandler for øjeblikket nye retningslinjer om kønsrelateret- og uetisk reklame med en række organisationer. Forbrugerombudsmanden afventer derfor udformningen af retningslinjerne, før der træffes nye afgørelser på området.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere