Del : SMS
Berlingske Business

Cheminova-ejer taber kostbar voldgift i USA

Det er lynet fra en næsten klar himmel, der onsdag har slået ned i Auriga-koncernens hovedkvarter i Thyborøn.

Artiklen fortsætter under annoncen
Auriga, der står bag Cheminova, har tabt en voldgiftssag i USA og skal betale 91 mio. kr. i kompensation til en tidligere amerikanske kunde.

For aktiemarkedet har sagen været kendt siden torsdag i sidste uge, hvor Auriga i forbindelse med regnskabsaflæggelsen omtalte søgsmålet, men også kaldte det uberettiget og derfor ikke så grund til at hensætte et beløb til dækning af en eventuel erstatning. Alligevel faldt aktien allerede torsdag med næsten 9 pct., og sagen er ikke heldig for tilliden.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at selskabet har haft en blandet historik i forhold til at levere op- og nedjusteringer og derfor hjælper det selvfølgelig aldrig, at de leverer de her små irritationsmomenter, siger analytiker i SEB Enskilda, Michael Nass Nielsen, til Ritzau Finans.

Han har en positiv anbefaling af aktien, og havde gerne set, at sagen ikke havde forstyrret de ellers positive tiltag, han mener, at Auriga-ledelsen har udført.

Hos Auriga er administrerende direktør Kurt Pedersen Kaalund også ærgerlig over afgørelsen.

- Vi er meget kede af det her, og skuffede over, at det kunne ende sådan. Vi er forbandede over, at både de tiltag, vi gør omkring arbejdskapitalen for at kunne nedbringe gælden, alt det vi gør med forbedringsinitiativer i virksomheden for at holde omkostningerne under kontrol, med sådan en enkeltsag kan se forgæves ud. Det må man bare ikke forledes til at tro. For det her er engangsting, det andet er blivende, siger Kurt Pedersen Kaalund.

Selve sagen handlede om en kontrakt med en industriel kunde, som Auriga opsagde tilbage i 2010, fordi modparten ifølge Aurigas opfattelse havde begået flere brud på kontrakten. Det var den anden part imidlertid uenig i og anlagde voldgiftssagen med krav om erstatning. Her valgte voldgiftsmanden ifølge Kurt Pedersen Kaalund så i en vis udstrækning at underkende Aurigas beviser og derved i en vis udstrækning at imødekomme den anden parts krav på kompensation.

- At det så kan resultere i et tal, der er så stort, er vi meget overraskede over. Vi havde forventet nul, og selv hvis vi i vores scenariebygning havde inkluderet muligheden for at blive underkendt, så havde vi ikke forestillet os et tal i den her størrelsesorden, siger Kurt Pedersen Kaalund.

Han mener ikke, at Auriga burde have oplyst om sagen tidligere. Auriga oplyser som standard i sine regnskaber, at det er løbende involveret i tvister, og at selskabet specifikt omtalte sagen i torsdags skyldtes kvartalsmeddelelsen.

- Det, der så var helt særligt denne gang i modsætning til alle andre sager, der kører, var, at vi i torsdags stod og bekræftede vores guidance for året efter at bevisførelsen var afsluttet i sagen og vi blot ventede på, at voldgiftsmanden skulle komme tilbage med en kendelse. Den kunne i princippet være kommet sidste torsdag nat. Så kunne jeg have bekræftet guidance torsdag morgen og fredag morgen skullet have udsendt den her meddelelse. Det er naturligvis ikke noget, vi vil gøre over for investorerne og alle andre interessenter. Så derfor flagede vi den her helt særligt. Men det gør man ikke normalt, og i alle andre virksomheder flager man ikke den her slags, vurderer Kurt Pedersen Kaalund.

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere