Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Cementkæmpe skuffer med presset toplinje efter fusion

Construction workers leveling concrete pavement.
Arkivfoto. Heidelbergcement er vokset pænt efter købet af Italcementi, men ikke helt nok til at tilfredsstille analytikerne.

Heidelbergcement er vokset pænt efter købet af Italcementi, men ikke helt nok til at tilfredsstille analytikerne.

Den tyske cementproducent, som er blandt verdens fem største, øgede omsætningen til 4238 mio. euro i fjerde kvartal - godt 900 mio. euro mere end i samme kvartal af 2015.

Men regner man Italcementi med i sammenligningen, var der faktisk tale om et fald i omsætningen på 3 pct., hvor der ellers var ventet et løft på 4 pct. ifølge analytikerne.

Det fremgår af de foreløbige 2016-tal fra Heidelbergcement, som er offentliggjort tirsdag morgen.

Driftsresultatet før af- og nedskrivninger, EBITDA, holdt sig fladt på 818 mio. euro, hvor der ellers var spået et løft til 858 mio. euro af analytikerne.

Heidelbergcement peger blandt andet på ugunstige vejrforhold i USA, Canada og Tyskland samt et svækket marked i Indonesien som årsager til den faldende omsætning, mens der dog er bedre takter i Storbritannien, Benelux og de nordiske lande.

I 2017 forudser det tyske selskab en samlet positiv makroøkonomisk udvikling, selv om der fortsat er problemområder.

zx

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen